Profesyonel Turist Rehberlerinin Kaçak Rehberlik Faaliyetlerini Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma
Yıl 2021,
Cilt: 6 Sayı: 1, 232 - 248, 31.03.2021
Büşra Şahin
,
Sena Kaya
,
Sevilay Cesur
,
Emrah Özkul
,
Selda Uca
Öz
Günümüzde turist rehberliği, turizm endüstrisinin vazgeçilmez dinamiklerinden biri haline gelmiştir. Özellikle turizm faaliyetlerinin artış gösterdiği son yıllarda Türkiye’ye gelen ziyaretçi sayılarındaki artışın sürdürülebilirliğinin sağlanmasında turist rehberlerinin önemli rolleri bulunmaktadır. Yapılan çalışmada, “Turist Rehberliği Birliği” bünyesinde görev yapmakta olan profesyonel turist rehberlerinin kaçak rehberlik faaliyetlerine karşı düşüncelerinin ve algılamalarının ne yönde olduğu tespit edilerek çözüm önerileri geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda yarı yapılandırılmış görüşme tekniği yirmi üç turist rehberinden e-posta yolu ile veriler elde edilmiştir. Çalışma sonucunda, profesyonel turist rehberlerinin, mesleki açıdan (işsizlik, mesleki itibar) ve destinasyon açısından (yanlış tanıtım) olumsuz etkilendikleri tespit edilmiştir. Kaçak rehberlik faaliyetlerinin son bulmamasının sebebi olarak denetimlerin azlığı katılımcılar tarafından vurgulanmıştır. Çalışma sonunda ayrıca kaçak rehberlik faaliyetlerinin önüne geçilmesi adına çözüm önerilerine yer verilmiştir.
Kaynakça
- Ahipaşaoğlu, S. (2006). Turizmde Rehberlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Ap, J., Wong, K. K.F. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems. Journal of Tourism Management, (22), 551-563.
- Avcıkurt, C. (2009). Turizm Sosyolojisi: Genel ve Yapısal Yaklaşım. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Brito, L. M. (2020). The Consequences of Guiding Profession Deregulation for the Status and Training of Tourist Guides: a Portuguese Overview. International Journal of Tour Guiding Research, 1(1), 34-44.
- Camilleri, M. (2017). The Tourism Industry: An Overview. In Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product (Chapter 1, pp. 3-27). Cham, Switzerland: Springer Nature.
- Chowdhary, N., Prakash, M. (2008). Challenges of Tourist Guiding-An Assessment of Situation in India. Part VII – Tourism Infrastructure, Technology & Operations: 287-302.
- Cohen, E. (1985). The Tourist Guide The Origins, Structure and Dynamics of a Role. Annals of Tourism Research, 12(1), 5-29.
- Coskun, R. Altunışık, R., Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı: İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
- Çakmak, T. F. (2019). Yasa Dışı Rehberlik Faaliyetlerinin İçerik Analizi Yoluyla İncelenmesi: İstanbul Rehberler Odası Örneği. Turizm Akademik Dergisi, (2), 31-40.
- Çokal, Z. (2019). Turist Rehberlerinin Performansının Destinasyon İmajına Etkisinde Etik Davranışlarının Düzenleyici Rolü: Nevşehir Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
- Dahles, H. (2002). The Politics of Tour Guiding Image Management in Indonesia. Annals of Tourism Research, 29(3), 783-800.
- Eker, N., Zengin, B., Bayram, G. (2017). Turist Rehberliği Meslek Kanununun Profesyonel Turist Rehberlerince Değerlendirilmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 142-156.
- Fylan, F. (2005). A Handbook Od Research Methods Clinical & Health Psychology. Jeremy, M. & Paul, G. (Ed.) Semi-structured interviewing (Chapter 6, pp. 65-78). New York: Oxford University Press.
- Genç, E. (2018). Turist Rehberlerinin Yaşadıkları Zorlukların Kariyer Bağlılığına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Güzel, Ö., Türker, A., Şahin, İ. (2014). Profesyonel Turist Rehberlerinin Algıladıkları Mesleki Engelleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, (2), 173-190.
- Hair, J. F., Celsi, M. Ortinau D. J., Bush, R. P. (2017). Essentials of Marketing Research. (4. Baskı). New York: McGraw-Hill Education.
- İstanbul Rehberler Odası (İRO), (2017). Rehberliğin Tarihçesi. https://iro.org.tr/tr/53-page-rehberligin-tarihcesi.aspx, Erişim Tarihi: 11.09.2020
- Karacaoğlu, S., Sert, A. N. (2018). Turist Rehberlerinin Mesleki Sorunları Üzerine Bir Araştırma: Kapadokya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 81-99.
- Kavak, B. (2017). Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Tasarım ve Analiz. Ankara: Detay Yayıncılık.
- King, N. (2004). Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research. Catherine, C. & Gillian, S. (Ed.) Using interviews in qualitative research. London: SAGE Puplication.
- Mason, M. (2010). Sample size and saturation in phd studies using qualitative interviews, Forum: Qualitative Social Research, 11(3), 1-19.
- Mathers, N., Fox, N., Hunn, A. (1998). “Trend Focus for Research and Development in Primary Health Care Using Interviews in a Research Project.”
- Saatçi, G., Demirbulat, Ö. (2018). Turist Rehberleri Birliği’nin (TUREB) 2017 Yılı Denetim Raporlarının İncelenmesi. Turist Rehberliği Üzerine Güncel Araştırmalar (657-665), Ankara: Detay Yayıncılık.
- Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: SAGE Publication.
- Timur, A., Bardakoğlu, Ö. (2015). Turizm İşletmeciliği. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Toker, A. (2011). Kültür Turizminin Sürdürülebilirliğinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolü: Ankara Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Turist Rehberleri Birliği (TUREB), (2013). Nasıl Rehber Olunur? http://www.tureb.org.tr/tr/Page/Detail/77, Erişim Tarihi: 11.09.2020
- Turist Rehberleri Birliği (TUREB), (2019). Turist Rehberliği Meslek Kanunu. http://www.tureb.org.tr/tr/Page/Detail/60, Erişim Tarihi: 11.09.2020
- World Federation of Tourist Guide Associations, (WFTGA), (2003). What is a tour guide? http://www.wftga.org/tourist-guiding/what-tourist-guide, Erişim Tarihi: 11.09.2020
Yenipınar, U., Çınar, B., Bak, E. (2017). 3. Turizm Şurası 1-3 Kasım 2017 Tebliğler Kitabı. Turist Rehberliği Eğitimi ve Mesleğin Güncel Sorunları ve Çözüm Önerileri (306-320). Ankara: Özel Matbaası.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.