Toplumsal cinsiyet eşitsizliği kavramı; gerek eğitime erişim gerekse
eşitlik kapsamında eğitimin önemli bir alt bileşeni olarak
değerlendirilebilecek ders kitaplarında varlığını kimi zaman açık iletilerle
kimi zaman da farklı örtük (gizil) süreçlerle devam ettirebilmektedir. Bu çalışmanın amacı 1-4 sınıf Türkçe ders
kitaplarında yer alan çocuk edebiyatı ürünlerinde toplumsal cinsiyet
eşitsizliğini besleyen düşünme biçimlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma
modelinin benimsendiği bu çalışmada verilerin toplanması sürecinde doküman
analizi yönteminden yararlanılmıştır. Amaçsal örnekleme yönteminden yararlanılarak
2016-2017 eğitim öğretim yılı kapsamında okutulan 1-4 sınıflara ait 4 Türkçe
ders kitabı örneklem olarak ele alınmıştır. İçerik analizi yöntemiyle veriler
görsel ve görsel olmayan yapılar üzerinden; cinsiyetin görülme sıklığı, mesleki
dağılım, aile içi iş bölümü, toplumsal cinsiyet ve duygusal özellikler,
toplumsal cinsiyet ve görünüm, toplumsal cinsiyet ve kullanılan dil, cinsiyetin
işlenmediği metinler kapsamında analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ders
kitaplarında yer alan cinsiyetçilik ekseninde kırılmalar görülse de; erkek
üstünlüğüne dayalı hegomonik söylemin var olduğunu söylemek mümkündür.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 3 |