Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lifelong Learning as a Necessity, Progress, Durableness and Incentive Tool: Metaphoric Perceptions

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 3, 477 - 486, 30.09.2019
https://doi.org/10.24315/tred.460003

Öz











This study examined the metaphorical perception of master students about lifelong
learning term. In this context, phenomenology pattern which is a qualitative
research model was used as the research model. The study group was determined
with sampling criteria which is one of the purposeful sampling methods.
Therefore, 31 postgraduate students who have distance education at Sakarya
University Institute of Education Sciences occupied in the study group. A
semi-structured interview form was developed by the researchers for collecting
data. Some measures were taken in order to ensure trustworthiness, and some
methods were applied in order to consider confirmability, credibility,
dependability and transferability criteria. The data were analyzed with content
analysis method. After this analysis, totally 31 different metaphors about
lifelong learning were developed. The metaphors were categorized according to
their rationales. Based on these rationales, four categories were made in which
requirement, development, continuity and encouragement categories existed. In
the light of these findings, the results were produced, and the discussions
were made. After then, some suggestions were presented for future authors and
studies.

Kaynakça

  • Akbaş, O, ve Özdemir, S.M. (2002). Avrupa Birliğinde Yaşam Boyu Öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 155-156. Aşkar, P. (2003). Uzaktan Eğitimde Temel Yaklaşımlar ve Uzaktan Eğitimde Öğrenci (Katılımcı) Olmak. (Editör: Ali Tahran). Uzaktan Eğitim Teknolojileri ve TCMB’de Teknoloji Destekli Bilgisayar Eğitimi Konferansı, 31 Ekim 2001. Ankara: TCMB. 3-40.Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği'ne Üyelik Sürecinde Türkiye'de Yaşam Boyu Eğitim Politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 139-173. Berberoğlu, B (2010). Yaşam Boyu Öğrenme İle Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki Konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi , V(II), 113-126Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1). 55-66. Çukadar, S., ve Çelik, S. (2003). İnternete Dayalı Uzaktan Öğretim Ve Üniversite Kütüphaneleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4 (1), 31-42. Doğan, S ve Kavtelek, C (2015). Hayat Boyu Öğrenme Kurum Yöneticilerinin Hayat Boyu Öğrenme Kavramına İlişkin Görüşleri: Hayat Boyu Öğrenme için Bir Metafor Analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(3), 292-303. Erturgut, R. (2008). İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 79-85.Garner, L. H. (2002). Education for the Twenty-first Century: Leadership for Globalization. Iowa: Second Korea-U.S. Forum.Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş (3. Baskı). (Çev.) Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık.Gökdaş, İ., & Kayri, Ö. G. M. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-20.Günay, D.(2007). Yirmibirinci Yüzyılda Üniversite, İçinde Değişim Çağında Yükseköğretim (Editör: Çoşkun C. Aktan). İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını, 77-88.Kahraman, A (2016). Organizasyon gelişimi ve mesleki yetkinlikte yaşam boyu eğitimin etkisi. Denetişim, (7), 78-90. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/denetisim/issue/22497/240534Koç, Gürcü. (2005). Yaşamboyu Öğrenme. İçinde: Eğitimde Yeni Yönelimler (Editör: Özcan Demirel). Ankara: Pegem A Yayınları.Kuzu, S., Demir, S. & Canpolat, M. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1089-1105. Miser, R. (200 2). Küreselleşen dünyada yetişkin eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 55-60 Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu : Saga of Librarianship International Symposium, Ankara (Turkey), 21-24 October 2004. [Conference paper].Oran, M.K. ve Karadeniz, Ş. (2007). İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitimde Mobil Öğrenmenin Rolü. Akademik Bilişim’07 - IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı., İçinde: Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya (Turkey), 27-30 March 2008. Sharples, M (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 34, 177-193. World Initiative on Lifelong Learning (1994). An action agenda for lifelong learning for the 21st Century. Final Report from the First Global Conference on Lifelong Learning, Rome, 30 November–2 December 1994. Brussels, WILL.Yazar, T. (2012). Yetişkin Eğitiminde Hedef Kitle. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(7), 21-30. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılmaz, K ve Horzum,M.B (2005). Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.Zgaga, P. (2008). Reconsidering Education for All from a Lifelong Education Perspective. Right to Education Policies and Perspectives. Türk Eğitim Derneği, 165-180.

Gereklilik, Gelişme, Süreklilik ve Teşvik Aracı Olarak Yaşamboyu Öğrenme: Metaforik Algılar

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 3, 477 - 486, 30.09.2019
https://doi.org/10.24315/tred.460003

Öz

Bu çalışma katılımcıların yaşamboyu öğrenme kavramına ilişkin metaforik
algılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, araştırma modeli nitel
araştırma modellerinden fenomenoloji deseni ile tasarlanmıştır. Çalışma
grubunun belirlenmesinde, amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan kriter
örneklem tercih edilmiştir. Bu kapsamda, çalışma grubu Sakarya Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsünde uzaktan eğitim alan 31 yüksek lisans
öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin toplanma için araştırmacılar tarafından
bir yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Çalışma kapsamında,
geçerlik ve güvenirliği sağlamak adına inanırlık, aktarılabilirlik,
güvenilebilirlik ve onaylanabilirlik ölçütleri göz önünde bulundurularak bazı
tedbirler alınmıştır. Çalışma grubundan elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların yaşamboyu öğrenme ile ilgili
toplam 31 farklı metafor geliştirdiği görülmüştür. Bu metaforlar gerekçelerine
göre incelenmiş ve sonrasında bu gerekçeler üzerinden gereklilik, gelişim,
süreklilik ve teşvik şeklinde dört kategori oluşturulmuştur. Bu bağlamda, elde
edilen bulgulara dayalı olarak sonuç ve tartışma belirtilmiş; ayrıca yaşamboyu
öğrenmenin bu dört yönü vurgulanarak öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akbaş, O, ve Özdemir, S.M. (2002). Avrupa Birliğinde Yaşam Boyu Öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 155-156. Aşkar, P. (2003). Uzaktan Eğitimde Temel Yaklaşımlar ve Uzaktan Eğitimde Öğrenci (Katılımcı) Olmak. (Editör: Ali Tahran). Uzaktan Eğitim Teknolojileri ve TCMB’de Teknoloji Destekli Bilgisayar Eğitimi Konferansı, 31 Ekim 2001. Ankara: TCMB. 3-40.Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği'ne Üyelik Sürecinde Türkiye'de Yaşam Boyu Eğitim Politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 139-173. Berberoğlu, B (2010). Yaşam Boyu Öğrenme İle Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ndeki Konumu. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi , V(II), 113-126Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1). 55-66. Çukadar, S., ve Çelik, S. (2003). İnternete Dayalı Uzaktan Öğretim Ve Üniversite Kütüphaneleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4 (1), 31-42. Doğan, S ve Kavtelek, C (2015). Hayat Boyu Öğrenme Kurum Yöneticilerinin Hayat Boyu Öğrenme Kavramına İlişkin Görüşleri: Hayat Boyu Öğrenme için Bir Metafor Analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(3), 292-303. Erturgut, R. (2008). İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 79-85.Garner, L. H. (2002). Education for the Twenty-first Century: Leadership for Globalization. Iowa: Second Korea-U.S. Forum.Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş (3. Baskı). (Çev.) Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık.Gökdaş, İ., & Kayri, Ö. G. M. (2005). E-öğrenme ve Türkiye açısından sorunlar, çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-20.Günay, D.(2007). Yirmibirinci Yüzyılda Üniversite, İçinde Değişim Çağında Yükseköğretim (Editör: Çoşkun C. Aktan). İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını, 77-88.Kahraman, A (2016). Organizasyon gelişimi ve mesleki yetkinlikte yaşam boyu eğitimin etkisi. Denetişim, (7), 78-90. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/denetisim/issue/22497/240534Koç, Gürcü. (2005). Yaşamboyu Öğrenme. İçinde: Eğitimde Yeni Yönelimler (Editör: Özcan Demirel). Ankara: Pegem A Yayınları.Kuzu, S., Demir, S. & Canpolat, M. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1089-1105. Miser, R. (200 2). Küreselleşen dünyada yetişkin eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 55-60 Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu : Saga of Librarianship International Symposium, Ankara (Turkey), 21-24 October 2004. [Conference paper].Oran, M.K. ve Karadeniz, Ş. (2007). İnternet Tabanlı Uzaktan Eğitimde Mobil Öğrenmenin Rolü. Akademik Bilişim’07 - IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı., İçinde: Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya (Turkey), 27-30 March 2008. Sharples, M (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 34, 177-193. World Initiative on Lifelong Learning (1994). An action agenda for lifelong learning for the 21st Century. Final Report from the First Global Conference on Lifelong Learning, Rome, 30 November–2 December 1994. Brussels, WILL.Yazar, T. (2012). Yetişkin Eğitiminde Hedef Kitle. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(7), 21-30. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılmaz, K ve Horzum,M.B (2005). Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-121.Zgaga, P. (2008). Reconsidering Education for All from a Lifelong Education Perspective. Right to Education Policies and Perspectives. Türk Eğitim Derneği, 165-180.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Sezen-gültekin 0000-0002-2179-4466

Duygu Gür Erdoğan 0000-0002-2802-0201

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sezen-gültekin, G., & Gür Erdoğan, D. (2019). Gereklilik, Gelişme, Süreklilik ve Teşvik Aracı Olarak Yaşamboyu Öğrenme: Metaforik Algılar. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 477-486. https://doi.org/10.24315/tred.460003