Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 21, 30.01.2023
https://doi.org/10.55665/troiamedj.1171989

Öz

Amaç: Sınıf içi soru sorma bir eğitim tekniğidir ve tıp eğitiminde de kullanılmaktadır. Pandemi döneminde zorunlu online eğitime geçilmesi eğitimi etkilemiştir. Bu çalışmada pandemi döneminin, tıp eğiticilerini sınıf içi soru sorma teknikleri açısından ne şekilde etkilediğini bulmak amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı desende yapılandırıldı. Tıp Fakültesinde eğitici olarak çalışanlardan araştırmaya katılmaya onam verenlere; tanımlayıcı sorular ile Sınıf İçi Soru Sorma Teknikleri Ölçeğinin pandemi öncesi ve sonrası olarak yanıtlanmak üzere anket formunu doldurmaları istendi. Verilerin analizinde ölçümsel veriler ortalama± standart sapma ile ifade edildi. Online ve yüz yüze dönem ölçek puanlarının karşılaştırılmasında normal dağılıma uymayan alt boyut puanları Wilcoxon testi ile, normal dağılıma uyan toplam puan ise paired t testi ile karşılaştırıldı. Bulgular: Altmış üç eğitimci çalışmaya gönüllü olarak katıldı. Pandemi dönemine göre yüz yüze eğitimde soru sorma teknikleri ölçeği puanları anlamlı yüksekti (p<0.001). Ölçek alt boyutları değerlendirildiğinde; değerlendirme aracı olarak soru alt boyutu hariç hepsinde pandemi öncesi ölçek puanları anlamlı yüksekti. Kadın eğiticilerden elde edilen veriler değerlendirildiğinde ölçek toplam puanı açısından pandemi öncesi ve sonrası arasında fark bulunmazken, alt boyutlar incelendiğinde sadece motivasyon alt boyutunda pandemi öncesi ölçek puanları anlamlı yüksekti (p=0.014). Erkek eğiticilerden elde edilen veriler değerlendirildiğinde ölçek toplam puanı pandemi öncesi anlamlı yüksekti (p<0.001). Ölçek alt boyutunda ise motivasyon (p<0.001), sorulardan yararlanma sıklığı (p=0.007) ve soru-dönüt ilişkisi (p=0.001). alt boyutları pandemi öncesi anlamlı olarak yüksek saptandı. Sonuç: Pandemi süreci eğiticilerin soru sorma tekniklerinde anlamlı değişiklikler oluşmasına sebep olmuştur. Pandemi gibi özel durumlar ve koşullar altında eğiticileri önceden bu şartlara hazırlayacak eğitici eğitimlerine gereksinim olduğu görülmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • 1. Kubat U. Soru varsa, öğrenme de vardır. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 17(68): 1585-98. DOI: 10.17755/esosder.396548
  • 2. Büyükalan Filiz S. Soru cevap yöntemi eğitiminin öğretmenlerin soru sorma bilgisi ve soru sorma tekniklerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; (3):167-95.
  • 3. Cumhur F. Öğretimde soru sormanın rolü: Soru sorma becerileri nasıl geliştirilebilir? Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019; 21(3): 32-55. DOI: 10.17556/erziefd.457560
  • 4. Sünbül AM. Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 1996; 8(8): 597-608.
  • 5. Erkuş B, Kılıç D. Sınıf öğretmenlerinin soru sorma stratejileri ve karşılaştıkları sorunlar. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015; 4(5): 230-43.
  • 6. Yeşil R. Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretimde sorulardan yararlanma yeterlikleri AEÜ Eğitim Fakültesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 9(3): 161-174.
  • 7. Kılınç G, Çalışkan H. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi ders işleme sürecindeki soru sorma tekniklerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 37(1): 189-207.
  • 8. Büyükalan Filiz S, Çelik S, Toraman Ç. Sınıf içi soru sorma teknikleri ölçeği’nin (SİSSTÖ) geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018; 16 (2): 197-212.
  • 9. Pylman S. Twelwe tips for effective questioning in medical education. Medical Teacher 2020; 42(12): DOI: 10.1080/0142159X.2020.1749583
  • 10. Yardley S, Teunissen PW, Dornan T. Experiential Learning: Transforming theory into practice, Medical Teacher. 2012;34(2) 161-4, DOI: 10.3109/0142159X.2012.643264
  • 11. Cook DA. Where are we with web-based learning in medical education. Medical Teacher 2006; 28(7) 594-8. DOI: 10.1080/01421590601028854
  • 12. World Health Organization . Geneva: World Health Organization; 2020. Director-general’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 Available from:01.09.2022 https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.)
  • 13. Valentine D. Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration. 2002. (online erişim:01.09.2022) https://ojdla.com/archive/fall53/valentine53.pdf
  • 14. Mayring P. Qualitative content analysis forum: Qualitative social research (On-line Journal). 2000; 1(2). DOI: 10.17169/fqs-1.2.1089
  • 15. Maxwell JA. Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1996.
  • 16. Patton MQ. Qualitative Evaluation & Research Methods. Newbury Park, CA: Sage Publications; 2002.
  • 17. Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2011.

The effect of the pandemic period on in-class question asking techniques

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 17 - 21, 30.01.2023
https://doi.org/10.55665/troiamedj.1171989

Öz

Objectives: Asking questions in the classroom is an educational technique also used in Medical Education. The transition to compulsory online education during the pandemic period has affected education. In this study, it was aimed to find out how the pandemic period affected medical educators in terms of in-class questioning techniques. Methods: Sixty-three educators voluntarily participated in the study. The research was structured in a descriptive design. From those who work as trainers at the Faculty of Medicine to those who gave their consent to participate in the research; They were asked to fill in the questionnaire form to be answered as descriptive questions and the In-Class Questioning Techniques Scale before and after the pandemic. In the analysis of the data, the measurement data were expressed as mean±standard deviation. In the comparison of online and face-to-face scale scores, sub-dimension scores that did not fit into the normal distribution were compared with the Wilcoxon test, and the total score that fit the normal distribution was compared with the paired t-test. Results: Questioning techniques scale scores were significantly higher in face-to-face education compared to the pandemic period (p<0.001). When the scale sub-dimensions are evaluated; pre-pandemic scale scores were significantly higher in all except the question sub-dimension as an assessment tool. When the data obtained from female trainers were evaluated, there was no difference between the pre-pandemic and post-pandemic scale scores in terms of total score, while the pre-pandemic scale scores were significantly higher (p=0.014) only in the motivation sub-dimension when the sub-dimensions were examined. When the data obtained from male trainers were evaluated, the scale total score was significantly higher before the pandemic (p<0.001). In the sub-dimension of the scale, the sub-dimensions of motivation (p<0.001), frequency of using questions (p=0.007) and question-feedback relationship (p=0.001) were found to be significantly higher before the pandemic period. Conclusion: The pandemic process has caused significant changes in the question asking techniques of the trainers. Under special circumstances and conditions such as pandemics, it is seen that there is a need for training to prepare trainers for these conditions in advance.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Kubat U. Soru varsa, öğrenme de vardır. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 17(68): 1585-98. DOI: 10.17755/esosder.396548
  • 2. Büyükalan Filiz S. Soru cevap yöntemi eğitiminin öğretmenlerin soru sorma bilgisi ve soru sorma tekniklerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; (3):167-95.
  • 3. Cumhur F. Öğretimde soru sormanın rolü: Soru sorma becerileri nasıl geliştirilebilir? Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019; 21(3): 32-55. DOI: 10.17556/erziefd.457560
  • 4. Sünbül AM. Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 1996; 8(8): 597-608.
  • 5. Erkuş B, Kılıç D. Sınıf öğretmenlerinin soru sorma stratejileri ve karşılaştıkları sorunlar. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015; 4(5): 230-43.
  • 6. Yeşil R. Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretimde sorulardan yararlanma yeterlikleri AEÜ Eğitim Fakültesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 9(3): 161-174.
  • 7. Kılınç G, Çalışkan H. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi ders işleme sürecindeki soru sorma tekniklerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 37(1): 189-207.
  • 8. Büyükalan Filiz S, Çelik S, Toraman Ç. Sınıf içi soru sorma teknikleri ölçeği’nin (SİSSTÖ) geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018; 16 (2): 197-212.
  • 9. Pylman S. Twelwe tips for effective questioning in medical education. Medical Teacher 2020; 42(12): DOI: 10.1080/0142159X.2020.1749583
  • 10. Yardley S, Teunissen PW, Dornan T. Experiential Learning: Transforming theory into practice, Medical Teacher. 2012;34(2) 161-4, DOI: 10.3109/0142159X.2012.643264
  • 11. Cook DA. Where are we with web-based learning in medical education. Medical Teacher 2006; 28(7) 594-8. DOI: 10.1080/01421590601028854
  • 12. World Health Organization . Geneva: World Health Organization; 2020. Director-general’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 Available from:01.09.2022 https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.)
  • 13. Valentine D. Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration. 2002. (online erişim:01.09.2022) https://ojdla.com/archive/fall53/valentine53.pdf
  • 14. Mayring P. Qualitative content analysis forum: Qualitative social research (On-line Journal). 2000; 1(2). DOI: 10.17169/fqs-1.2.1089
  • 15. Maxwell JA. Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications; 1996.
  • 16. Patton MQ. Qualitative Evaluation & Research Methods. Newbury Park, CA: Sage Publications; 2002.
  • 17. Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2011.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Çan 0000-0002-7065-649X

Murat Tekin 0000-0001-6841-3045

Mehmet Ali Çan 0000-0002-2385-248X

Çetin Toraman 0000-0001-5319-0731

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 7 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çan, G., Tekin, M., Çan, M. A., Toraman, Ç. (2023). Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi. Troia Medical Journal, 4(1), 17-21. https://doi.org/10.55665/troiamedj.1171989
AMA Çan G, Tekin M, Çan MA, Toraman Ç. Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi. Troia Med J. Ocak 2023;4(1):17-21. doi:10.55665/troiamedj.1171989
Chicago Çan, Gamze, Murat Tekin, Mehmet Ali Çan, ve Çetin Toraman. “Pandemi döneminin sınıf içi Soru Sorma Tekniklerine Etkisi”. Troia Medical Journal 4, sy. 1 (Ocak 2023): 17-21. https://doi.org/10.55665/troiamedj.1171989.
EndNote Çan G, Tekin M, Çan MA, Toraman Ç (01 Ocak 2023) Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi. Troia Medical Journal 4 1 17–21.
IEEE G. Çan, M. Tekin, M. A. Çan, ve Ç. Toraman, “Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi”, Troia Med J, c. 4, sy. 1, ss. 17–21, 2023, doi: 10.55665/troiamedj.1171989.
ISNAD Çan, Gamze vd. “Pandemi döneminin sınıf içi Soru Sorma Tekniklerine Etkisi”. Troia Medical Journal 4/1 (Ocak 2023), 17-21. https://doi.org/10.55665/troiamedj.1171989.
JAMA Çan G, Tekin M, Çan MA, Toraman Ç. Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi. Troia Med J. 2023;4:17–21.
MLA Çan, Gamze vd. “Pandemi döneminin sınıf içi Soru Sorma Tekniklerine Etkisi”. Troia Medical Journal, c. 4, sy. 1, 2023, ss. 17-21, doi:10.55665/troiamedj.1171989.
Vancouver Çan G, Tekin M, Çan MA, Toraman Ç. Pandemi döneminin sınıf içi soru sorma tekniklerine etkisi. Troia Med J. 2023;4(1):17-21.