Araştırmada, özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik, iş tatmin ve iş stres düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı kurumlarda çalışan 292 öğretmen araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, ¨Minnesota İş Tatmin Ölçeği (MİTÖ)¨, ¨Maslach Tükenmişlik Envanteri (MTE)¨ ve “Örgütsel Stres Ölçeği (ÖSÖ)” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin MİTÖ puanlarında; mezun olduğu ¨Ana Bilim Dalı (ABD), mesleki statü¨ ve gelir algılama düzeyi değişkenlerinde gruplar arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Öğretmenlerin MTE puanlarına bakıldığında; cinsiyet, mesleki statü, mezun olduğu ABD ve çalıştıkları kurum türü değişkenlerinde anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin ÖSÖ puanlarında ise; çalıştıkları engel grubu, mesleki statü, mezun olduğu ABD, gelir algılama düzeyi ve çalıştıkları kurum türü değişkenlerine göre gruplar arasında anlamlı fark görülmüştür. Ayrıca, mesleki tükenmişlik ile iş tatmini ve iş stresi arasında negatif yönde; iş stresi ve mesleki tükenmişlik arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki saptanmıştır. İş stresi ve mesleki tükenmişlik düzeyleri (ikisi birlikte) ise, iş tatminine ilişkin toplam varyansın %32’sini açıklamaktadır.
Özel Eğitim Öğretmeni Mesleki Tükenmişlik İş Tatmini İş Stresi
In the study, it was aimed to examine the occupational burnout, job satisfaction and job stress levels of special education teachers. 292 teachers working in schools and institutions affiliated to Istanbul National Education Directorate (NED) constitute the study group of this research. Data were collected using the ¨Minnesota Job Satisfaction Scale (MJSS)¨, ¨Maslach Burnout Inventory (MTE)¨ and the “Organizational Stress Scale (OSS)”.
The findings obtained in the analysis of the data indicated that the teachers' MJSS scores differ significantly in terms of occupational status, department graduated and income perception level. Additioanlly, the results demonstrated that the teachers’ MBI scores differ significantly in terms of occupational status, department from which they graduated, the type of institution they work in and gender. In the JSQ scores of the teachers, there was a significant difference between the groups in terms of the disability group they work with, professional status, department of graduation, type of institution and the income perception level. It was also found that there was a negative relationship between job satisfaction and occupational burnout and job stress, and positive relationship between occupational burnout and job stress. Furthermore, it was revealed that occupational burnout and job stress levels (together) explained 32% of the total variance in job satisfaction.
Special Education Teacher Occupational Burnout Job Satisfaction Job Stress
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Eylül 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3 |