Amaç: Empati iletişimin temel taşlarındandır. Mesle-ki olarak hastalarla sürekli birebir iletişim kurmakta olan hekimlerin bu konuda yetkinliğe ve farkındalığa sahip olması önemlidir. Böylece hasta memnuniyeti-nin artacağı, yanlış tanı ve tedavi olasılığının azalaca-ğı, hatta buna bağlı olarak hekimlerin dava edilme oranlarının azalacağı öngörülmektedir. Çalışmamızda hastanemizde çalışan araştırma görevlisi hekimlerin empati düzeyini belirlemeyi amaçladık.
Yöntem: Kesitsel desende planlanmış olan çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu onayı alınarak ger-çekleşmiştir. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Hastanesi poliklinikle-rinde aktif olarak hasta bakmakta olan, onam veren 108 araştırma görevlisi hekime araştırmacılar tarafın-dan hazırlanan sosyodemografik veri formu ile Jeffer-son Hekim Empati Ölçeği (JSPE) ve Temel Empati Ölçeği (BES) uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmamıza 51 kadın (%47.2) ve 57 erkek (%52.8) olmak üzere toplam 108 araştırma görevlisi katıldı. JSPE'ye göre katılımcıların ortalama empati skoru 81.8±9.7 (57-105) idi. Araştırma görevlilerinin cinsiyete göre JSPE toplam ve alt ölçek puan ortalama-ları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu (p>0.05). Yaş ve hekimlik süresi ile JSPE perspektif alma alt ölçeği arasında anlamlı korelasyon mevcuttu (p<0.05). Dahili branşlarda ve cerrahi branşlarda çalı-şan araştırma görevlilerinin; JSPE toplam ve alt ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı (p>0.05). Katılımcıların BES'e göre ortalama empati skoru 59.0±5.1 (44-74) idi. Araştırma görevlilerinin cinsiyet, yaş ve hekimlik süreleri ile; BES toplam ve alt ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu (p>0.05). Dahili branşlarda ve cerrahi branşlarda çalışan araştırma gö-revlilerinin; BES toplam ve alt ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı (p>0.05).
Sonuç: Araştırma görevlisi hekimlerin empati düzeyle-rini belirlemek için yapmış olduğumuz çalışmamızda kullandığımız her iki ölçekle de araştırma görevlisi hekimlerin beklenen empati düzeyinde olmadıkları saptandı. Hekimler ve tıp öğrencilerinin empatik yeti-lerini geliştirmek için sağlam müdahalelerin uygulan-ması gerekmektedir.
empati Jefferson Hekim Empati Ölçeği Temel Empati Ölçeği araştırma görevlisi hasta memnuniyeti
Objectives: Empathy is one of the cornerstones of communication. It is important that physicians, who are professionally in contact with patients, have com-petence and awareness in this regard. In our study, we aimed to determine the empathy level of research assis-tant physicians working in our hospital. Thus, it is predicted that patient satisfaction will increase, the possibility of misdiagnosis and malpractice will de-crease, and even the rate of physicians' trial will de-crease accordingly. In this study, we aimed to evaluate the empathy level of the medical residents working in our hospital.
Methods: The study, which was planned in a cross-sectional design, was carried out with the approval of Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Medi-cine Clinical Research Ethics Committee. Sociodemo-graphic data form prepared by researchers, Jefferson Physician Empathy Scale (JSPE) and Basic Empathy Scale (BES) were applied to 108 medical residents who actively cared for patients and gave consent in Çanakkale Onsekiz Mart University Health Practice and Research Hospital outpatient clinics.
Results: A total of 108 medical residents, 51 females (47.2%) and 57 males (52.8%), participated in our study. According to JSPE, the mean empathy score of the participants was 81.8 ± 9.7 (57-105). There was a significant correlation between age and the duration of practice and the JSPE perspective taking subscale (p <0.05). There was no statistically significant difference for JSPE total and subscale mean scores between med-ical residents working in internal branches and surgi-cal branches (p> 0.05). The mean empathy scores of the participants according to BES were 59.0±5.1 (44-74). There was no statistically difference between gender, age and duration of practice and BES total and sub-scale mean scores (p> 0.05). There was no statistically difference for BES total and subscale mean scores between medical residents working in internal branch-es and surgical branches (p> 0.05).
Conclusion: In our study that we conducted to deter-mine the empathy levels of medical residents, it was found that medical residents did not have the expected empathy level with both scales we used. Strong inter-ventions are required to improve the empathic abilities of physicians and medical students.
empathy Jefferson Physician Empathy Scale Basic Empathy Scale medical resident patient satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.