Studies have been conducted to determine the nature of the relationship between strategic planning and competitive advantage, with some studies presenting that strategic planning has an impact on the organisation's competitive advantage, while other studies present that strategic planning has no impact on competitive advantage. Therefore, this research was conducted to settle this existing inconclusive debate by including a contingency variable as a mediator of this relationship using data collected from management employees of TAZARA. The research study contributes to the literature by determining the mediating effect of productivity on the relationship between strategic planning (SP) and competitive advantage. Reliability, model fit and validity were tested using factor analysis, principal component analysis and regression analysis using Jamovi software. The results of the study show that there is a positive significant relationship between strategic planning (SP) and competitive advantage, and also between productivity and competitive advantage. Productivity was found to partially mediate the relationship between strategic planning and competitive advantage. The results of this study would help decision makers to focus more on productivity when implementing strategic planning in order to survive this tense, fierce competition of the 21st century. Replication of this study in other industries is recommended. Future studies should also include other moderating and/or mediating variables.
Strategic Planning Productivity Competitive Advantage Mediation
Stratejik planlama ve rekabet avantajı arasındaki ilişkinin niteliğini belirlemeye yönelik çalışmalar yapılmış ve bazı çalışmalar stratejik planlamanın bir kuruluşun rekabet avantajı üzerinde etkisi olduğunu bulurken, diğer çalışmalar stratejik planlamanın rekabet avantajı üzerinde bir etkisi olmadığını bulmuştur. Bu nedenle, bu araştırma, TAZARA'nın yönetici çalışanlarından toplanan veriler kullanılarak bu ilişkinin aracı değişkeni olarak bir durumsallık değişkenini dahil ederek mevcut sonuçsuz tartışmayı çözmek için yapılmıştır. Araştırma, stratejik planlama (SP) ve rekabet avantajı arasındaki ilişkide verimliliğin aracılık etkisini tespit ederek literatüre katkıda bulunmaktadır. Güvenilirlik, model uyumu ve geçerlilik faktör analizi kullanılarak test edilmiştir. Temel bileşenler analizi ve regresyon analizi Jamovi yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları stratejik planlama (SP) ile rekabet avantajı arasında ve ayrıca verimlilik ile rekabet avantajı arasında anlamlı pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Verimliliğin stratejik planlama ve rekabet avantajı arasındaki ilişkiye kısmen aracılık ettiği bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, karar vericilerin 21. yüzyılın bu gergin ve şiddetli rekabetinde ayakta kalabilmek için stratejik planlamayı uygularken verimliliğe daha fazla odaklanmalarına yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın diğer sektörlerde de tekrarlanması tavsiye edilmektedir. Gelecekteki çalışmalar, diğer ılımlaştırıcı ve/veya aracı değişkenleri de içermelidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License