Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMCİLERİN ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VERİLERİNİN KORUNMASI KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 133 - 147, 26.01.2022
https://doi.org/10.24315/tred.880005

Öz

Bu araştırmada Niğde’nin Çamardı İlçesi’nde görev yapan eğitimcilerin bakış açılarına göre kişisel veri kavramının tanımı, öğrencilerin korunması gereken kişisel verilerinin neler olduğu, öğrencilerin fotoğraf ve videolarının sosyal medyada paylaşılması durumu, öğrencilerin kişisel verilerinin korunamamasından dolayı ortaya çıkabilecek olumsuz etkiler ve öğrencilerin kişisel verilerinin daha iyi korunmasına yönelik öneriler incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde olgubilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Maksimum çeşitliliği sağlamak amacıyla çalışma grubu; ilkokul, ortaokul ve liselerde görevine devam eden, farklı alanlarda çalışan eğitim yöneticisi ve öğretmenlerden meydana gelmiştir. Araştırma bulgularına göre eğitimcilerin kişisel veri kavramını literatürde geçen tanımlara benzer şekilde algıladıkları görülmüştür. Eğitimciler, öğrencilerin korunması gereken bilgilerini; kimlik bilgileri, aile bilgileri, fotoğraflar, sınav, karne ve not bilgileri, adres bilgileri, videolar başta olmak üzere on sekiz maddede sıralamışlardır. Ayrıca öğrencilerin sınıf ortamındaki fotoğraf ve videolarının paylaşılmaması gerektiğini veya belli şartlarda paylaşılması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğrencilerin kişisel verilerinin korunamamasının öğrencilerde; içine kapanma, alay edilme, siber zorbalığa maruz kalma, aşağılanma, güvensiz hissetme ve akran baskısına sebep olabileceği bulgularına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Bennett, L. (2009). Reflections on privacy, identity and consent in on-line services. Information Security Technical Report, 14(3), 119-123. ttps://doi.org/10.1016/j.istr.2009.10.003
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel araştırma yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni. (Çeviri Editörleri: Bütün, M. & Demir, S. B.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. Baskı). Trabzon:Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dülger, M.V. (2015). Sağlık Hukukunda Kişisel Verilerin Korunması ve Hasta Mahremiyeti. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1 (2), 43-80
  • Eroğlu, Ş. (2018). Dijital yaşamda mahremiyet (gizlilik) kavramı ve kişisel veriler: Hacettepe Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü öğrencilerinin mahremiyet ve kişisel veri algılarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 35(2), 130-153.
  • Frankel, R., & Devers, K. (2000). Study design in qualitative research—1: Developing questions and assessing resource needs. Education for Health, 13(2), 251-261.
  • Gürpınar, D. (2017). Kişisel Verilerin Korunamamasından Doğan Hukuki Sorumluluk D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 19, (Özel Sayı), 679-694.
  • Korkmaz, İ. (2017). Kişisel Verilerin Ceza Hukuku Kapsamında Korunması. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Korkmaz, İ. (2016). Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, (124), 81-152.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar III. Cilt (5. Basım). İstanbul: Yayın Odası.
  • Oğuz S. (2018). Kişisel Verilerin Korunması Hukukunun Genel İlkeleri. BEYDER,13 (2), 121-138.
  • Özkan, O. (2020). Kişisel Verilerin Korunması (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ (627027).
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme Yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi. Polkinghorne, D.E. (1989). Phenomenological research methods. In R.S. Valle and S. Halling (Eds.), Existential-phenomenological perspectives in psychology: Exploring the breadth of human experience (pp. 41- 60). New York: Plenum Press.
  • Sadık, A. (2020). Uluslararası Hukukta Kişisel Verilerin Korunması. (Yüksek lisans tezi) https://tez.yok.gov.tr/ (627890).
  • Sınar, H. Kişisel Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme, Yayma veya Ele Geçirme Suçu Suçu (TCK md. 136). Kişisel Verileri Koruma Dergisi, 2(1), 35-66.
  • Sırabaşı, V. (2008). Kişisel Verilerin Korunması, Ankara Barosu Uluslararası Hukuk Kurultayı, Bilişim ve Hukuk, II, 291-323
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3.Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, M. (2003). Mahremiyet Hakkı ve Sosyo- Tarihsel Gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 58(1), 182-213
  • https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turkiyede-internet-kullanimi-son-5-yilda-yuzde-29-artti/1953562
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Genel_Veri_Koruma_Y%C3%B6netmeli%C4%9Fi
  • https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160407-8.pdf
  • https://www.memurlar.net/haber/783473/manisa-mem-den-uluslarasi-skandal-cikartacak-dosya-paylasimi.html
  • https://www.yenicaggazetesi.com.tr/ogrencisiyle-dalga-gecen-ogretmene-tepki-yagdi-256785h.htm
  • https://www.youtube.com/watch?v=vgc4qyDGf10
  • https://www.kvkk.gov.tr/Icerik/4182/Kisisel-Verilerin-Korunmasi-Kanununa-Duyulan-Ihtiyac
  • https://www.kvkk.gov.tr/SharedFolderServer/CMSFiles/a23bfe08-9b3a-4c2f-8a97-a259dcc0e667.PDF
  • https://www.kvkk.gov.tr/SharedFolderServer/CMSFiles/7d5b0a2f-e0ea-41e0-bf0b-bc9e43dfb57a.pdf
  • https://www.anayasa.gov.tr/tr/mevzuat/anayasa/
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=EN
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Bayar 0000-0002-8693-9523

Bekir Korkmaz 0000-0002-1843-9754

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayar, A., & Korkmaz, B. (2022). EĞİTİMCİLERİN ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL VERİLERİNİN KORUNMASI KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 133-147. https://doi.org/10.24315/tred.880005