As
today’s system of education focuses on academic achievement, art education is
not appreciated as necessary. On the other hand, art education supports individuals’
creativity, perception of aesthetics, adaptation, attention and problem solving
skills. It paves the way for raising self-confident self-controlled individuals
who can realize themselves. Being designed to investigate the relationship of
various variables and the humour styles used by adolescents studying at
different types of high schools; this was a descriptive study in the
correlational survey model. The data were collected by using Humour Styles
Questionnaire and analysed via two-way analysis of variance. As a result of the
study, it was observed that gender and grade of adolescents and their status of
receiving art education were correlated with their humour styles.
Günümüz eğitim sistemi,
akademik başarıya odaklandığından, sanat eğitimi hak ettiği değeri
görememektedir. Oysa sanat eğitimi ile bireylerin yaratıcılığı, estetik algısı,
uyum, dikkat ve problem çözme becerileri desteklenir. Özgüvenli, kendini
gerçekleştirebilen ve öz denetimli bireyler yetişir. Farklı lise türlerinde
eğitim alan ergenlerin kullandıkları mizah tarzları ile çeşitli değişkenlerin
ilişkisini incelemek amacıyla planlanan bu araştırma ilişkisel tarama
modelinde, betimsel bir araştırmadır. Veri toplamak için Mizah Tarzları Ölçeği
kullanılmış ve çözümlenmesinde çift yönlü varyans analizi uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda ergenlerin cinsiyet ve sınıf düzeyleri ile sanat eğitimi
almalarının, kullandıkları mizah tarzlarıyla ilişki olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |