Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Değişen Film İzleme Alışkanlıkları ve Sinema’da Hollywood Gerçeği: Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Öğrencilerinin Konuya Yaklaşımı

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 304 - 321, 15.01.2018

Öz

Lumier Kardeşler, 22 Aralık 1895’te Paris’te Grand
Cafe’de sinematograf adını verdikleri cihaz ile düzenledikleri ilk film
gösterimiyle sadece sinema tarihini başlatmamışlar; bugün milyarlarca dolarlık
küresel bir sektör haline gelmiş olan sinemanın da temellerini atmışlardı.
Aradan geçen 122 yılın ardından senaryosu, çekim tekniği ve teknolojisiyle
birlikte sinema büyük bir evrim geçirmiş, dünyaca ünlü yönetmen, senarist ve
oyuncuları ortaya çıkarmıştır. Ünlü sinemacılar setlerde pratik ve tecrübe ile
başarı basamaklarını tırmanırken; kimi yönetmen, oyuncu ve senaristler özel
veya kamu üniversitelerinde, özel okullarda sinema eğitimi alarak sektöre giriş
yapmışlardır.

Türkiye’de iletişim fakültelerinde Radyo – Televizyon ve Sinema
(RTS) bölümünde eğitim gören öğrencilerden de sinema sektörüne kazanımlar
olmaktadır. Bu çalışmada, Ankara’da özel ve kamu üniversitelerinin iletişim
fakültelerinde RTS bölümünde lisans eğitimi alan öğrencilerin sinema
alışkanlıkları, film tercihleri, Türk sinemasına bakış açıları, mesleki ve
eğitim açısından sinema sektörüne yaklaşımları öğrenilmeye çalışılmıştır.
Çalışmada kavramsal ve sanatsal açıdan sinemaya, dünyada ve Türkiye’de
sinemanın tarihine değinilmiş, ardından RTS öğrencilerine uygulanan anketin
bulguları irdelenmiştir. Bu araştırmada; Ankara, Başkent ve Gazi Üniversitesi
İletişim Fakültesi Radyo ve Televizyon Bölümü’nde öğrenim gören öğrenciler örneklem
olarak alınmıştır. Nicel araştırma yöntemi çerçevesinde öğrencilere 12’si
seçmeli 2’si açık uçlu 14 soru yöneltilmiş, veriler SPSS programında
değerlendirilmiştir.

Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin düzenli olarak
sinemaya gitmediği, bilgisayardan film izlemeyi daha çok tercih ettikleri, en
çok Hollywood ve bilim kurgu filmlerini seyretmeyi tercih ettikleri tespit
edilmiştir. Film izlerken, öğrendikleri
 teorik ve teknik bilgiyi kullandıkları,
sinemaya dair kitap ve dergilerden ziyade internet ve sosyal medya üzerinden
okumalar yaptıkları ortaya çıkmıştır. Türk Sineması’nda kaliteli yapımların az
olduğu, bunda kaliteli senaryoların fazla olmamasının etkili olduğunu düşündükleri
de ortaya çıkmıştır. 


Kaynakça

  • Abisel, N. (2007). Sessiz Sinema. Ankara. De Ki Basım Yayım
  • Abisel, N. Ve Eryılmaz, T. (2011) Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga, Sinema Araştırmaları. (Der.) Murat İri. İstanbul. Derin Yayınları
  • Biryıldız E.(2016). Sinemada Akımlar. İstanbul. Beta Basım Yayım
  • Hakan, F. (2012). Türk Sinema Tarihi. (Der.) Doç.Dr. Nigar Pösteki. İstanbul. İnkılap Kitapevi
  • Karakoç, E. ve Taydaş, O. (2014). Türkiye’deki İletişim Fakültelerindeki Radyo Televizyon ve Sinema Eğitimi Üzerine Bir İnceleme. Uluslar arası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. Nisan / Mayıs / Haziran – Bahar Dönemi Cilt:2, Sayı:3
  • Kıraç, R.(2012).Sinemanın ABC’si Teknolojik Buluştan Sanata. İstanbul. Say Yayınları
  • Monaco, J.(2001). Bir Film Nasıl Okunur? (Çev.) Ertan Yılmaz. İstanbul. Oğlak Yayınları
  • Özgüç, A.(1988). Kronolojik Türk Sinema Tarihi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Sinema Dairesi Başkanlığı. Ankara
  • Özön, N.(1984). 100 Soruda Sinema Sanatı.İstanbul. Gerçek Yayınevi
  • Pearson, R.(2003). Sinemanın İlk Dönemi. Dünya Sinema Tarihi (Edi.) Geoffrey Nowell-Smith. (Çev.) Ahmet Fethi. İstanbul. Kabalcı Yayınevi
  • Scognamillo, G.(1994). Amerikan Sineması, İstanbul. Ağaç Yayıncılık
  • Smith G.N. (Edi.)(2003).Dünya Sinema Tarihi. (Çev.) Ahmet Fethi. İstanbul. Kabalcı Yayınevi
  • Teksoy, R.(2005). Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi Cilt1. İstanbul.Oğlak Yayınları
  • Ünal, G.T. (2011). Sinemada Estetik Kaygı ve Anlatım Aracı Olarak Sinema Tekniği. Sinema Araştırmaları. (Der.) Murat İri. İstanbul. Derin Yayınları

Changing Movie Watching Habits and Reality of Hollywood in Cinema: The Attitude of Radio Television and Cinema Students to the Issue

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 304 - 321, 15.01.2018

Öz

Lumier Brothers, not only started the history of cinema by first movie exhibition, which they carried out with a device called Cinematograph that they invented in 22 December 1895 in Paris Grand Cafe, but they also established cinema, which is billions-worth global sector today. In this sense, Hollywood appears as a global agent, and local movies can not compete with Hollywood productions at the box office. On the other hand, movies, apart from magical silver screen, are also watched several other technological devices such as; television, computer (internet, dvd), tablet computer, and mobile phone. And for movie culture, this shows the tendency to screen. In this research, it was tried to be figured out that, how those two assumptions are evaluated by students of Radio Television and Cinema at Communications Faculties, which make significant contributions to Cinema sector. The data if about the preferences of those students who study Radio Television and Cinema at private and state universities in Ankara were tried to be collected. For example, if they prefer going to cinema or not, if not, which platform they prefer more, their preferences between local movies and Hollywood productions, what are the most important problems of local movies. In this study, the emerge of cinema, the success of Hollywood against local movies, and transition to screen culture from silver screen were analysed. Then, the findings of the poll applied to Radio Television Cinema students were evaluated. Students studying Radio Television and Cinema at Ankara, Başkent and Gazi Universities were taken as sample of the research. Based on quantitative research method, 14 questions, 2 of which are open-ended, were asked to the students. And datas were evaluated in SPSS program. Depending on the results, it was revealed that even students studying cinema prefer watching movies on computer, instead of going to cinema. It was also found out that, they prefer Hollywood and science-fiction movies. Furthermore, it was brought out from the research that, the reason why they don’t prefer local movies is lack of good scripts

Kaynakça

  • Abisel, N. (2007). Sessiz Sinema. Ankara. De Ki Basım Yayım
  • Abisel, N. Ve Eryılmaz, T. (2011) Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga, Sinema Araştırmaları. (Der.) Murat İri. İstanbul. Derin Yayınları
  • Biryıldız E.(2016). Sinemada Akımlar. İstanbul. Beta Basım Yayım
  • Hakan, F. (2012). Türk Sinema Tarihi. (Der.) Doç.Dr. Nigar Pösteki. İstanbul. İnkılap Kitapevi
  • Karakoç, E. ve Taydaş, O. (2014). Türkiye’deki İletişim Fakültelerindeki Radyo Televizyon ve Sinema Eğitimi Üzerine Bir İnceleme. Uluslar arası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. Nisan / Mayıs / Haziran – Bahar Dönemi Cilt:2, Sayı:3
  • Kıraç, R.(2012).Sinemanın ABC’si Teknolojik Buluştan Sanata. İstanbul. Say Yayınları
  • Monaco, J.(2001). Bir Film Nasıl Okunur? (Çev.) Ertan Yılmaz. İstanbul. Oğlak Yayınları
  • Özgüç, A.(1988). Kronolojik Türk Sinema Tarihi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Sinema Dairesi Başkanlığı. Ankara
  • Özön, N.(1984). 100 Soruda Sinema Sanatı.İstanbul. Gerçek Yayınevi
  • Pearson, R.(2003). Sinemanın İlk Dönemi. Dünya Sinema Tarihi (Edi.) Geoffrey Nowell-Smith. (Çev.) Ahmet Fethi. İstanbul. Kabalcı Yayınevi
  • Scognamillo, G.(1994). Amerikan Sineması, İstanbul. Ağaç Yayıncılık
  • Smith G.N. (Edi.)(2003).Dünya Sinema Tarihi. (Çev.) Ahmet Fethi. İstanbul. Kabalcı Yayınevi
  • Teksoy, R.(2005). Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi Cilt1. İstanbul.Oğlak Yayınları
  • Ünal, G.T. (2011). Sinemada Estetik Kaygı ve Anlatım Aracı Olarak Sinema Tekniği. Sinema Araştırmaları. (Der.) Murat İri. İstanbul. Derin Yayınları
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

Emrah Alparslan Konukman

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2017
Kabul Tarihi 9 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Konukman, E. A. (2018). Değişen Film İzleme Alışkanlıkları ve Sinema’da Hollywood Gerçeği: Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü Öğrencilerinin Konuya Yaklaşımı. TRT Akademi, 3(5), 304-321.