Betimsel tarama modelinde olan çalışmanın çalışma grubunu Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi, Hemşirelik ve Sağlık Yönetimi Bölümleri’nde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 349 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada Yuker ve Block (1986) tarafından geliştirilen ve Özyürek (2006) tarafından Türkçeye uyarlanan “Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği (YEKYTÖ) kullanılmıştır. Araştırmaya alınan öğrencilerin ölçek puanları ile okudukları bölüm arasında anlamlı fark bulunmuştur. Ayrıca erkeklerin ölçek puanının kızlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
ALTIPARMAK, S. & SARI-YILDIRIM, H. (2012).Manisa ilinde engelli bireylere karşı toplumsal tutum. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13:110-116.
CHAN, F., HEDL, J.J., PARKER, H.J., LAM, C.S., CHAN, T., & YU, B. (1988). Differential attitudes of chinese students towards people with disabilities: a cross cultural perspective. Journal of Social Psychiatry. 34:267.
DONALDSON, J. (1980). Chanking attitudes toward handicapped persons: A Reviev and analysis of research, Exceptional Children, 46(7),504-514.
ERGÜN, M. (2005). Ayrımcılık ve özürlüler; Öz-veri Dergisi; 2(1), 377-503.
ERGÜDEN, A. D. (2008) Sosyal dışlanma açısından bedensel engelli bireylerin yaşantılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı.
GİRGİN-AYKANAT, B. & BALCI, S. (2015). Fiziksel engelli çocuk ve ailesinin evde bakım gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4 (2): 305-317.
JAQUES, M., LINKOWSKI, D.C., & SIEKA, F.L. (1970) Cultural attitudes toward disability: denmark, greece and the united states. Journal of Social Psychiatry.16: 54.
JOHNSON, D.W. & JOHNSON, R.T. (1984). Class room learning structure and attitudes to wardhan dicapped students in main stream settings: A theoretical model and research evidence. Attitudes and attitudec hange in special education: Theory and practice, ERIC.
HODGE, S. (1998). Prospektive physical education teachers, Attitudes toward teaching students with disabilities. Physical Educator, 55,768-76.
HORNER-JOHNSON, W.,KEYS, C, HENRY, D., YAMAKI, K., OI, F., WATANABE, K. &SHIMADA, H. (2002). Attitudes of Japanese students toward people within tellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research 46:365-378.
KARAHAN GÜVEN, B. & KURU, E. (2015). Ortopedik, görme ve işitme engelli öğrenciler için beden eğitimi ve spor dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1): 36-46.
KARGIN, T. & BAYDIK, B. (2002). Kaynaştırma ortamındaki işiten öğrencilerin işitme engelli akranlarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 3(2): 27-39.
KITCHIN, R., SHIRLOW, P. & SHUTTLEWORTH, I. (1998). On the Margins: Disabled People’s Experience of Employment in Donegal, West Ireland. Disability & Society, Vol. 13, No. 5:785-806.
ÖZGÖKÇELER, S. (2006) Sosyal dışlanma sorunsalı ve engellilerin sosyal politikası bağlamında değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. Çalışma Ekonomisi Bilim Dalı. Bursa.
ÖZYÜREK, M. (2006). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi. Ankara: Kök Yayıncılık.
ÖZYÜREK, M.(2013).Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi (4. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
SARI-YILDIRIM H., BEKTAŞ, M. & ALTIPARMAK, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi 27:80-83.
SEZER, F. (2012). Engelli bireylere yönelik olumlu tutum geliştirmeye yönelik önleyici rehberlik çalışması; deneysel bir uygulama. E-Journal of New World Science Academy 7 (1): 16-26.
ŞAHİN, F. & GÜLDENOĞLU, B. (2013). Engelliler konusunda verilen eğitim programının engellilere yönelik tutumlar üzerindeki etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1): 214-239.
ŞENEL H.G. (1995). Yetersizliğe sahip kardeşi olanlarla, olmayanların yetersizliğe yönelik tutumları ve kaygı düzeyleri yönünden karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi 2: 33–9.
ŞENEL, H.G. (1996).Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi 2 (2): 68-75.
TAIT, K. & PURDIE, N. (2000). Attitudes toward disability: teacher education for inclusive environments, International Journal of Disability, Development and Education, 47 (1), 25-38.
TAVŞANCIL, E.(2005).Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi.Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
THOMPSON, T.L, EMRICH, K. & MOORE, G. (2003). The effect of curriculum on theattitudes of nursing students toward disability. Rehabilitation Nursing, 28: 27-30.
YILDIRIM, F. & DÖKMEN, Z. Y. (2004). Engellilere ilişkin tutumlarla sosyal üstünlük yönelimi, adil dünya inancı ve kontrol odağı inancı arasındaki ilişkiler. 6.Ulusal Sosyal Hizmetler Konferansı, 21 Mayıs 2004, Hacettepe, Ankara.
YUKER, H. E.,& BLOCK, J. R. (1986). Research withthe attitude to ward disabled persons scales (ATDP) 1960-1985. Hemp stead, NY: Center forthe Study of Attitudes Toward Personswith Disabilities, Hofstra University.
ALTIPARMAK, S. & SARI-YILDIRIM, H. (2012).Manisa ilinde engelli bireylere karşı toplumsal tutum. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13:110-116.
CHAN, F., HEDL, J.J., PARKER, H.J., LAM, C.S., CHAN, T., & YU, B. (1988). Differential attitudes of chinese students towards people with disabilities: a cross cultural perspective. Journal of Social Psychiatry. 34:267.
DONALDSON, J. (1980). Chanking attitudes toward handicapped persons: A Reviev and analysis of research, Exceptional Children, 46(7),504-514.
ERGÜN, M. (2005). Ayrımcılık ve özürlüler; Öz-veri Dergisi; 2(1), 377-503.
ERGÜDEN, A. D. (2008) Sosyal dışlanma açısından bedensel engelli bireylerin yaşantılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı.
GİRGİN-AYKANAT, B. & BALCI, S. (2015). Fiziksel engelli çocuk ve ailesinin evde bakım gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4 (2): 305-317.
JAQUES, M., LINKOWSKI, D.C., & SIEKA, F.L. (1970) Cultural attitudes toward disability: denmark, greece and the united states. Journal of Social Psychiatry.16: 54.
JOHNSON, D.W. & JOHNSON, R.T. (1984). Class room learning structure and attitudes to wardhan dicapped students in main stream settings: A theoretical model and research evidence. Attitudes and attitudec hange in special education: Theory and practice, ERIC.
HODGE, S. (1998). Prospektive physical education teachers, Attitudes toward teaching students with disabilities. Physical Educator, 55,768-76.
HORNER-JOHNSON, W.,KEYS, C, HENRY, D., YAMAKI, K., OI, F., WATANABE, K. &SHIMADA, H. (2002). Attitudes of Japanese students toward people within tellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research 46:365-378.
KARAHAN GÜVEN, B. & KURU, E. (2015). Ortopedik, görme ve işitme engelli öğrenciler için beden eğitimi ve spor dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1): 36-46.
KARGIN, T. & BAYDIK, B. (2002). Kaynaştırma ortamındaki işiten öğrencilerin işitme engelli akranlarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 3(2): 27-39.
KITCHIN, R., SHIRLOW, P. & SHUTTLEWORTH, I. (1998). On the Margins: Disabled People’s Experience of Employment in Donegal, West Ireland. Disability & Society, Vol. 13, No. 5:785-806.
ÖZGÖKÇELER, S. (2006) Sosyal dışlanma sorunsalı ve engellilerin sosyal politikası bağlamında değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. Çalışma Ekonomisi Bilim Dalı. Bursa.
ÖZYÜREK, M. (2006). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi. Ankara: Kök Yayıncılık.
ÖZYÜREK, M.(2013).Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi (4. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
SARI-YILDIRIM H., BEKTAŞ, M. & ALTIPARMAK, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi 27:80-83.
SEZER, F. (2012). Engelli bireylere yönelik olumlu tutum geliştirmeye yönelik önleyici rehberlik çalışması; deneysel bir uygulama. E-Journal of New World Science Academy 7 (1): 16-26.
ŞAHİN, F. & GÜLDENOĞLU, B. (2013). Engelliler konusunda verilen eğitim programının engellilere yönelik tutumlar üzerindeki etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1): 214-239.
ŞENEL H.G. (1995). Yetersizliğe sahip kardeşi olanlarla, olmayanların yetersizliğe yönelik tutumları ve kaygı düzeyleri yönünden karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi 2: 33–9.
ŞENEL, H.G. (1996).Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi 2 (2): 68-75.
TAIT, K. & PURDIE, N. (2000). Attitudes toward disability: teacher education for inclusive environments, International Journal of Disability, Development and Education, 47 (1), 25-38.
TAVŞANCIL, E.(2005).Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi.Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
THOMPSON, T.L, EMRICH, K. & MOORE, G. (2003). The effect of curriculum on theattitudes of nursing students toward disability. Rehabilitation Nursing, 28: 27-30.
YILDIRIM, F. & DÖKMEN, Z. Y. (2004). Engellilere ilişkin tutumlarla sosyal üstünlük yönelimi, adil dünya inancı ve kontrol odağı inancı arasındaki ilişkiler. 6.Ulusal Sosyal Hizmetler Konferansı, 21 Mayıs 2004, Hacettepe, Ankara.
YUKER, H. E.,& BLOCK, J. R. (1986). Research withthe attitude to ward disabled persons scales (ATDP) 1960-1985. Hemp stead, NY: Center forthe Study of Attitudes Toward Personswith Disabilities, Hofstra University.
Şahin, H., & Bekir, H. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(3), 767-779.
AMA
Şahin H, Bekir H. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ. TSA. Aralık 2016;20(3):767-779.
Chicago
Şahin, Hande, ve Hatice Bekir. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, sy. 3 (Aralık 2016): 767-79.
EndNote
Şahin H, Bekir H (01 Aralık 2016) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20 3 767–779.
IEEE
H. Şahin ve H. Bekir, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ”, TSA, c. 20, sy. 3, ss. 767–779, 2016.
ISNAD
Şahin, Hande - Bekir, Hatice. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/3 (Aralık 2016), 767-779.
Şahin, Hande ve Hatice Bekir. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARININ BELİRLENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 20, sy. 3, 2016, ss. 767-79.