Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YETİŞKİNLERİN BİLİNÇLİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN İYİMSERLİK VE YAŞAM DOYUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 1907 - 1922, 28.09.2022
https://doi.org/10.24315/tred.962851

Öz

Bu araştırmanın amacı, yetişkinlerin bilinçli farkındalık düzeylerinin, iyimserlik ve yaşam doyumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemini, Samsun ili merkezinde yaşayan 20 ve 50 yaş arasındaki 565 gönüllü yetişkin oluşturmaktadır. Örneklemde 399 kadın (%71), 166 erkek (%29) gönüllü yetişkin yer almaktadır. Araştırmada gerekli olan verileri elde etmek amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve İyimserlik Ölçeği uygulanmıştır. Yaşam Doyumu ve İyimserlik, Yaşam Doyumu ve Bilinçli farkındalık arasındaki ilişkiler Pearson Korelasyon Katsayısı ile test edilmiştir. Yaşam Doyumu ile İyimserlik arasında ve Yaşam Doyumu ile Bilinçli Farkındalık arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Sosyal katılım derecesi çok yüksek olan bireylerin yaşam doyumu sosyal hayata katılım derecesi az ve çok az olan bireylerden daha yüksektir. Evli ve boşanmış bireylerin iyimserlik düzeylerinde bir fark yokken, her iki grubun da iyimserlik düzeyleri bekarlarınkinden, evli bireylerin yaşam doyumu bekarlarınkinden yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Balcı, S., Yılmaz M. (2002). İyimserlik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 54-60.
  • Brown, K. W. ve Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.
  • Brown, K.W., West, A.M., Loverich, T.M. ve Biegel, G.M. (2011). Assessing adolescent mindfulness: Validation of an adapted Mindful Attention Awareness Scale in adolescent normative and psychiatric populations. Psychological Assessment, 23, 1023-1033.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. 18. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carver, M.F. ve Scheier, C.S. (1990). Origins and functions of positive and negative affect: A control-process view. Psychological Review, 97 (1), 19 – 35.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: bazi kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1): 29-52.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi: Ankara.
  • Dost, M.T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 132-143.
  • Fellman, E. (2000). Olumlu düşünme gücü. (B. Başak. ve S. Özçallı, Çev.) Beyaz Yayınları: İstanbul.
  • Germer, C. (2004). What is mindfulness?. Insight Journal, 22, 24- 29.
  • Germer, C.K., Siegel, R.D. ve Fulton, P.R. (2005). Mindfulness and psychotherapy. New York: Guilford.
  • Gillham J. ve Reivich, K. (2004). Cultivating optimism in childhood and adolescence. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591, 146 – 163.
  • Gilman, R. ve Huebner, E.S. (2006). Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35(3), 311-319.
  • Goleman, D, (2000) Duygusal zeka (B.S. Yüksel, Çev.). Varlık Yayınları: İstanbul.
  • Gülaldı, D. (2010). Erken çocuklukta serebral palsi’li ve otistik çocuk annelerinin ebeveyn stres düzeylerinin yaşam doyumları ile ilişkilerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kabat-Zinn, J. (2000). Indra’s net at work: The mainstreaming of Dharma practice in society.
  • G. Watson ve S. Batchelor (Ed). The psychology of awakening: buddhism, science, and our day-to-day lives içinde (s. 225-249). North Beach ME: Weiser.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2016). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kutlu, M., Balcı, S. ve Yılmaz, M. (2007). İletişim beceri eğitiminin öğrencilerin kendini ayarlama ve iyimserlik düzeylerine etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 1-4.
  • Lykins, E. L.B. ve Bear, R.A. (2009) Psychological functioning in a sample of long-term practitioners of mindfulness meditation. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 23 (3), 226-241. DOI: 10.1891/0889-8391.23.3.226
  • McGinnis, A.L. (1998). İyimserliğin gücü (A. Kayaş, Çev.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Ögel, K. (2012). Farkındalık (ayrimsama) ve kabullenme temelli terapiler. Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Özyeşil, Z. (2011). Öz-anlayiş ve bilinçli farkindalik (1. basım). Ankara: Maya Akademi Yayınevi.
  • Puskar, K.R., Bernardo, L.M., Ren, D., Haley, T.M., Tark, K.H., Switala, J. ve Siemon, L. (2010). Selfesteem and optimism in rural youth: Gender differences. Contemporary Nurse, 34(2), 90-198.
  • Ruthig, J. C., ve Allery, A. (2008). Native American elders' health congruence: The role of gender and corresponding functional well-being, hospital admissions, and social engagement. Journal of Health Psychology, 13, 1072-1081.
  • Sapmaz, F. ve Doğan, T. (2012). Mutluluk ve yaşam doyumunun yordayicisi olarak iyimserlik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (3), 63-69.
  • Scheier, M. F., Carver, S. C. ve Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, delf-mastery and self-esteem): A revaluation of the life orientation test. Journal of Personality and Social Psychology, 67 (6), 1063 – 1078.
  • Segerstrom, C., Taylor, S. E., Kemeny, M. E. ve Fahey, J. L. (1998). Optimism associated with mood, coping, and ımmune change in response to stress. Journal of Personality and Social Psychology, 74 (6), 1646 – 1655.
  • Selçukoğlu, Z. (2001). Araştırma görevlilerinde tükenmişlik düzeyi ile yalnızlık düzeyi ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics. Harlow: Pearson Education.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hande Özdoğan Bu kişi benim 0000-0002-8550-3744

Seher Balcı Çelik 0000-0001-9506-6528

Erken Görünüm Tarihi 21 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdoğan, H., & Balcı Çelik, S. (2022). YETİŞKİNLERİN BİLİNÇLİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN İYİMSERLİK VE YAŞAM DOYUMLARINA ETKİSİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1907-1922. https://doi.org/10.24315/tred.962851