BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF GEOGRAPHY INFORMATION SYSTEMS SUPPORTED TRAINING ON THE ACADEMIC SUCCESS IN GEOGRAPHY COURSE

Yıl 2014, Cilt: 183 Sayı: 183, 179 - 196, 01.04.2014

Öz

In this study the effects of geography teaching through Geography Information Systems, which was used in the “Climate of Turkey” unit issues of the 9th grades in the Geography lesson, on the academic success of the students was researched. The research group of the study are 45 vocational high school students in the center of Ankara in 2009-2010 academic year. Pretest-posttest experimental research model with control group was applied in this research. The lesson was taught through a traditional teaching method for control group while Geographical Information Systems was used for the test group. As data collection tool, achievement test was applied as pretest-posttest. The data obtained were analyzed by using SPSS (Statistical Packet for the Social Science) statistical program. Results taken from tests by using “unrelated samples t- test” between groups and “related samples t- test in groups” were tested in 0,05 significance level. As a result of the findings it was noticed that there was a meaningful difference which is in favor of test group between the academic success of test group students who were taught through Geographical Information Systems and the control group students who were taught in a teacher centered way.

Kaynakça

  • ALADAĞ, E. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Derse Karşı Motivasyonlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • AYDIN, F. & KAYA, H. (2010). Geography Teachers’ Views towards Vocational Geographic Information Systems (Gis) Seminar. Middle- East Journal of Scientific Research, 6(6), 631-636.
  • BALCIOĞULLARI, A. (2011). Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Coğrafi Düşünme Becerileri Öğretiminin Öğrencilerin Coğrafi Düşünme Becerilerine, Akademik Başarılarına ve Bunların Kalıcılığına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • BOWMAN, E., SMİTH, R. K. &BROWN, S. (2005). Developing Teacher Capacity to Implement Gıs in The Geography Curriculum. July 23-26, Esrı Education User Conference, San Diego, California.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2001). Deneysel Desenler, Öntest-Sontest, Kontrol Grubu Desen ve Veri Analiz Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • CAMERON, T. (2005). Geographic Information System Technologies As An Educational Tool In Ontario Secondary Schools (Phd, Quenn’s University), Proquest Digital Dissertations, Umı Number: Mr05003.
  • CLARK, A. M., MONK, J.& YOOL, S. R. (2007). Gıs Pedagogy, Web-Based Learning And Student Achievement. Journal of Geography in Higher Education. 31 (2): 225-239.
  • CRABB, K.D. (2001). Case Study of Geographic Information System Integration in a High School World Geography Classroom. Unpublished Ed. Phd. Thesis, University of Georgia, Athens, Georgia.
  • ÇEPNİ, O. (2013). The Use of Geographic Information Systems (Gıs) in Geography Teaching. World Applied Sciences Journal, 25 (12): 1684- 1689.
  • DEMİRCİ, A. (2004). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin İlk ve Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Kullanılmasının Önemi ve Yöntemi: Fiziki Coğrafya; Deprem ve Volkanlar Konusu İle İlgili Cbs Tabanlı Örnek Bir Ders Uygulaması. 3. Coğrafi Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri. İstanbul
  • DEMİRCİ, A. (2006). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Türkiye’deki Yeni Coğrafya Dersi Uygulanabilirliği. 4. Coğrafi Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri. İstanbul. Göre Coğrafya Derslerinde
  • DEMİRCİ, A.& KARABURUN, A. (2010). Yüksek Öğretim Coğrafya Programları İçin Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 27-45.
  • ERSOY, G. (2007). Endüstri Meslek Lisesinde Görev Yapan Kültür Öğretmenlerinin İş Doyum Düzeyleri ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÜL, C. (2008). Meslek Eğitiminde Öğrencilerin Kültür Dersleri ve Meslek Dersleri Öğretmenlerine Karşı Gösterdikleri Davranış Farklılıklarının Nedenlerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • HEYWOOD, I., CORNELİUS, S. & CARVER, S. (1998). An Introduction to Geographical Information Systems, New York: Longman.
  • JOHANSSON, T. (2003). Gıs in Teacher Education –Facilitating Gıs Applications in Secondary School Geography, Proceedings of The 9th Scandinavian Research Conference on Geographical Information Science, June 4-6, Espoo, Finland.
  • KAPTAN, S. (1998). Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • KARADAĞ, O. (2009). Endüstri Meslek Liselerinde Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Öğrenme Beceri Düzeyleri ve Etkili Olan Faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARATEPE, A. (2007). Coğrafi Bilgi Teknolojilerinin Coğrafya Öğretiminde Kullanılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • KERSKİ, J. J. (2000). The Implementation and Effectiveness of Geographic Information System Technology and Methods in Secondary Education. Unpublished Ed. Phd. Thesis, University of Colorado.
  • KOÇAK, H. (2007). Yeni Coğrafya Öğretim Programında Bazı Tarım Konularının Öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • MEB (MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI). (2005), Coğrafya Dersi Öğretim Programı (9., 10., 11. ve 12. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • ÖZGEN, N. & ÇAKICIOĞLU, R. (2009). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (Cbs) Coğrafya Eğitiminde Kullanımı ve Dersin Hedeflerine Ulaşma Düzeyine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad) 10 (1): 81-90.
  • ÖNER, S. (2011) . Coğrafi bilgi sistemlerinin lise coğrafya derslerinde kullanılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • PITTS, L. (2005). Gıs in High Schools a Case For Teaching Geography Through Technology. MsThesis, California State University.
  • ŞİMŞEK, N. (2007). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Cbs Temelli Uygulama ve Etkinliklerin Öğrenci Başarısı ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • TİYEKLİ, E. (2007). Coğrafi Bilgi Sistemi Aracılığıyla Veri Tabanı Oluşturulması ve Coğrafya Dersinde Kullanılması. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • TUROĞLU, H. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları. İstanbul
  • TÜRKEZ, K. (2009).10. Sınıf Coğrafya Dersinde Yer Alan İklim ve Bitki Örtüsü Konularının Cbs ile Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi (Erzurum Örneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • UĞURLU, N. B. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde “Türkiye’nin Doğal Kaynakları” Konusunun Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Öğretiminin Öğrencilerin Tutum ve Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • YOMRALIOĞLU, T. (2005). Coğrafi Bilgi Sistemleri, Temel Kavramlar ve Uygulamalar. (3. Baskı). Trabzon: İber Ofset.
  • YURDAM, A.H. (2013).Süreç Temelli Coğrafya Dersleri İçin Cbs: Öğrenci Etkinliklerine Dayalı Bir Eylem Araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 183 Sayı: 183, 179 - 196, 01.04.2014

Öz

Bu araştırmada, ortaöğretim dokuzuncu sınıf Coğrafya dersinde yer alan “Türkiye’nin İklimi” ünitesinde yer alan konuların öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri ile coğrafya öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Çalışmaya, 2009-2010 öğretim yılının ikinci yarıyılında, Ankara İli Çankaya İlçesi Tapu Kadastro Meslek Lisesi’nde öğrenim gören 9. sınıf öğrencilerinden toplam 45 öğrenci katılmıştır. Araştırmada kontrol gruplu öntest-sontest deneysel araştırma modeli uygulanmıştır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda ise Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanılarak ders işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak “Başarı Testi” öntest- sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Testlerden elde edilen sonuçlar, gruplar arasında “ilişkisiz örneklemler t-testi”, grup içinde ise “ilişkili örneklemler t-testi” kullanılarak 0,05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Çalışmanın sonucunda coğrafi bilgi sistemleri ile öğretimin uygulandığı deney grubu öğrencileri ile öğretmen merkezli öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları deney grubu lehine anlamlı düzeyde farklılık ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • ALADAĞ, E. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Derse Karşı Motivasyonlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • AYDIN, F. & KAYA, H. (2010). Geography Teachers’ Views towards Vocational Geographic Information Systems (Gis) Seminar. Middle- East Journal of Scientific Research, 6(6), 631-636.
  • BALCIOĞULLARI, A. (2011). Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Coğrafi Düşünme Becerileri Öğretiminin Öğrencilerin Coğrafi Düşünme Becerilerine, Akademik Başarılarına ve Bunların Kalıcılığına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • BOWMAN, E., SMİTH, R. K. &BROWN, S. (2005). Developing Teacher Capacity to Implement Gıs in The Geography Curriculum. July 23-26, Esrı Education User Conference, San Diego, California.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2001). Deneysel Desenler, Öntest-Sontest, Kontrol Grubu Desen ve Veri Analiz Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • CAMERON, T. (2005). Geographic Information System Technologies As An Educational Tool In Ontario Secondary Schools (Phd, Quenn’s University), Proquest Digital Dissertations, Umı Number: Mr05003.
  • CLARK, A. M., MONK, J.& YOOL, S. R. (2007). Gıs Pedagogy, Web-Based Learning And Student Achievement. Journal of Geography in Higher Education. 31 (2): 225-239.
  • CRABB, K.D. (2001). Case Study of Geographic Information System Integration in a High School World Geography Classroom. Unpublished Ed. Phd. Thesis, University of Georgia, Athens, Georgia.
  • ÇEPNİ, O. (2013). The Use of Geographic Information Systems (Gıs) in Geography Teaching. World Applied Sciences Journal, 25 (12): 1684- 1689.
  • DEMİRCİ, A. (2004). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin İlk ve Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Kullanılmasının Önemi ve Yöntemi: Fiziki Coğrafya; Deprem ve Volkanlar Konusu İle İlgili Cbs Tabanlı Örnek Bir Ders Uygulaması. 3. Coğrafi Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri. İstanbul
  • DEMİRCİ, A. (2006). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Türkiye’deki Yeni Coğrafya Dersi Uygulanabilirliği. 4. Coğrafi Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri. İstanbul. Göre Coğrafya Derslerinde
  • DEMİRCİ, A.& KARABURUN, A. (2010). Yüksek Öğretim Coğrafya Programları İçin Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 27-45.
  • ERSOY, G. (2007). Endüstri Meslek Lisesinde Görev Yapan Kültür Öğretmenlerinin İş Doyum Düzeyleri ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÜL, C. (2008). Meslek Eğitiminde Öğrencilerin Kültür Dersleri ve Meslek Dersleri Öğretmenlerine Karşı Gösterdikleri Davranış Farklılıklarının Nedenlerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • HEYWOOD, I., CORNELİUS, S. & CARVER, S. (1998). An Introduction to Geographical Information Systems, New York: Longman.
  • JOHANSSON, T. (2003). Gıs in Teacher Education –Facilitating Gıs Applications in Secondary School Geography, Proceedings of The 9th Scandinavian Research Conference on Geographical Information Science, June 4-6, Espoo, Finland.
  • KAPTAN, S. (1998). Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • KARADAĞ, O. (2009). Endüstri Meslek Liselerinde Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Öğrenme Beceri Düzeyleri ve Etkili Olan Faktörler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARATEPE, A. (2007). Coğrafi Bilgi Teknolojilerinin Coğrafya Öğretiminde Kullanılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • KERSKİ, J. J. (2000). The Implementation and Effectiveness of Geographic Information System Technology and Methods in Secondary Education. Unpublished Ed. Phd. Thesis, University of Colorado.
  • KOÇAK, H. (2007). Yeni Coğrafya Öğretim Programında Bazı Tarım Konularının Öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • MEB (MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI). (2005), Coğrafya Dersi Öğretim Programı (9., 10., 11. ve 12. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • ÖZGEN, N. & ÇAKICIOĞLU, R. (2009). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (Cbs) Coğrafya Eğitiminde Kullanımı ve Dersin Hedeflerine Ulaşma Düzeyine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad) 10 (1): 81-90.
  • ÖNER, S. (2011) . Coğrafi bilgi sistemlerinin lise coğrafya derslerinde kullanılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • PITTS, L. (2005). Gıs in High Schools a Case For Teaching Geography Through Technology. MsThesis, California State University.
  • ŞİMŞEK, N. (2007). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Cbs Temelli Uygulama ve Etkinliklerin Öğrenci Başarısı ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • TİYEKLİ, E. (2007). Coğrafi Bilgi Sistemi Aracılığıyla Veri Tabanı Oluşturulması ve Coğrafya Dersinde Kullanılması. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • TUROĞLU, H. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları. İstanbul
  • TÜRKEZ, K. (2009).10. Sınıf Coğrafya Dersinde Yer Alan İklim ve Bitki Örtüsü Konularının Cbs ile Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi (Erzurum Örneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • UĞURLU, N. B. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde “Türkiye’nin Doğal Kaynakları” Konusunun Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Öğretiminin Öğrencilerin Tutum ve Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • YOMRALIOĞLU, T. (2005). Coğrafi Bilgi Sistemleri, Temel Kavramlar ve Uygulamalar. (3. Baskı). Trabzon: İber Ofset.
  • YURDAM, A.H. (2013).Süreç Temelli Coğrafya Dersleri İçin Cbs: Öğrenci Etkinliklerine Dayalı Bir Eylem Araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Öner

- Fatih Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183

Kaynak Göster

APA Öner, S., & Aydın, .-. F. (2014). COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 179-196. https://doi.org/10.20296/tsad.50383
AMA Öner S, Aydın F. COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. TSA. Nisan 2014;183(183):179-196. doi:10.20296/tsad.50383
Chicago Öner, Sibel, ve - Fatih Aydın. “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183, sy. 183 (Nisan 2014): 179-96. https://doi.org/10.20296/tsad.50383.
EndNote Öner S, Aydın -F (01 Nisan 2014) COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183 183 179–196.
IEEE S. Öner ve .-. F. Aydın, “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”, TSA, c. 183, sy. 183, ss. 179–196, 2014, doi: 10.20296/tsad.50383.
ISNAD Öner, Sibel - Aydın, - Fatih. “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183/183 (Nisan 2014), 179-196. https://doi.org/10.20296/tsad.50383.
JAMA Öner S, Aydın -F. COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. TSA. 2014;183:179–196.
MLA Öner, Sibel ve - Fatih Aydın. “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 183, sy. 183, 2014, ss. 179-96, doi:10.20296/tsad.50383.
Vancouver Öner S, Aydın -F. COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ DESTEKLİ EĞİTİMİN COĞRAFYA DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. TSA. 2014;183(183):179-96.