Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 4, 680 - 695, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.494903

Öz

Kaynakça

  • Akhter, N., & Bahoo, R. (2015). Development of a semi standardized achievement test of education for intermediate level. Journal of Educational Research 18(1), 5-19.
  • Anderson, L. W. (Ed.), Krathwohl, D. R. (Ed.), Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (1st ed.). (Translator: Durmuş A. Özcelik., 2010.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydede, M. N., Caglayan, Ç., Matyar, F., & Gulnaz, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 24-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (13th Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chiatula, V. O. (2015). Integrative pre-service elementary teacher training: The role of interdisciplinary collaborative mathematics. Education Faculty Publications 136(2), 113-122. Retrieved June 12, 2017, from https://eric.ed.gov/?id=EJ1095616
  • Cochran-Smith, M. (2004). The problem of teacher education. Journal of Teacher Education, 55, 295–299. doi:10.1177/0022487104268057Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). Development of an achievement test about solutions for 7th graders: A validity and reliability study. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1), 209-237.
  • Dikici, A., Gundogdu, R., & Yavuzer Y. (2006). Eğitim fakültesi mezunlarının eğitim bilimleri derslerine ilişkin görüşleri (Niğde üniversitesi örneği). [Opinions of education faculty graduates relating to pedagogy courses (The Sample of Niğde University)]. Milli Eğitim Dergisi, 172, 250-262. Eret, E. (2013). An assessment of pre-service teacher education in terms of preparing teacher candidates for teaching (Doctoral dissertation). Middle East Technical University, Ankara.
  • Fidan, E. (2013). İlkokul öğrencileri için matematik dersi sayılar öğrenme alanında başarı testi geliştirilmesi [Development of achievement tests in the number domain of mathematics course for elementary school students] (Master’s thesis). Ankara University, Ankara.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw Hill.
  • Kahramanoglu, R. (2010). Eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [The evaluation of courses oriented for teaching skills in education faculties according to teachers’ views]. (Master’s thesis). Mustafa Kemal University, Hatay.
  • Kara, F., & Çelikler, D. (2015). Development of achievement test: Validity and reliability study for achievement test on matter changing. Journal of Education and Practice, 6(24), 21-26.
  • Korthagen, F. A. J. (2001, April). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Association, Seattle, WA.
  • KPSS (2012). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2012/KPSS/Lisans/KPSS1_2012_COS_EGT.pdf
  • KPSS (2013). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. A grubu ve öğretmenlik. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2013/KPSS1/C%C3%96S.pdf
  • KPSS (2014). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/KPSS/SINAVSORULARI/2014KPSSALANCOSEgitimB ilimleri.pdf
  • KPSS (2015). Public Personnel Selection Examination.[Kamu personel seçme sınavı lisans. A grubu ve öğretmenlik. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/KPSS/SINAVSORULARI/2015KPSSALANEgitimBilim leri.pdf
  • KPSS (2016). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/2016KPSSEgitimBilimleri.pdf
  • KPSS (2017). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı. A grubu ve öğretmenlik. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/KPSS/EB_23052017.pdf
  • KPSS (2018). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi]. ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/KPSS/InternetKitapcikEB24072018.pdf
  • MEB. (2006). Öğretmen mesleği genel yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü: Ankara. Retrieved from July 12, 2018, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERL KLERi onaylanan.pdf
  • Ozcelik, D. A. (2010). Okullarda ölçme ve değerlendirme: Öğretmen el kitabı (1th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ozcelik, D. A. (2011). Ölçme ve değerlendirme (4th ed.). Ankara: ÖSYM.
  • Ozturk, Ç. (2004). Ortaöğretim coğrafya öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanabilme yeterlikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi. 5(2), 75-83.
  • Tan, Ş., Erciyeş, G., Güven, B., ve Kılıç, A. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Taskaya, S. M., & Musta, M. C. (2008). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. [Teachers’ opinions on Turkish teaching methods]. Electronic Journal of Social Sciences), 7(25), 240-251. Retrieved March 26, 2018, from http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6139/82375
  • Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28-44. doi: 10.1080/15512169.2014.985105
  • Tosun, C., & Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of an achievement test about solutions and their physical properties based on bloom’s revised taxonomy: validity and reliability.]. Kastamonu Education Journal, 19(2), 499-522.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme(3rd Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uzunoglu-Yegül, B. (2014, October). Yapılandırmacı yaklaşıma yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. [Academic success test development study related with constructivist approach]. Paper presented at the ninth International Balkans Education and Science Congress, Edirne, Turkey.
  • YÖK. (2007). Yüksek Öğretim Kurulu. [The Council Higher Education]. Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007): Öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu Yayını.

The Development of an Achievement Test for the Principles and Methods of Instruction Course

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 4, 680 - 695, 20.12.2019
https://doi.org/10.24315/tred.494903

Öz

The
aim of this study was to develop an Achievement Test in the Principles and
Methods of Instruction Course. 14 objectives were developed in accordance with
the aims and goals of the course as determined by the Council of Higher
Education. The first form of the achievement test which consisted of 49 items was
applied to 486 sophomore students who took the Principles and Methods of
Instruction Course at the spring semester of 2016-2017 academic year. Test
Analysis Program (TAP, version 14. 7. 4) was used to examine the item
discrimination indices, item difficulty indices and reliability coefficient of
the achievement test. After conducting the analysis, the difficulty indices of
the remaining items ranged between ‘0.15-0.74’ with a mean difficulty index of
0.51. The item discrimination indices were between ‘0.21-0.57’ with a mean
difficulty index of 0.37. Finally, the KR-20 value was found to be 0.78.

Kaynakça

  • Akhter, N., & Bahoo, R. (2015). Development of a semi standardized achievement test of education for intermediate level. Journal of Educational Research 18(1), 5-19.
  • Anderson, L. W. (Ed.), Krathwohl, D. R. (Ed.), Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (1st ed.). (Translator: Durmuş A. Özcelik., 2010.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydede, M. N., Caglayan, Ç., Matyar, F., & Gulnaz, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 24-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (13th Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chiatula, V. O. (2015). Integrative pre-service elementary teacher training: The role of interdisciplinary collaborative mathematics. Education Faculty Publications 136(2), 113-122. Retrieved June 12, 2017, from https://eric.ed.gov/?id=EJ1095616
  • Cochran-Smith, M. (2004). The problem of teacher education. Journal of Teacher Education, 55, 295–299. doi:10.1177/0022487104268057Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). Development of an achievement test about solutions for 7th graders: A validity and reliability study. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1), 209-237.
  • Dikici, A., Gundogdu, R., & Yavuzer Y. (2006). Eğitim fakültesi mezunlarının eğitim bilimleri derslerine ilişkin görüşleri (Niğde üniversitesi örneği). [Opinions of education faculty graduates relating to pedagogy courses (The Sample of Niğde University)]. Milli Eğitim Dergisi, 172, 250-262. Eret, E. (2013). An assessment of pre-service teacher education in terms of preparing teacher candidates for teaching (Doctoral dissertation). Middle East Technical University, Ankara.
  • Fidan, E. (2013). İlkokul öğrencileri için matematik dersi sayılar öğrenme alanında başarı testi geliştirilmesi [Development of achievement tests in the number domain of mathematics course for elementary school students] (Master’s thesis). Ankara University, Ankara.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw Hill.
  • Kahramanoglu, R. (2010). Eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [The evaluation of courses oriented for teaching skills in education faculties according to teachers’ views]. (Master’s thesis). Mustafa Kemal University, Hatay.
  • Kara, F., & Çelikler, D. (2015). Development of achievement test: Validity and reliability study for achievement test on matter changing. Journal of Education and Practice, 6(24), 21-26.
  • Korthagen, F. A. J. (2001, April). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Association, Seattle, WA.
  • KPSS (2012). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2012/KPSS/Lisans/KPSS1_2012_COS_EGT.pdf
  • KPSS (2013). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. A grubu ve öğretmenlik. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2013/KPSS1/C%C3%96S.pdf
  • KPSS (2014). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/KPSS/SINAVSORULARI/2014KPSSALANCOSEgitimB ilimleri.pdf
  • KPSS (2015). Public Personnel Selection Examination.[Kamu personel seçme sınavı lisans. A grubu ve öğretmenlik. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/KPSS/SINAVSORULARI/2015KPSSALANEgitimBilim leri.pdf
  • KPSS (2016). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/2016KPSSEgitimBilimleri.pdf
  • KPSS (2017). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı. A grubu ve öğretmenlik. Eğitim bilimleri testi.] ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/KPSS/EB_23052017.pdf
  • KPSS (2018). Public Personnel Selection Examination. [Kamu personel seçme sınavı lisans. Eğitim bilimleri testi]. ÖSYM: Ankara. Retrieved July 12, 2018, from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/KPSS/InternetKitapcikEB24072018.pdf
  • MEB. (2006). Öğretmen mesleği genel yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü: Ankara. Retrieved from July 12, 2018, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERL KLERi onaylanan.pdf
  • Ozcelik, D. A. (2010). Okullarda ölçme ve değerlendirme: Öğretmen el kitabı (1th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ozcelik, D. A. (2011). Ölçme ve değerlendirme (4th ed.). Ankara: ÖSYM.
  • Ozturk, Ç. (2004). Ortaöğretim coğrafya öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanabilme yeterlikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi. 5(2), 75-83.
  • Tan, Ş., Erciyeş, G., Güven, B., ve Kılıç, A. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Taskaya, S. M., & Musta, M. C. (2008). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri. [Teachers’ opinions on Turkish teaching methods]. Electronic Journal of Social Sciences), 7(25), 240-251. Retrieved March 26, 2018, from http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6139/82375
  • Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28-44. doi: 10.1080/15512169.2014.985105
  • Tosun, C., & Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of an achievement test about solutions and their physical properties based on bloom’s revised taxonomy: validity and reliability.]. Kastamonu Education Journal, 19(2), 499-522.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme(3rd Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uzunoglu-Yegül, B. (2014, October). Yapılandırmacı yaklaşıma yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. [Academic success test development study related with constructivist approach]. Paper presented at the ninth International Balkans Education and Science Congress, Edirne, Turkey.
  • YÖK. (2007). Yüksek Öğretim Kurulu. [The Council Higher Education]. Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007): Öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu Yayını.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Ozudogru 0000-0002-7478-3576

Meral Aksu 0000-0003-4963-3901

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ozudogru, M., & Aksu, M. (2019). The Development of an Achievement Test for the Principles and Methods of Instruction Course. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 680-695. https://doi.org/10.24315/tred.494903