Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

9. SINIF İNGİLİZCE ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1219 - 1233, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1132871

Öz

Bu çalışmada dokuzuncu sınıf İngilizce öğretim programının farklı lise türlerindeki etkililiğinin Tyler’ın Hedefe Dayalı Program Değerlendirme Modeline göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın nicel boyutunda tek grup ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 öğretim yılında Van ilinde bulunan iki fen lisesi, bir Anadolu lisesi, iki imam hatip lisesi ve iki meslek lisesinde öğrenim gören 402 dokuzuncu sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin derslerine giren 7 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, ANOVA, bağımlı gruplar t-testi; nitel verilerin analizi için ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Bu çalışma sonucunda genel anlamda, programın kazanımların çoğunluğu üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Lise türü açısından bakıldığında ise kazanımlara ulaşma düzeyinde farklılıklar olduğu; fen lisesi öğrencilerinin bütün kazanımlara ulaştığı, imam hatip lisesi öğrencilerinin dört, meslek lisesi öğrencilerinin iki ve Anadolu lisesi öğrencilerinin sadece bir kazanıma ulaştıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca programın farklı lise türlerinde farklı etkiye sahip olması ile ilişkili olarak, öğretmenler tarafından farklı lise türlerinde aynı programın uygulanmasının uygun olmadığı belirtilmiştir. Program yapısından kaynaklı temel problemler olarak karmaşık gramer konularının olması, dinleme metinlerinin anlaşılır olmaması, ders kitaplarının ilgi çekici olmaması ve haftalık ders saatinin yetersiz olması ifade edilmiştir. Fiziki altyapı ile ilgili teknolojik altyapının yetersiz olması, internet erişiminin kısıtlı olması, sınıf mevcutlarının fazla olması ve okullarda dil laboratuvarlarının olmaması kazanımlara ulaşmayı engelleyen unsurlar olarak ifade edilmiştir. Bunların yanı sıra sınıf mevcutlarının yüksek olması programın etkililiğini azaltan önemli faktörlerden biri olarak ifade edilmiştir. Öğretmenden kaynaklı problemler olarak öğrencilerin bireysel farklılıklarının dikkate alınmaması ve bununla ilişkili olarak farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılmaması ifade edilmiştir. Çalışmada kazanımlara ulaşılamamasının önemli bazı nedenlerinin de öğrenciden kaynaklı olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin ön bilgilerinin yetersiz olması, derse karşı ilgisiz olmaları, derse hazırlıksız gelmeleri ve dile karşı önyargılı olmaları dikkat çekilen konular olmuştur. Ayrıca, öğrenci profilinden kaynaklı olarak fen lisesi öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine daha çok önem verdikleri ve bu durumun öğrenci başarısına olumlu yansıdığı öğretmenler tarafından belirtilen bir diğer konu olmuştur.

Kaynakça

  • Akkuş, Ö. (2009). Türkiye’de İngilizce öğrenim ve öğretiminde karşılaşılan sorunlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Alkan, M. F., & Arslan, M. (2014). Evaluation of the 2 nd Grade English Language Curriculum. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 87–99.
  • Bağçeci, B., & Yaşar, M. (2007). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 9-16.
  • Barın, M. (1997) Dinleme ve Konuşma Becerilerinin Önemi ve Dil Öğretimine Katkıları, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Başal, A. (2011). Web tabanlı yabancı dil öğretiminde öğrenme nesneleri: Erişi, kalıcılık ve tutumlara etkisi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Başal, A., & Gürol, M. (2014). Effects of learning objects on the academic achievement of students in web-based foreign language learning. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1), 61-73.
  • Atabey, E., & Bulut, İ. (2016). İlkokul ikinci sınıf İngilizce dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 257-280.
  • Büyükduman, F . (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (28), 55-64. Retrieved from http://dergipark.org.tr/hunefd/issue/7808/102420
  • Creswell, J. W., & Sözbilir, M. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Pegem Akademi.
  • Çarikcioğlu, M. (2019). 2018 ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi.
  • Çelik, Ş. N. (2011). Ortaöğretim İngilizce ders kitabı Breeze 9 hakkında öğrenci, öğretmen ve müfettiş görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2005) Avrupa Konseyi Dil Projesi ve Türkiye Uygulaması, Milli Eğtim Dergisi, yıl 33, sayı 167.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 1-25.
  • Gökdemir, C.M. (2005) Üniversitelerimizde Verilen Yabancı Dil Öğretimindeki Başarı Durumumuz. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2):251-264.
  • Gözütok, F.D. (2003). Program Değerlendirme, Gültekin M. (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (s.175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitimimizdeki Yanlışlar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, Vol.4, No.2, ss.15-26.
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Ortaokul 7. sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 361-375.
  • Kukulska-Hulme, A., & Shield, L. (2004). Usability and pedagogical design: Are language learning websites special? In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 4235-4242). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Kurt, A. (2017). 4. Sınıf İngilizce dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç, ürün modeline göre değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 508-524 . DOI: 10.14582/DUZGEF.1801
  • MEB, (2011). Ortaöğretim Kurumları İngilizce Dersi Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, 2011 Ankara, Erişim tarihi: 02.06.2022. https://dyned33.files.wordpress.com/2011/09/ortac3b6c49fretim-ingilizce-dersi-hazc4b1rlc4b1k-9-12-sc4b1nc4b1flar-c3b6c49fretim-programlarc4b12.pdf
  • MEB, (2018). Orta Öğretim İngilizce Dersi (9,10,11,12) Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı 2018. Erişim tarihi:02.06.2022. https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Merter, F., Kartal, Ş., & Çağlar, İ. (2012). Ortaöğretim İngilizce dersi yeni öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 43-58.
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2017). Curriculum: Foundations, Principles, and Issues. eBook. Pearson Higher Ed.
  • Öner, G. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen etmenler. KSÜ, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3).
  • Özer, B. & Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurları. Ekev Akademi Dergisi, 67, 59-84.
  • Roy, D., Brine, J., & Murasawa, F. (2016). Usability of English note-taking applications in a foreign language learning context. Computer Assisted Language Learning, 29(1), 61-87.
  • Saracaloğlu, A.S.(1995). Üniversite Öğrencilerinin Yabancı Dile Yönelik Tutumları. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Türk Dili Eğitimi ve Yabancı Diller Eğitimi Bölümleri, S.3,7 ,73-92.
  • Stevenson, M. P., & Liu, M. (2010). Learning a language with Web 2.0: Exploring the use of social networking features of foreign language learning websites. CALICO journal, 27(2), 233.
  • Taşkıran, A., Koral, E., & Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının yabancı dil öğretiminde kullanılması. Akademik Bilişim VII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi.
  • Topkaya, E. Z., & Küçük, Ö. (2010). An evaluation of 4th and 5th grade English language teaching program. İlköğretim Online, 9(1), 52-65.
  • TTKB (2006). İngilizce Dersi (4-8.Sınıflar) Öğretim Programı ile Seçmeli İng. Dersi Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/indir/ttkb/programlar/anadolu/IngilizceGiris.pdf (e.t. 12.06.2011).
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yıldırım, N. (2012). Yabancı dil eğitiminde eğitsel oyunlar aracılığıyla mobil öğrenme (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Yücel, E., Dimici, K., Yıldız, B., & Bümen, N. (2017). Son 15 yılda yayımlanan ilk ve ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programları üzerine bir analiz. Ege Eğitim Dergisi, 2(18), 702-737.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mecit Aslan 0000-0002-7970-5892

Kader Yağızel 0000-0002-2911-3768

Fadile Aydın 0000-0002-0185-9971

Ömer Yağızel 0000-0002-2911-3768

Erken Görünüm Tarihi 26 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, M., Yağızel, K., Aydın, F., Yağızel, Ö. (2023). 9. SINIF İNGİLİZCE ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1219-1233. https://doi.org/10.24315/tred.1132871