Bu araştırmada; fen bilgisi öğretmeni adaylarının 2018 yılında güncellenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nda öne çıkan yenilikçi öğretim ve yöntem ortamları açısından öğretim etkinliği tasarlama becerilerini geliştirmek adına tasarlanmış bir eğitim programı uygulanmış ve etkileri tek gruplu öntest-sontest modeli uyarınca değerlendirilmiştir. Çalışmaya 17 farklı Türk üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören ve henüz 3. Sınıftan 4. Sınıfa geçmiş olan 32 öğretmen adayı katılmıştır. Değerlendirme; öntest ve sontest olarak uygulanmış Fen öğretimi tutum ölçeği, Fen Öğretimi Özyeterlik İnancı Ölçeği ve Yenilikçi Yöntem Ve Yaklaşımlara Yönelik Bilgi ve Etkinlik Tasarımı Özyeterlik Belirleme Anketi kullanılarak yürütülmüştür. Sonuç olarak; eğitim programına katılan öğretmen adaylarında fen öğretimi tutumu istatistiki açıdan anlamlı ölçüde artmıştır, ancak özyeterlik inancındaki artış istatistiki açıdan anlamlı bulunmamıştır. Kategorinin içerdiği her temayı ayrıca inceleyen anket sonuçları incelendiğindeyse; öğretmen adaylarının bilgi ve etkinlik tasarlama özyeterlik inancı açısından; işbirlikli öğrenme yöntemi bilgisi teması hariç tüm temalar bağlamında artış sağladığı kaydedilmiştir. Ayrıca, fen bilgisi için yenilikçi öğretim yöntem ve ortamlarının kavramsallaştırılması ve bu kavramlara yönelik etkinlik tasarlama programlarının geliştirilmesi için ilk adım niteliği teşkil eden bir çalışma ortaya konmuştur
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
1129B372100008
In this study; eight methods and environments have been collectively conceptualized as innovative science teaching methods and the results obtained from the implementation of a training program which has been designed to improve educational activity design skills of prospective science teachers in this context have been reported. The study follows a single group pre-test post-test research model and investigates the results of an intervention participated by 32 prospective science teachers who were selected from among 3rd year undergraduate students enrolled at 17 Turkish universities. Program evaluation has been conducted based on results collected via the instruments of Science Education Attitude Scale; Science Education Self-Efficacy Belief Scale and Questionnaire for Determining Knowledge and Activity-Design Self-Efficacy in Innovative Science Education Methods and Environments. Results have shown that science education attitude has statistically significantly increased in participating prospective science teachers but this was not the case in overall science teaching self-efficacy belief. Questionnaire results have shown that self-efficacy particularly in both knowledge and activity-design domains pertaining to all eight categories have increased; with the exception being knowledge in cooperative learning. Additionally; a conceptualization proposal for the so-called innovative science teaching methods; and preliminary instructional design work for training programs that target pre-service science teachers and aim to help them foster skills in designing classroom activities with the said methods, has been laid out.
1129B372100008
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1129B372100008 |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3 |