Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship between Secondary School Students' Reading Habits and Vocabulary

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1786 - 1798, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1250846

Öz

The aim of the research is to examine the relationship between secondary school students' reading habits and vocabulary. It is a comparison of the vocabulary of secondary school students with and without reading habits. The research was carried out with the relational survey method, one of the quantitative research methods. The sample of the study consists of 176 secondary school students of a public school in the city center of Sorgun in Yozgat province in May 2022. In the study, the number of books read by the Ministry of National Education E-School system was determined in order to determine the reading habits of secondary school students. In order to determine the students' vocabulary, a composition on family was written to the students. Then, using Simple Concordance Program 4.07, it was determined how many different words were used in this composition. SPSS 20 package program was used in the analysis of the data. As a result of the research, an average of 26.23 middle school female students; It was determined that male students read an average of 16.45 books. The average number of reading books by secondary school students was determined as 21.34. It was determined that the students who have the habit of reading books used a total of 154.53 words in their compositions. It was determined that the students who did not have the habit of reading books used a total of 141.65 words. It has been determined that the students in the student group who have the habit of reading books use different 108.59 words in their compositions. It has been observed that students who do not have the habit of reading books use different 98.01 words. It has been determined that the number of different words used by the secondary school students who have the habit of reading books is higher than the number of different words used by the students who do not have the habit of reading books (108.59>98.01). However, it was concluded that there was no significant difference between the habit of reading books and the number of different words used by the students in the compositions (t(174)=1.24; p>0.05). There is no significant relationship between the number of secondary school students reading books and their vocabulary (r=0.133; p>0.05).

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akın, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve yazma tutumları ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, (54), 469-483.
  • Ary, D., Jacobs, L.C. ve Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education (eighth edition). Belmont: Nelson Education, Ltd.
  • Aydoğdu, H. (2020). Okuma alışkanlığı ve okul kütüphanelerinin bireysel gelişime etkisi üzerine bir değerlendirme. Millî Eğitim Dergisi, 49 (225), 201-226.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (Çeviren: Bengü Çapar). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Baş, B. (2013). Ahmet Midhat Efendi'nin kelime hazinesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2), 75-83. DOI: 10.16916/aded.16009
  • Bayat, N. ve Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. DOI: 10.17051/ilkonline.2018.419349
  • Berkant, H. G. ve Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171-190.
  • Beyreli L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2017). Yazılı ve sözlü anlatım (9. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri analizi el kitabı (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Calp, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları: Ağrı il örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 897-924.
  • Campbell, D. T. ve Stanley, J. C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research on teaching. In N. L. Gage (Ed.), Handbook of research on teaching içinde (s. 171-246). Chicago, IL: Rand McNally.
  • Can, R., Türkyılmaz, M. ve Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1-21.
  • Cesur, O. (2005). (Kastamonu ilinde bir inceleme) pansiyonlu ilköğretim okulu öğrencileri üzerinde kelime serveti araştırması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI İLE KELİME HAZİNELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1786 - 1798, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1250846

Öz

Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ile kelime hazinesi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Okuma alışkanlığı olan ve olmayan ortaokul öğrencilerinin kelime hazinesinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Yozgat ili Sorgun ilçe merkezinde 2022 yılı mayıs ayında bir devlet okulunun 176 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının tespiti amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı E-Okul sisteminden okudukları kitap sayısı belirlenmiştir. Öğrencilerin kelime hazinelerini tespit etmek amacıyla, öğrencilere aile konulu bir kompozisyon yazdırılmıştır. Ardından Simple Concordance Program 4.07 kullanılarak bu kompozisyon içinde kaç farklı kelime kullanıldığı tespit edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul kız öğrencilerinin ortalama 26,23 tane; erkek öğrencilerin ise ortalama 16,45 tane kitap okudukları belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin ortalama kitap okuma sayısı 21,34 olarak tespit edilmiştir. Kitap okuma alışkanlığı olan öğrenci gurubundakilerin kompozisyonlarında toplam 154,53 kelime kullandıkları belirlenmiştir. Kitap okuma alışkanlığı olmayan öğrencilerin toplam 141,65 kelime kullandıkları belirlenmiştir. Kitap okuma alışkanlığı olan öğrenci gurubundakilerin kompozisyonlarında farklı 108,59 kelime kullandıkları tespit edilmiştir. Kitap okuma alışkanlığı olmayan öğrencilerin farklı 98,01 kelime kullandıkları görülmüştür. Ortaokul öğrencilerinden kitap okuma alışkanlığı olanların kullandığı farklı kelime sayısının, kitap okuma alışkanlığı olmayan öğrencilerin farklı kelime sayısından fazla olduğu tespit edilmiştir (108,59>98,01). Ancak kitap okuma alışkanlığı ile öğrencilerin kompozisyonlarda kullandıkları farklı kelime sayısı arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır (t(174)=1,24; p>0,05). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma sayısı ile kelime hazinesi arasında (r=0,133; p>0,05) anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akın, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve yazma tutumları ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, (54), 469-483.
  • Ary, D., Jacobs, L.C. ve Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education (eighth edition). Belmont: Nelson Education, Ltd.
  • Aydoğdu, H. (2020). Okuma alışkanlığı ve okul kütüphanelerinin bireysel gelişime etkisi üzerine bir değerlendirme. Millî Eğitim Dergisi, 49 (225), 201-226.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (Çeviren: Bengü Çapar). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Baş, B. (2013). Ahmet Midhat Efendi'nin kelime hazinesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2), 75-83. DOI: 10.16916/aded.16009
  • Bayat, N. ve Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. DOI: 10.17051/ilkonline.2018.419349
  • Berkant, H. G. ve Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171-190.
  • Beyreli L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2017). Yazılı ve sözlü anlatım (9. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş. (2012). Veri analizi el kitabı (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Calp, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları: Ağrı il örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 897-924.
  • Campbell, D. T. ve Stanley, J. C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research on teaching. In N. L. Gage (Ed.), Handbook of research on teaching içinde (s. 171-246). Chicago, IL: Rand McNally.
  • Can, R., Türkyılmaz, M. ve Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1-21.
  • Cesur, O. (2005). (Kastamonu ilinde bir inceleme) pansiyonlu ilköğretim okulu öğrencileri üzerinde kelime serveti araştırması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Erkuş 0000-0003-4151-6997

Ozgur Babayıgıt 0000-0001-6123-0609

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erkuş, E., & Babayıgıt, O. (2023). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI İLE KELİME HAZİNELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1786-1798. https://doi.org/10.24315/tred.1250846