Bu çalışma, orkestralama tekniklerinin
okul şarkıları üzerinde hangi yöntemlerle kullanılacağını sistematik bir
düzende organize etmek ve öğrenciler üzerinde oluşturacağı etkileri sınamak
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu teknikler, araştırmacılar tarafından “Armoni Kontrpuan
Eşlik” dersinde kullanılmak üzere periyodik aşamalardan oluşan bir öğretim
sistemi haline dönüştürülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu lisans üçüncü
sınıf düzeyinde öğrenim gören toplam 28 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma modeli
içeriği, orkestralama çalışmalarında kullanılan teknikler ve bu tekniklerin
okul şarkılarına adapte edildiği düzenleme şekilleri ile dekore edilmiştir.
Öğrenciler, düzenledikleri ve seslendirdikleri şarkıları sınıf adına kurulan
bir “Facebook Grup Sayfası” üzerinden yayınlamışlardır. Araştırma, nicel araştırma
yöntemlerinin baskın olarak kullanıldığı karma araştırma yöntemleri ile tasarlanmıştır.
Bu yöntemler içerisinde, “Tek Gruplu Öntest-Sontest Modeli” ve “Odak Grup Görüşmesi”
yer almaktadır. Deneysel işlem süreci, haftada iki saat olmak üzere 9 haftada gerçekleştirilmiştir.
Koro düzeninde çokseslendirilmiş şarkıların orkestraya aktarım yöntemleri, deneysel
işlem sürecinin ilk aşamasında yer almıştır. Diğer aşamalar, melodinin doğru
çalgı veya çalgılara verilmesi, ikinci kemanlar için melodik çizgiler
oluşturma, ikiseslilik ilkeleri, tüm çalgılara doğru görevlerin verilmesi,
ritmik seslerin oluşturulması, pedal seslerin oluşturulması, armonik dokunun
kurgulanması, melodik gölgeleme ve kontrpuan ilkeleri şeklinde belirlenmiştir.
Ayrıca, her aşamanın bir önceki aşama ile oluşturabileceği ilişkilere ve süreç sonunda
tüm konuların bileşimlerine örnekler ile yer verilmiştir. Deneysel işlem
sonuçları karşılaştırıldığı zaman öğrencilerin orkestralama becerilerinde son
test lehine önemli derecede artış olduğu tespit edilmiştir.
Orkestralama okul şarkıları armoni işbirlikli öğrenme facebook
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 13 |