Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 4, 776 - 789, 20.09.2018

Öz

Bu araştırmada,
öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, yönetici destek algıları ve örgütsel
özdeşleşmeleri arasındaki ilişkiler incelenerek, yönetici desteğinin bu
ilişkideki aracı rolünün analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2017- 2018 eğitim öğretim yılında Giresun ili merkezindeki devlet
liselerinde görev yapmakta olan 292 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplamak için Hoy & Tarter (2004) tarafından geliştirilen “Örgütsel Adalet
Ölçeği”, Mael ve Ashforth (1992) tarafından geliştirilen “Örgütsel Özdeşleşme
Ölçeği”, Giray ve Şahin (2012) tarafından geliştirilen “Yönetici Desteği
Ölçeği” kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik
modeliyle test edilmiştir. Sonuçlara göre; öğretmenlerin örgütsel adalet
algıları ile yönetici destek algıları ve özdeşleşmeleri arasında pozitif
ilişkiler bulunmaktadır. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları örgütsel
özdeşleşmelerini ve yönetici destek algılarını pozitif yönde etkilemekte,
yönetici destek algıları da örgütsel özdeşleşmelerini pozitif yönde
etkilemektedir. Ancak öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile örgütsel
özdeşleşmeleri arasındaki ilişkide yönetici destek algıları aracı rolü
oynamamaktadır
.

Kaynakça

  • Aryee, S., Budhwar, P. S., & Chen, Z. X. (2002). Trust as a mediator of the relationship between organizational justice and work outcomes: Test of a social exchange model. Journal of organizational Behavior, 23(3), 267-285.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14, 20 – 39.
  • Avanzi, L., Schuh, S. C., Fraccaroli, F., & van Dick, R. (2015). Why does organizational identification relate to reduced employee burnout? The mediating influence of social support and collective efficacy. Work & Stress, 29, 1-10.
  • Başar, U., & Sığrı, Ü. (2015). Effects of teachers' organizational justice perceptions on ıntention to quit: mediation role of organizational ıdentification. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 45-59.
  • Brackett, M. A., Palomera, R. , Mojsa-Kaja, J., Reyes, M. R., & Salovey, P. (2010). Emotion regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary-school teachers. Psychology in the Schools, 47, 406-417.
  • Camerman, J., Cropanzano, R., & Vandenberghe, C. (2007). The benefits of justice for temporary workers. Group & Organization Management, 32(2), 176-207.
  • Chan, D. (2006). Interactive effects of situational judgment effectiveness and proactive personality on work perceptions and work outcomes. Journal of Applied Psychology, 91(2), 475.
  • Chen, C. H. V., Wang, S. J., Chang, W. C., & Hu, C. S. (2008). The effect of leader-member exchange, trust, supervisor support on organizational citizenship behavior in nurses. Journal of Nursing Research, 16, 321-328.
  • Cheung, M. F., & Law, M. C. (2008). Relationships of organizational justice and organizational identification: The mediating effects of perceived organizational support in Hong Kong. Asia Pacific Business Review, 14(2), 213-231
  • De Cramer, D. (2005). Procedural and distributive justice effects moderated by organizational identification. Journal of Managerial Psychology, 20(1), 4–13. Cohen-Charash, Y., & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational behavior and human decision processes, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278-321.
  • Colquitt, J. A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: A construct validation of a measure. Journal of Applied Psychology, 86, 386–400.
  • Colquitt, J. A., Conlon, D. E., Wesson, M. J., Porter, C., & Ng, K. Y. (2001). Justice at the millennium: A meta-analytic review of 25 years of organizational justice research. Journal of Applied Psychology, 86, 425– 445.
  • Cropanzano, R., Prehar, C. H., & Chen, P.Y. (2002). Using social exchange theory to distinguish procedural from ınteractional justice. Group& Organization Management, 27(3), 324-351.
  • Clay-Warner, J., Reynolds, J., & Roman, P. (2005). Organizational justice and job satisfaction: A test of three competing models. Social Justice Research, 18(4), 391-409.
  • Cüce, H., Güney, S., & Tayfur, Ö. (2013). Örgütsel adalet algılarının örgütsel özdeşleşme üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(1), 1-30.
  • Çetinkaya, M., & Çimenci, S. (2014). Örgütsel adalet algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi ve örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Yapısal eşitlik modeli çalışması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12, (23), 237-278.
  • DeConinck, J. B. (2010). The effect of organizational justice, perceived organizational support, and perceived supervisor support on marketing employees' level of trust. Journal of Business Research, 63(4), 1349-1355.
  • Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2002). Trust in leadership: meta-analytic findings and implications for research and practice. . J Appl Psychol, 87 (4), 611-628.
  • Dutton J. Dukerıch J. ve C.V. Harquail (1994). Organizational Images And Membership Commitment. Administrative Science Quarterly,34, 239-263.
  • Eisenberger, R. (2002), Perceived supervisor support: contribution to perceived organizational support and employee retention. Journal of Applied Psychlogy, 87 (3), 565-573.
  • Gillet, N., Colombat, P., Michinov, E., Pronost, A. M., & Fouquereau, E. (2013). Procedural justice, supervisor autonomy support, work satisfaction, organizational identification and job performance: the mediating role of need satisfaction and perceived organizational support. Journal of Advanced Nursing, 69(11), 2560-2571.
  • Giray, M. D., & Şahin, D. N. (2012). Algılanan örgütsel, yönetici ve çalışma arkadaşları desteği ölçekleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 15(30), 1-9.
  • Greenberg, J. (1990). Organizational justice: Yesterday, today and tomorrow. Journal of Management, 16(2), 399-432. Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2004). Organizational justice in schools: No justice without trust. International Journal of Educational Management, 18(4), 250-259.
  • İçerli, L. (2010). Örgütsel adalet: Kuramsal bir yaklaşım. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5:1, 67–92.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS ve AMOS 23 uygulamalı istatistiksel analizler. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Loi, R., Hang-yue, N. ve Foley, S. (2006). Linking employees‟ justice perceptions to organizational commitment and ġntention to leave: the mediating role of perceived organizational support. Journal of Occupational Psychology, 79 (1), 101-120.
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of organizational Behavior, 13, 103-123.
  • Masterson, S. S., Lewis, K., Goldman, B. M., & Taylor, M. S. (2000). Integrating justice and social exchange: The differing effects of fair procedures and treatment on work relationships. Academy of Management journal, 43(4), 738-748.
  • Miller, V. D., Allen, M., Casey, M. K., & Johnson, J. R. (2000). Reconsidering the organizational identification questionnaire. Management Communication Quarterly, 13(4), 626-658.
  • Moorman, R. H. (1991). Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: do fairness perceptions influence employee citizenship?, Journal of Applied Psychology, 76, pp.845–855.
  • Olkkonen, M. E., & Lipponen, J. (2006). Relationships between organizational justice, identification with organization and work unit, and group-related outcomes. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 100(2), 202-215.
  • Rhoades, L., Eisenberger, R. (2002), Perceived organizational support: a review of the literature. Journal of Applied Psychology, 87 (4), 698-714. Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66, 358-384.
  • Riketta, M., & van Dick, R. (2005). Foci of attachment in organizations: A meta-analytic comparison of the strength and correlates of workgroup versus organizational identification and commitment. Journal of Vocational Behavior, 67, 490-510.
  • Shanock, L. R., and Eisenberger, R. (2006). When supervisors feel supported: Relationships with subordinates' perceived supervisor support, perceived organizational support, and performance. The Journal of Applied Psychology, 91(3), 689-695.
  • Sluss, D. M., Klimchak, M., & Holmes, J. J. (2008). Perceived organizational support as a mediator between relational exchange and organizational identification. Journal of Vocational Behavior, 73, 457-464.
  • Stinglhamber, F., & Vandenberghe, C. (2003). Organizations and supervisors as sources of support and targets of commitment: A longitudinal study. Journal of Organizational Behavior, 24(3), 251-270.
  • Stinglhamber, F., Cremer, D. D., & Mercken, L. (2006). Perceived support as a mediator of the relationship between justice and trust: A multiple foci approach. Group & Organization Management, 31(4), 442-468.
  • Suliman, A., & Al Kathairi, M. (2012). Organizational justice, commitment and performance in developing countries: The case of the UAE. Employee Relations, 35(1), 98-115.
  • Tak, B. ve B.A. Aydemir, 2004. Örgütsel özdeşleşme üzerine iki görgül çalışma, 12. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Uludağ Üniversitesi, Bursa. Taşdan, M., & Yılmaz, K. (2008). Organizational citizenship and organizational justice scales’ adaptation to Turkish. TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 87-96. Turunç, Ö. (2011). Örgütsel adaletin çalışanların örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyetine etkisi: Örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü. “İşGüç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 13(1), 143-166.
  • van Dick, R., Grojean, M. W., Christ, O., & Wieseke, J. (2006). Identity and the extra mile: Relationships between organizational identification and organizational citizenship behaviour. British Journal of Management, 17, 283-301.
  • van Knippenberg, D., van Dick, R., and Tavares, S. (2007). Social identity and social exchange: Identification, support, and withdrawal from the job. Journal of Applied Social Psychology, 37, 457–477.
  • van Knippenberg, D. (2000). Work motivation and performance: A social identity perspective. Applied Psychology: An International Review, 49, 357–371.
  • van Knippenberg, D., & Sleebos, E. (2006). Organizational identification versus organizational commitment: self‐definition, social exchange, and job attitudes. Journal of Organizational Behavior, 27, 571-584.
  • van Knippenberg, D., & van Schie, E. C. M. (2000). Foci and correlations of organizational identification. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73, 137–147.
  • van Knippenberg, D., van Dick, R., and Tavares, S. (2007). Social identity and social exchange: Identification, support, and withdrawal from the job. Journal of Applied Social Psychology, 37, 457–477.
  • Wang, Z. (2014). Perceived Supervisor Support and Organizational Citizenship Behavior: The Role of Organizational Commitment. International Journal of Business and Social Science, 5, 210-214.
  • Zhang, Y., Guo, Y., & Newman, A. (2017). Identity judgements, work engagement and organizational citizenship behavior: The mediating effects based on group engagement model. Tourism Management, 61, 190-197.
  • Zaitouni, M. & Nassar M. (2015). perceived supervisor support as a mediator between organizational justice and trust in supervisor: evidence from Kuwaiti banks. International Review of Business Research Papers, 11 (2), 170 – 188.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tevfik Uzun

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uzun, T. (2018). Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 776-789. https://doi.org/10.24315/trkefd.366093
AMA Uzun T. Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Eylül 2018;8(4):776-789. doi:10.24315/trkefd.366093
Chicago Uzun, Tevfik. “Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği Ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 4 (Eylül 2018): 776-89. https://doi.org/10.24315/trkefd.366093.
EndNote Uzun T (01 Eylül 2018) Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 4 776–789.
IEEE T. Uzun, “Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 4, ss. 776–789, 2018, doi: 10.24315/trkefd.366093.
ISNAD Uzun, Tevfik. “Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği Ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/4 (Eylül 2018), 776-789. https://doi.org/10.24315/trkefd.366093.
JAMA Uzun T. Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8:776–789.
MLA Uzun, Tevfik. “Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği Ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 4, 2018, ss. 776-89, doi:10.24315/trkefd.366093.
Vancouver Uzun T. Okullarda Algılanan Örgütsel Adalet, Yönetici Desteği ve Örgütsel Özdeşleşme Arasındaki İlişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8(4):776-89.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.