Bilim ve teknoloji alanında son yıllarda
baş döndürücü ilerlemeler yaşanmaktadır. Bu ilerlemeler şüphesiz ki insan
hayatını kolaylaştırıcı birçok etkiye sahiptir. Ancak bu gelişmelerin insanları
bir takım manevi ve insani değerlerden de uzaklaştırdığı gözlenmektedir.
Dolayısıyla bu değişim, etkisini değerler eğitiminde de çeşitli şekillerde
ciddi anlamda hissettirmektedir. Ortaya çıkan bu durum değerler eğitimine
giderek önem kazandırmaktadır.
Bu yönüyle özellikle okullarda görev yapan
öğretmenlerin ve görev yapacak olan öğretmen adaylarının değer eğitimine
yönelik tutumları değer eğitiminin niteliğinin arttırılması açısından büyük
önem arz etmektedir.
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının değer
eğitimine yönelik tutumlarının belirlenmesini sağlayacak geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilk olarak ilgili
literatüre dayalı konuyla ilgili ölçek maddeleri oluşturulmuş ve kapsam ve
görünüş geçerliğinin belirlemek amacıyla alanda uzman akademisyenlerin görüşüne
başvurulmuştur. Alınan görüşler doğrultusunda 43 maddelik bir yapıdan oluşan ön
deneme formu Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde 2015-2016 eğitim
öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören
200’ü kız ve 108’i erkek olmak üzere farklı bölümlerde öğrenim gören toplam 308 öğrenciye uygulanmıştır. Pilot uygulama
sonucu elde edilen veriler üzerinde yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör
Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Açımlayıcı
faktör analizi sonucu, ölçeğin üç faktörlü bir yapıda olduğu gözlenmiştir.
Analizler sonucunda Cronbach Alfa iç
tutarlılık katsayısı 0.95 I. Alt
faktör için .91, II.alt faktör için .87, III. Alt faktör için .71 olarak tespit
edilmiştir. Modele ilişkin değerler RMSEA, .052; χ2/df=1.6; NFI=.94; NNFI=.97; CFI=.97;
GFI=.83; AGFI=.81 olarak belirlenmiştir. Elde edilen değerlerin uyum
indeksleri referanslarına dayalı
olarak yeterli olduğu kabul edilmiştir.
Sonuç olarak değer eğitimine yönelik tutum
ölçeğinin gerekli psikometrik
özelliklere sahip bir ölçme aracı olduğuna karar verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1 |