BibTex RIS Kaynak Göster

Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 14 - 27, 07.12.2015

Öz

Bu çalışmada, aday sınıf öğretmenlerinin, akademik öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemini  Gaziantep ilinde bulunan Gaziantep Üniversitesi ve Kilis ilinde bulunan Kilis 7 Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan öğrencileri kapsamaktadır. Araştırma   416 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçları ile elde edilen veriler t-testi ve anova testi ile analiz edilmişitir. Ayrıca araştırmada elde edilen alt boyutlar arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla korelasyon analizi  yapılmıştır.  Sonuçlara bakıldığında Akademik öz-yeterlik ölçeğinin alt boyutlarında erkek aday sınıf öğretmenleri  lehine anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.  Sınıf düzeyinde ise girişkenlik boyutunda birinci sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerin aleyhinde bir ilişki ortaya çıkmıştır ve anlama boyutunda ise birinci sınıfların lehine bir ilişki tespit edilmiştir.   Korelasyon analizi sonucu ise anlama ve çalışma boyutları  arasında yüksek bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca akademik öz-yeterlik ölçeğinin geneli için yapılan analizlerde sınıf düzeyleri değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Altunga, O. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenli Sempozyumu, Eskişehir.
  • Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen, A. (2010). An Assessment Of The Factors That İn Fluence Biology Teacher Candidates’ Levels Of Academic Self-Efficacy. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 2(2), 2377-2382.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz Yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Azar A. (2010). Ortaöğretim Fen Bilimleri Ve Matematik Öğreteni Adaylarının Öz-Yeterlikleri İnançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 6(12), 235-252.
  • Banks, S.R., & Thompson, C.L. (1995). Educational Psychology: For Teachers in Training. Amesbury, MA: West Publishing Company.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychology, 28, 117-148
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Theexercise of control. New York: W.H. Freeman.
  • Bong, M. (1995). “Epistemological Beliefs And Generaliz Ability Of Self-Efficacy: Implications Fori Nstruction Aldesign” (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Southern California: California.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E.,Karadeniz,Ş. Ve Demirel,F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dentlinger, N. (2003). “Academic self-efficacy, prior academic success, demographic variables, andacademic success in firsts emester associate degree nursing coursework “.(Yayınlanmamış doktora tezi). University of Oklahoma:Oklahoma.
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf ögretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik algılarının çesitli degişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
  • Eggen, P. & Don K. (1999), Educationalpsychology, (4. Ed.)New Jersey:Printice-Hall, Inc
  • Ekici, G. (2012). Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43 ss. 174-185
  • Elias, R. Z. (2008). Anti-İntellectual Attitudes And Academic Self-Efficacy Among Business Students. Journal of Education for Business, November/December, 110-116.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T, & Murray, E. W. (2003). Classroom Management For Secondary Teachers (6th Edt.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • -
  • Gore, P. A. (2006). Academic Self-Efficacy As A Predictor Of Colleg Eoutcomes: Two Incremental Validity Studies. Journal Of Careerassessment, (14), 92-115.
  • Gruber, D. (2011). “The effect of the enhanced summer college readiness program on academic self-efficacy” (Yayınlanmamış doktora tezi). TheUniversity of Toledo, Toledo.
  • Johnson, K. F. (2011). The influence of school connectedness and academic self efficacy on self-reported norm related pro-social behavior. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Pennsylvania State University, Pennsylvania.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, ( 24. bas.). Ankara: Model Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, S.K., Öncü, E. (2014). Beden Eğtimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ve Akademik Öz-Yeterlikleri. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi. 5(2) ss.13-22
  • Koçer M. (2014). “Ortaokul Öğrencilerini Benlik Algıları İle Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”.( Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Köklü, N. , Büyüköztürk, Ş ve Çokluk,Ö.(2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (2.bas.). Ankara: Pegem yayınları.)
  • Küçükyılmaz, Aysın ve Nil Duban (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimiöz-Yeterlik İnançlarının Artırılabilmesi İçin Alınacak Önlemlere İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-23.
  • Mayall, H. J. (2002). “An exploratory/descriptive look at gender differences in technology self-efficacy and academic self-efficacy in the globaled Project”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), University of Connecticut, Connecticut.
  • MEB. (2002). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü: Öğretmen yeterlilikleri.Ankara: MEB Yayınları.
  • Millburg, S. N. (2009). “Theeffects of environmental risk factors on at-risk urban high schoolstudents’ academic self-efficacy” (Yayınlanmamış doktora tezi). University of Cincinnati: Ohio.
  • Miller, L. K. (2010). “Theimpact of intrusive advising on academic self efficacy beliefsin first-year students in high ereducation” (Yayınlanmamış doktora tezi). Loyola University Chicago, İllinois.
  • Oğuz, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 2(2), 15-28.
  • Owen, S. V.,&Froman, R. D. (1992). Academic Self-Efficacy İn At-Risk Elementary Students. Journal of Research in Education, 2(1), 3-7.
  • Özsüer, S., İnal, G., Uyanık, Ö., & Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125.
  • Patterson, D. (2011). “Can I graduate from college?: The ınfluence of ethnic ıdentity,
  • ethnicity, academic self-efficacy and optimism on college adjust mentamong community college students” (Yayınlanmamış doktora tezi). Alliant International University: Los Angeles.
  • Pruett, K. A. (2011). “Theimpact of fresh man year learning community participation on students’ self-reported sense of meaning in life, academic self-efficacy and commitmentto academic major at the beginning of the second academic year” (Yayınlanmamış doktora tezi). Auburn University: Alabama.
  • Rey, D. (2009). “The relationship of gratitude and subjective well-being to self-efficacy and control of learning beliefs among college students.” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), University of Southern California, Los Angeles.
  • Satıcı, ( 2015). “Üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Schmitz, G. S. &Schwarzer, R. (2000). Selbst wirksamkeitserwartung von lehrern: Längsschnitt befunde mit einem neuen ınstrument, Zeitsch riftfür Pädagogische Psychologie, 14(1), 12-25.
  • Tabachnick B.G& Fidell L.S. (2013). Using multivariate statistic (6ed.) Boston: Pearson.
  • Tabancalı, E., Çelik, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ile öğretmen öz-yeterlilikleri arasındakiilişki. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • Thomas-Spiegel, J. K. (2006). “Therelationship of academic self-efficacy to successful
  • course completion” (Yayınlanmamış doktora tezi).Capella University, Minneapolis.
  • Tschannen-Moran, Megan & AnitaWoolfolk Hoy (2001), Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17( 7), ss.783-805.
  • Wuebbels, A. L. (2006). “The development of a social emotional and academic self-efficacy curriculum for sixth grade adolescent students” (Yayınlanmamış doktora tezi). School of Saint Louis University, Missouri.
  • Zhoa, J., McCormick, J. & Hoekman, K. (2008). Idiocentri sallocentrism and academics’ self-efficacy for research in Beijing universities. International Journal of Educational Management, 22(2), ss.168-183.
  • Zimmernan, B. J. (1995). Sel f-efficacy and educational development In A. Bandura (Ed), Self- efficacy in changing societies (pp. 202- 231). New York: Cambridge University.
  • PPE
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 14 - 27, 07.12.2015

Öz

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Altunga, O. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenli Sempozyumu, Eskişehir.
  • Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen, A. (2010). An Assessment Of The Factors That İn Fluence Biology Teacher Candidates’ Levels Of Academic Self-Efficacy. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 2(2), 2377-2382.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz Yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Azar A. (2010). Ortaöğretim Fen Bilimleri Ve Matematik Öğreteni Adaylarının Öz-Yeterlikleri İnançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi 6(12), 235-252.
  • Banks, S.R., & Thompson, C.L. (1995). Educational Psychology: For Teachers in Training. Amesbury, MA: West Publishing Company.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychology, 28, 117-148
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Theexercise of control. New York: W.H. Freeman.
  • Bong, M. (1995). “Epistemological Beliefs And Generaliz Ability Of Self-Efficacy: Implications Fori Nstruction Aldesign” (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Southern California: California.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E.,Karadeniz,Ş. Ve Demirel,F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dentlinger, N. (2003). “Academic self-efficacy, prior academic success, demographic variables, andacademic success in firsts emester associate degree nursing coursework “.(Yayınlanmamış doktora tezi). University of Oklahoma:Oklahoma.
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf ögretmeni adaylarının akademik öz-yeterlik algılarının çesitli degişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
  • Eggen, P. & Don K. (1999), Educationalpsychology, (4. Ed.)New Jersey:Printice-Hall, Inc
  • Ekici, G. (2012). Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43 ss. 174-185
  • Elias, R. Z. (2008). Anti-İntellectual Attitudes And Academic Self-Efficacy Among Business Students. Journal of Education for Business, November/December, 110-116.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T, & Murray, E. W. (2003). Classroom Management For Secondary Teachers (6th Edt.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • -
  • Gore, P. A. (2006). Academic Self-Efficacy As A Predictor Of Colleg Eoutcomes: Two Incremental Validity Studies. Journal Of Careerassessment, (14), 92-115.
  • Gruber, D. (2011). “The effect of the enhanced summer college readiness program on academic self-efficacy” (Yayınlanmamış doktora tezi). TheUniversity of Toledo, Toledo.
  • Johnson, K. F. (2011). The influence of school connectedness and academic self efficacy on self-reported norm related pro-social behavior. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Pennsylvania State University, Pennsylvania.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, ( 24. bas.). Ankara: Model Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, S.K., Öncü, E. (2014). Beden Eğtimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ve Akademik Öz-Yeterlikleri. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi. 5(2) ss.13-22
  • Koçer M. (2014). “Ortaokul Öğrencilerini Benlik Algıları İle Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”.( Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Köklü, N. , Büyüköztürk, Ş ve Çokluk,Ö.(2007). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (2.bas.). Ankara: Pegem yayınları.)
  • Küçükyılmaz, Aysın ve Nil Duban (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimiöz-Yeterlik İnançlarının Artırılabilmesi İçin Alınacak Önlemlere İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-23.
  • Mayall, H. J. (2002). “An exploratory/descriptive look at gender differences in technology self-efficacy and academic self-efficacy in the globaled Project”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), University of Connecticut, Connecticut.
  • MEB. (2002). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü: Öğretmen yeterlilikleri.Ankara: MEB Yayınları.
  • Millburg, S. N. (2009). “Theeffects of environmental risk factors on at-risk urban high schoolstudents’ academic self-efficacy” (Yayınlanmamış doktora tezi). University of Cincinnati: Ohio.
  • Miller, L. K. (2010). “Theimpact of intrusive advising on academic self efficacy beliefsin first-year students in high ereducation” (Yayınlanmamış doktora tezi). Loyola University Chicago, İllinois.
  • Oğuz, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 2(2), 15-28.
  • Owen, S. V.,&Froman, R. D. (1992). Academic Self-Efficacy İn At-Risk Elementary Students. Journal of Research in Education, 2(1), 3-7.
  • Özsüer, S., İnal, G., Uyanık, Ö., & Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125.
  • Patterson, D. (2011). “Can I graduate from college?: The ınfluence of ethnic ıdentity,
  • ethnicity, academic self-efficacy and optimism on college adjust mentamong community college students” (Yayınlanmamış doktora tezi). Alliant International University: Los Angeles.
  • Pruett, K. A. (2011). “Theimpact of fresh man year learning community participation on students’ self-reported sense of meaning in life, academic self-efficacy and commitmentto academic major at the beginning of the second academic year” (Yayınlanmamış doktora tezi). Auburn University: Alabama.
  • Rey, D. (2009). “The relationship of gratitude and subjective well-being to self-efficacy and control of learning beliefs among college students.” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), University of Southern California, Los Angeles.
  • Satıcı, ( 2015). “Üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Schmitz, G. S. &Schwarzer, R. (2000). Selbst wirksamkeitserwartung von lehrern: Längsschnitt befunde mit einem neuen ınstrument, Zeitsch riftfür Pädagogische Psychologie, 14(1), 12-25.
  • Tabachnick B.G& Fidell L.S. (2013). Using multivariate statistic (6ed.) Boston: Pearson.
  • Tabancalı, E., Çelik, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ile öğretmen öz-yeterlilikleri arasındakiilişki. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • Thomas-Spiegel, J. K. (2006). “Therelationship of academic self-efficacy to successful
  • course completion” (Yayınlanmamış doktora tezi).Capella University, Minneapolis.
  • Tschannen-Moran, Megan & AnitaWoolfolk Hoy (2001), Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17( 7), ss.783-805.
  • Wuebbels, A. L. (2006). “The development of a social emotional and academic self-efficacy curriculum for sixth grade adolescent students” (Yayınlanmamış doktora tezi). School of Saint Louis University, Missouri.
  • Zhoa, J., McCormick, J. & Hoekman, K. (2008). Idiocentri sallocentrism and academics’ self-efficacy for research in Beijing universities. International Journal of Educational Management, 22(2), ss.168-183.
  • Zimmernan, B. J. (1995). Sel f-efficacy and educational development In A. Bandura (Ed), Self- efficacy in changing societies (pp. 202- 231). New York: Cambridge University.
  • PPE
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özcan Palavan

Davut Açar

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Palavan, Ö., & Açar, D. (2015). Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 14-27.
AMA Palavan Ö, Açar D. Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2015;6(1):14-27.
Chicago Palavan, Özcan, ve Davut Açar. “Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, sy. 1 (Aralık 2015): 14-27.
EndNote Palavan Ö, Açar D (01 Aralık 2015) Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 1 14–27.
IEEE Ö. Palavan ve D. Açar, “Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 14–27, 2015.
ISNAD Palavan, Özcan - Açar, Davut. “Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (Aralık 2015), 14-27.
JAMA Palavan Ö, Açar D. Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;6:14–27.
MLA Palavan, Özcan ve Davut Açar. “Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2015, ss. 14-27.
Vancouver Palavan Ö, Açar D. Aday Sınıf Öğretmenlerinin Akademik Öz-Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;6(1):14-27.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.