Bu çalışma okullarda öğretmenlerin ve okul
yöneticilerinin yaşadıkları duyguların nasıl bir hiyerarşik yapı içerdiğini
betimlemeye odaklanmıştır. Akdoğan (2016) tarafından geliştirilen 54 maddelik
duygu durum ölçeği Aksaray ili şehir merkezindeki ilkokul, ortaokul ve lise
kademesinden tabakalı örneklemeyle belirlenen katılımcılara 2017 Mart-Haziran
döneminde uygulanmıştır. Betimleyici istatistikler, açımlayıcı faktör analizi
ve korelasyon analiziyle toplam 633 katılımcıya ait veri incelenmiştir.
Bulgular, alan yazında beliren çeşitli duygu sınıflamalarının yanı sıra
Transfer kuramı, Sosyal Bilişsel Kuram ve Duygusal Olaylar Kuramları açısından
değerlendirilmiştir. Okullarda en sıklıkla olumlu duygulardan sevgi, ilgi ve sabır; olumsuz duygulardan ise acıma,
endişe ve hayal kırıklığı
duygularının yaşandığı saptanmıştır. Olumlu duyguların olumsuz duygulara oranı
katılımcılar için 1.31 olarak hesaplanmakla birlikte ideal oranın 1.50-2.00
aralığında olması beklenmektedir. Dördü olumlu 10 farklı hiyerarşik yapı tespit
edilmiştir. En güçlü ilişki ağına sahip yapı güven, gurur, coşku, cesaret, memnuniyet, hoşnut olma, inanma ve huzur
duygularını içermiştir. Sonuçlar bağlamında okullarda duygusal körelme,
kendine kapanma ve sinik davranışların düşük; bağlılık ve memnuniyetin yüksek
olduğu öngörülmüş ve okullarda duygusal ortamın gelişimine hizmet edebilecek
öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3 |