Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerli ve Yabancı Turistlerin Her Şey Dahil Sistemini Tercih Nedenleri ve Memnuniyet Düzeyleri: Antalya Örneği

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 208 - 231, 31.03.2021
https://doi.org/10.31454/troyacademy.893749

Öz

Özellikle Antalya ilinde yer alan konaklama işletmelerinde yaygın olarak kullanılan her şey dahil sistemi, yerli ve yabancı turistlerin bu bölgeyi tercih etmelerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu anlamda bu çalışmanın temel amacı, Antalya’yı ziyaret eden ve her şey dahil sistemi ile konaklayan yerli ve yabancı turistlerin her şey dahil sistemini tercih nedenlerini, her şey dahil sistemini tercih ederken önem verdikleri konuları ve bu sistemden memnuniyet düzeylerini tespit edebilmektir. Bu amaçla çalışmanın saha araştırması, tatillerini her şey dahil paket tur satın alarak Antalya’da geçiren yerli ve yabancı turistler ile 1 Nisan-30 Mayıs 2018 tarihleri arasında kolayda örnekleme yöntemi ile yüz yüze anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, her şey dahil paket tur alırken turistler için en önem verdikleri konulardan “otelin sosyal medyadaki genel değerlendirmesi”, “aile ve arkadaş tavsiyeleri” ve “tatilin güvenli olması” unsurlarının ilk üç sırada yer aldığı görülmüştür. Turistlerin memnun kaldıkları konular arasında ise ilk üç sırada “fiyat”, “yiyecek ve içeceklerin çeşitliliği” ve “yiyecek ve içeceklerin kalitesi” unsurlarının yer aldığı tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda, her şey dahil sistemde yer alan konaklama işletmeleri yöneticilerine stratejik fikirler sağlayabileceği düşüncesinden hareketle birtakım önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksu, A., Özdemir, B., Bato Çizel, R., Tarcan İçigen, E., Çizel, B., & Ehtiyar, R. (2008). Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu, AKTOB (Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği) ve ICF Airports.
  • Aktaş, A., Özdemir, B., Tarcan, E., & Atılgan, E. (2002). Türkiye Genelinde Her Şey Dahil Uygulamasının Turistler, İşletme Yöneticileri ve Yöre Esnafı Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, Akdeniz Ülkeleri Turizm Kongresi, Antalya: 621-648.
  • Alaeddinoğlu, F., & Can, A. S. (2007). Türk Turizm Sektöründe Tur Operatörleri ve Seyahat Acenteleri. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 50-66.
  • Anderson, W. (2012). Analysis of “All-Inclusive” Tourism Mode in the Balearic Islands. Tourismos: An International Multidiscıplinary Journal of Tourism, 7 (1), 309-323.
  • Barak, H. (2006). Turizm Sektöründe Uygulanan Herşey Dahil Tatil Sisteminin Bölgedeki İşletmeler Üzerindeki Etkisi ve Bodrum Örneği. Doktora Tezi, DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Boz, M. (2004). Turizmin Gelişmesinde Alternatif Turizm Pazarlamasının Önemi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Brown, D., Elmes, L., & Medina, G. Y. (2000). A Study of the All-inclusive Sector in the Caribbean with Emphasis on Dominican Republic and Jamaica, Graduate Paper, The University of the West Indies, Jamaica.
  • Clewer, A., Pack, A., & Sinclair, M. T. (1992). Price Competitiveness and Inclusive Tour Holidays in European Cities. Price Competitiveness and Inclusive Tour Holidays in European Cities., 123-143.
  • Cojocariu, S. (2015). The Development of Cultural Routes: A Valuable Asset for Romania. Procedia Economics and Finance, 32, 959-967.
  • Çelik, Y. (2017). Gözde ürün Türkiye, “en ucuz tatil destinasyonu” haline geldi. https://www.turizmgunlugu.com/2017/05/11/gozde-urun-turkiye-en-ucuz-tatil-destinasyonu-haline-geldi/, (24.10.2020).
  • Çevirgen, A., & Üngüren, E. (2009). Yöre Esnafının Herşey Dahil Sistemine Yönelik Tutumları. Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2), 637-658.
  • Çifçi, H., Düzakın, E., & Önal, Y. B. (2007). All Inclusive System and Effects on the Turkish Tourism Sector. Problems and Perspectives in Management, 5(3), 269-275.
  • Datar, R. (2012). Are All-Inclusive Holidays Creating Ghost Towns? http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/fast_track/9567917.stm. (30.01.2018). Demir, F. Ö. (2002). Turizm İşletmelerinde Herşey Dahil Fiyat Sisteminin Maliyet Ve Karlılık Üzerine Etkisinin Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Demir, M., & Demir, Ş. Ş. (2001). Her Şey Dahil (All-Inclusive) Pansiyon Türü Uygulamasının Konaklama İşletmeleri, Personel, Müşteriler, Seyahat Acentaları ve Bölgedeki Diğer İşletmeler Açısından Olumlu ve Olumsuz Yönlerinin Analizi. Maltepe Üniversitesi Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-100.
  • Gökdeniz, A., Oya, A. S., & Tamer, B. (2000). Her Şey Dahil Pansiyon Türünün (All Inclusive) Turizm Sektöründeki İşletmeler Açısından Analizi ve Örnek Bir Uygulama, 1. Ulusal Türkiye Turizmi Sempozyumu Tebliğ Kitapçığı, İzmir: Türkiye Turizmini Araştırma Enstitüsü, ss. 290–301.
  • Gülbahar, M. O. (2002). Turizmde Her Şey Dahil (All-Inclusive) Tur Satış Uygulamalarının Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürkan, T. A. (2002). Her Şey Dahil (All Inclusive) Sisteminin Türk Turizmi Açısından İncelenmesi (Antalya-Kemer Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Heung, V. C. S., & Chu, R. (2000). Important Factors Affecting Hong Kong Consumers Choice of a Travel Agency for All-Inclusive Package Tours. Journal of Travel Research, 39, 52-59.
  • Issa, J. J., & Jayawardena, C. (2003). The All-Inclusive Concept in the Caribbean. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(3), 167-171.
  • Johnson, K. (2011). Is the Increase in All Inclusive Really A Blow to Sustainable Tourism? http://blog.beatthebrochure.com/is-the-increase-in-all-inclusive-really-a-blow-to-sustainable-tourism/120. (30.10.2018).
  • Menekşe, R. (2005). Her Şey Dahil Sisteminin ve Sistemden Faydalananlar Açısından Etkilerinin Otel Yöneticilerinin Gözünden Değerlendirilmesi (Marmaris Örneği). Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 97-124.
  • Otar, H. (2008). Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Her Şey Dahil Sisteminin İşgörenlerin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, B. (2001). Otel İşletmelerinde Mutfak Yönetimi ve Her Şey Dahil (All- Inclusive) Uygulamasının Mutfak Yönetimine Etkileri Üzerine Sektörel Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Özdemir, A., Işık, S., Çizel, R. B., & Aykın, S. M. (2011). Effects of the All-Inclusive System (AIS) on the Financial Structure of Accommodation Enterprises in Antalya. European Journal of Social Sciences, 24 (4), 503-515. Responsible Travel (2013). 2013 World Responsible Tourism Awards. https://www.responsibletravel.com/holidays/responsible-tourism/travel-guide/2013-awards-winners. (05.06.2018)
  • Resort Turizm ve Seyahat Dergisi (2004). Herşey Dahil, Yurtiçi Pazarda da Hakim Konaklama Biçimi Oldu, 16.
  • Süklüm, N. (2006). Türkiye'de Hizmet Sektöründeki Turizm İşletmelerinde Uygulanan “Herşey Dahil” Sisteminin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Ölçümlenmesi ve Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Terzioğlu, M., & Gökovali, U. (2016). Economic Linkages and Leakages in the Hotel Industry: The First Empirical Evidence from Turkey. Tourism Economics, 22 (4), 715-728.
  • Tourism Concern (2012). All-Inclusive Holidays-Excluding Local People in Tourist Destinations. http://www.tourismconcern.org.uk/all-inclusive-holidays---excluding-local-people.html. (30.10.2018).
  • Tuncer, A. (1997). Seyahat Acentalarının Konaklama İşletmeleri ile Entegrasyonunun Paket Tur Satışlarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • UNEPTIE (2007). Economic Impacts of Tourism. http://www.uneptie.org/pc/tourism/sust-tourism/economic.htm. (27.09. 2018).
  • Üner, M. M., Sökmen, A., & Birkan, İ. (2006). Her Şey Dahil Uygulamasının Konaklama işletmeleri Üzerine Etkisi: Antalya Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17 (1), 35-50.
  • Üngüren, E., Algür, S., & Doğan, H. (2009). Konaklama ve Seyahat Acentaları Yöneticilerinin Her Şey Dahil Sistemine Yönelik Tutumları: Antalya Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (2), 95-112.
  • Üngüren, E., & Cengiz, F. (2009). Her Şey Dahil Sisteminin Pazarlama Karması Unsurları Kapsamında Değerlendirilmesi. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 17-18 Nisan 2009, Antalya.
  • Yaylı, A., & Yayla, İ. (2012). Reasons of Tourists’ Preference of All-Inclusive System. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 143-167.
  • Yurtseven, İ. (2004). Herşey Dahil Sistemi için Standart Oluşturulması, http://www.turizmgazetesi.com/articles/article.aspx?id=3, (05.06.2018).
  • Yürik, E. Ö. (2002). Herşey Dahil (All Inclusive) Sistemin Türk Turizm Sektörüne Etkileri, T.C. Turizm Bakanlığı, II. Turizm Şurası Bildirileri, Cilt: 1, 12-14 Nisan, Ankara.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Boz 0000-0002-9823-4117

Buket Buluk Eşitti 0000-0001-5646-6166

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boz, M., & Buluk Eşitti, B. (2021). Yerli ve Yabancı Turistlerin Her Şey Dahil Sistemini Tercih Nedenleri ve Memnuniyet Düzeyleri: Antalya Örneği. TroyAcademy, 6(1), 208-231. https://doi.org/10.31454/troyacademy.893749