Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Yıl 2018,
Cilt: 8 Sayı: 2, 304 - 317, 26.01.2018
Alper Yorulmaz
,
Halil Çokçalışkan
,
Özkan Çelik
Öz
Bu araştırmanın
amacı, sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel düşünme ile bireysel
yenilikçilik durumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Amaç doğrultusunda
ilişkisel araştırma modelinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak
matematiksel düşünme ölçeği ile bireysel yenilikçilik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2015-2016 eğitim
öğretim yılı bahar döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları arasından
seçkisiz yöntemle belirlenen 223 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmeni
adaylarının matematiksel düşünme durumlarının yüksek, bireysel
yenilikçiliklerine ilişkin durumlarının orta düzeyde, bireysel yenilikçilik
kategorilerinden en fazla sorgulayıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Matematiksel
düşünme ile bireysel yenilikçilik durumları arasındaki ilişki incelendiğinde
orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Sınıf
öğretmenlerinin yetiştirilmesi aşamasında matematiksel düşünmeyi geliştirici
etkinliklerin tasarlanması, planlanması ve uygulanmasına yönelik etkinlikler gerçekleştirilerek
bireysel yenilikçilikleri desteklenebilir.
Kaynakça
- Akın-Kösterelioğlu, M. & Demir, F. (2014). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen liderliğine etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (Turkish Studies), 26, 247-256.
Attridge, N. & Inglis, M. (2015). Increasing cognitive inhibition with a difficult prior task: implications for mathematical thinking. ZDM Mathematics Education, 47(5), 723-734.
Braak, J. (2001). Individual characteristics influencing teachers’ classuse of computers. Journal of Educational Computing Research, 25(2), 141-157.
Bredefur, J. L.,Carney, M., Hughes, G. & Strother S. (2015). Framing professional development that promotes mathematical thinking. STEM Education: An Overview of Contemporary Research, Trends and Perspectives, 1, 217-236.
Breen, S. & O'Shea, A. (2010). Mathematical thinking and task design, Irish Math. Soc. Bulletin, 66, 39-49. (http://www.maths.tcd.ie/pub/ims/bull66/ME6601.pdf adresinden 12.02.2016 tarihinde erişilmiştir.)
Çelik, K. (2013). The relationship between individual innovativeness and self-efficacy levels of student teachers. International Journal of Scientific Research in Education, 6(1), 56-67.
Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
Çuhadar, C., Bülbül, T. & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807.
Deniz, S. (2016). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (Turkish Studies), 11(9), 267-278.
Dennis, A. & Hamm, M. (2010). Creativity, Innovation, and Differentiation. Problem Solving and Inquiry in Math, Science, and Technology. Demystify Math, Science, and Technology. Creativity, Innovation, and Problem Solving. Rowman & Littlefield Publishers, Inc., United Kingdom.
Dursun, Ş. (2015). Matematik öğretimi ve inovasyon. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 5(2), 163-175.
Ersoy, E. & Başer, N. (2013). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1471-1486.
Fullan, M. & Pomfret, A. (1977). Research on curriculum and instruction implementation. Review of Educational Research. 47(1), 335-397.
Greeno, J.G. & Goldman, S.V. (1998). Thinking practices in mathematics and science learning. New York and London: Routledge (Taylor & Francis Group) Publishers.
Gökçearslan, Ş., Karademir, T. & Korucu, A.T. (2017). Preservice teachers’ level of web pedagogical content knowledge assessment by individual innovativeness. Journal of Educational Computing Research, 55(1), 70-94. DOI: 10.1177/0735633116642593.
Henderson, P. (2002). Materials development in support of mathematical thinking, <http://blue.butler.edu/phenders/iticse2002WG.rtf> Son erişim 15/04/2016.
Herron, L. (1992). Cultivating corporation entrepreneurs, Human Resource Planning, 15(4), 3-14.
Jacobs, V.R. & Empson, S.B. (2016). Responding to children’s mathematical thinking in the moment: an emerging framework of teaching moves. ZDM Mathematics Education, 48(1), 185-197.
Jacobs, V. R., Empson, S. B., Krause, G. H., & Pynes, D. (2015). Responsive teaching with fractions. Paper presented at the 2015 annual meeting of the Research Conference of the National Council of Teachers of Mathematics, Boston.
Jacobson, M.J. & Kozma, R.B. (2011). Innovations in Science and Mathematics Education. Taylor & Francis e-Library.
Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Kılıçer, K. & Odabaşı, H.F. (2010) Bireysel yenilikçilik ölçeği (BYÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 150-164.
Korucu, A.T. & Olpak, Y.Z. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 111-127.
Mason, J., Burton, L. & Stacey, K. (2010). Thinking Mathematically (Second Edition). Harlow England: Pearson Education Limited.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden 08.03.2016 tarihinde edinilmiştir.
Mubark, M. (2005). Mathematical thinking and mathematical achievement of students in the year of 11 scientific stream in Jordan, DoktoraTezi, New Castle Universities.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standarts for School Mat¬hematics, Reston, VA: NCTM.
Örün. Ö., Orhan, D., Dönmez, P. & Kurt, A.A. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri ve teknoloji tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76.
Polya, G. (1945). How to Solve it. A New Aspect Of Mathematical Method. Princeton University Press. Princeton, New Jersey.
Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations. New York, A Division of Simon & Schuster, İnc.
Stein, M. K., Grover, B.W. & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33(2), 455-488.
Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Yayınevi.
Tataroğlu-Taşdan, B., Erduran, A. & Çelik, A. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel düşünme ve öğrencilerin matematiksel düşünmelerinin geliştirilmesi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1487-1504.
Van De Walle, J. A.,Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2014). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Wilson, P. H., Mojica, G.F. & Confrey, J. (2013). Learning trajectories in teacher education: Supporting teachers’ understandings of students’ mathematical thinking. The Journal of Mathematical Behavior, 32, 130-121.
Xu, Z. & Chen, H. (2010). Research and practice on basic composition and cultivation pattern of college students’ innovative ability. International Education Studies, 3, 51-55.
Yeşildere, S. & Türnüklü, E.B. (2007). Öğrencilerin matematiksel düşünme ve akıl yürütme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 181-213.
Yıldırım, C. (2000). Matematiksel düşünme (3. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yuan, F. & Woodman, R.W. (2010). Innovative behavior in the workplace: The role of performance and image outcome expectations. Academic Management Journal, 53 (2), 323-342.