Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 4, 875 - 896, 10.12.2018

Öz

Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin eğitim
örgütlerindeki değişim sürecine ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırma
betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Şahin ve Nayır
(2017) tarafından geliştirilen “Örgütsel Değişim” Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek
örgütsel değişimin nedenleri, örgütsel değişime hazır olma düzeyi ve örgütsel
değişimin engelleri olmak üzere üç faktörden oluşmaktadır.
Araştırmanın çalışma evrenini Ankara ili Altındağ, Keçiören ve Pursaklar ilçesindeki
resmi ve özel öğretim kurumlarında görevli
350 öğretmenler oluşturmaktadır.
Araştırmanın sonucuna göre, öğretmenler örgütsel değişimin nedenlerine ilişkin ifadeleri
oldukça, örgütsel değişime hazır olma ve örgütsel değişimin engellerine ilişkin
ifadeleri kısmen etkili bulmaktadır. Öğretmenlerin örgütsel değişimin
nedenlerine ilişkin görüşleri cinsiyete, okul türüne, kıdeme ve branşa göre
anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak
okul
kademesine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır.
Öğretmenlerin örgütsel değişime hazır olma düzeylerine ilişkin
görüşleri okul türü, okul kademesi, kıdem ve branşa göre anlamlı bir farklılık
göstermediği, a
ncak cinsiyete göre anlamlı bir farklılık
gösterdiği saptanmıştır.

Öğretmenlerin örgütsel değişimin engellerine ilişkin görüşleri cinsiyete, okul
türüne, okul kademesine, kıdeme ve branşa göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir.

Kaynakça

  • Akpınar, Burhan (2008). Eğitim Sürecinde Öğretmenlerde Strese Yol Açan Nedenlere Yönelik Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 359-366
  • Aydın, Özge ve Şahin, Semiha (2016). İlk Ve Ortaokul Öğretmenlerinin Örgütsel Değişime Dirençleri. Journal of Human Sciences, 13(3), 5053-5068. doi:10.14687/jhs.v13i3. 3938
  • Aydoğan, İsmail (2007). Değişim Süreci ve Okul Personeli. GAU Journal Social & Applied Sciences, 3(5), 13-24 Bovey, H. Wayne ve Hede, Andrew (2001). Resistance to Organizational Change: the Role of Defence Mechanisms. Journal of Managerial Psychology, 16/7, 534-548.
  • Brown, Timothy A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research, New York: GuilfordPress
  • Çakır, Başak Sümter (2009). İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Değişme ve Örgütsel Değişime Direnme Olgularını Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çalık, Temel; Koşar, Serkan; Kılınç, Ali Çağatay ve Er, Emre (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Değişime Direnme Davranışları ile Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 1-6.
  • Demirtaş, Hasan (2012). İlköğretim Okullarının Değişime Açıklığı. İlköğretim Online, 11, 18-34.
  • Doğru, Süleyman ve Uyar Mustafa (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Taşra Örgütlerinin Değişmeye Direnme Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Konya İli Örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 119-143.
  • Erdoğan İrfan (2002). Eğitimde Değişim Yönetimi. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Helvacı, Mehmet Akif ve Kıcıroğlu, Bilal (2010). İlköğretim Okullarının Değişime Hazır Bulunuşluk Düzeyleri (Uşak İli Örneği). Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 21, 1-30.
  • Helvacı, Mehmet Akif ve Gürses, Gizem (2011). Öğretmenlerin Okullarda Değişime Direnme Nedenleri.Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 1541-1563.
  • Karasar, Niyazi (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara, Sanem Yayınları.
  • Korkut, M. (2009). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Değişmeye İlişkin Görüşleri: Çanakkale İli Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kurşunoğlu, Aydan (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Değişmeye İlişkin Tutumları: Denizli İli Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mullins, J. Laurie (1993). Management and Organizational Behavior, London: Pitman Publishing.
  • Nayir, Funda. (2016). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Türk Eğitim Sistemi’nde Yaşanan Sorunlara Ilişkin Farkındalıklarının Incelenmesi, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (Ed. Dinçer,S. ) Ankara: PegemA Yayıncılık, 775 – 789.
  • Ölmez, Özden ve Tonbul, Yılmaz (2011). Eğitim Yönetiminin Yerelleşmesi Sürecinde Bir Uygulama: Eğitim Bölgeleri Danışma Kurulları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 153 -179.
  • Özdemir Servet (1997). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Özen, Şükrü (1991). Yönetimi Geliştirmede Bir Yaklaşım. Örgüt Geliştirme. Amme İdaresi Dergisi.24(4),89-106.
  • Peker Ömer ve Aytürk Nihat (2000). Etkili Yönetim Becerileri. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Saylı, Halil ve Tüfekçi Ahmet (2008). Başarılı Bir Örgütsel Değişimin Gerçekleştirilmesinde Dönüştürücü Liderliğin Rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30, 193-210.
  • Seçkin, Zeliha; Demirel, Yavuz ve Özçınar, Mehmet Faruk (2016). Örgütsel Değişim Sürecinin Algılanmasına Yönelik Betimsel Bir Araştırma, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 125-134.
  • Serin, Hasan ve Aytekin, Alper (2009). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi. 11(15), 83-93. Şahin, Ali ve Emini, Filiz Tufan (2006). Kamu Yönetiminde Değişim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yöntemleri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 11(2), 43-62.
  • Şahin, Mehmet ve Nayir, Funda (2017). Developing organizational change scale for teachers, 3rd Central & Eastern European LUMEN International Conference New Approaches in Social and Humanistic Sciences, 8-10 June, Chisinau, Moldova.
  • Şentürk, S. (2007). İstanbul İli İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Değişime Dirençleri ve Direnç Nedenleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşdan, Murat. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenleri İçin Kişisel Ve Mesleki Değişime Açıklık Ölçeklerinin Geliştirilmesi: Bir Uygulama. Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-20.
  • Töremen, Fatih (2002). Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel ve Nedenleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12(1), 185-202.
  • Tural, Şuayip (2011). Küreselleşme Sürecinde Örgütsel Değişimi Etkileyen Bir Unsur Olarak Örgütsel Sinizm ve Karaman İli Kamu Kurumlarında Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Karamanoğlu MehmetBey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, Abdullah, Bozkurt, Yavuz ve İzci, Ferit (2008). Kamu Örgütlerinde Çalışan Kadın İşgörenlerin Çalışma Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 89-114.
  • Yılmaz, Kürşad ve Altınkurt, Yahya (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 942-973
Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 4, 875 - 896, 10.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, Burhan (2008). Eğitim Sürecinde Öğretmenlerde Strese Yol Açan Nedenlere Yönelik Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 359-366
  • Aydın, Özge ve Şahin, Semiha (2016). İlk Ve Ortaokul Öğretmenlerinin Örgütsel Değişime Dirençleri. Journal of Human Sciences, 13(3), 5053-5068. doi:10.14687/jhs.v13i3. 3938
  • Aydoğan, İsmail (2007). Değişim Süreci ve Okul Personeli. GAU Journal Social & Applied Sciences, 3(5), 13-24 Bovey, H. Wayne ve Hede, Andrew (2001). Resistance to Organizational Change: the Role of Defence Mechanisms. Journal of Managerial Psychology, 16/7, 534-548.
  • Brown, Timothy A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research, New York: GuilfordPress
  • Çakır, Başak Sümter (2009). İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Değişme ve Örgütsel Değişime Direnme Olgularını Algılamaları Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çalık, Temel; Koşar, Serkan; Kılınç, Ali Çağatay ve Er, Emre (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Değişime Direnme Davranışları ile Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 1-6.
  • Demirtaş, Hasan (2012). İlköğretim Okullarının Değişime Açıklığı. İlköğretim Online, 11, 18-34.
  • Doğru, Süleyman ve Uyar Mustafa (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Taşra Örgütlerinin Değişmeye Direnme Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Konya İli Örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 119-143.
  • Erdoğan İrfan (2002). Eğitimde Değişim Yönetimi. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Helvacı, Mehmet Akif ve Kıcıroğlu, Bilal (2010). İlköğretim Okullarının Değişime Hazır Bulunuşluk Düzeyleri (Uşak İli Örneği). Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 21, 1-30.
  • Helvacı, Mehmet Akif ve Gürses, Gizem (2011). Öğretmenlerin Okullarda Değişime Direnme Nedenleri.Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 1541-1563.
  • Karasar, Niyazi (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara, Sanem Yayınları.
  • Korkut, M. (2009). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Değişmeye İlişkin Görüşleri: Çanakkale İli Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kurşunoğlu, Aydan (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Değişmeye İlişkin Tutumları: Denizli İli Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mullins, J. Laurie (1993). Management and Organizational Behavior, London: Pitman Publishing.
  • Nayir, Funda. (2016). Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Türk Eğitim Sistemi’nde Yaşanan Sorunlara Ilişkin Farkındalıklarının Incelenmesi, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (Ed. Dinçer,S. ) Ankara: PegemA Yayıncılık, 775 – 789.
  • Ölmez, Özden ve Tonbul, Yılmaz (2011). Eğitim Yönetiminin Yerelleşmesi Sürecinde Bir Uygulama: Eğitim Bölgeleri Danışma Kurulları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 153 -179.
  • Özdemir Servet (1997). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Özen, Şükrü (1991). Yönetimi Geliştirmede Bir Yaklaşım. Örgüt Geliştirme. Amme İdaresi Dergisi.24(4),89-106.
  • Peker Ömer ve Aytürk Nihat (2000). Etkili Yönetim Becerileri. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Saylı, Halil ve Tüfekçi Ahmet (2008). Başarılı Bir Örgütsel Değişimin Gerçekleştirilmesinde Dönüştürücü Liderliğin Rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30, 193-210.
  • Seçkin, Zeliha; Demirel, Yavuz ve Özçınar, Mehmet Faruk (2016). Örgütsel Değişim Sürecinin Algılanmasına Yönelik Betimsel Bir Araştırma, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 125-134.
  • Serin, Hasan ve Aytekin, Alper (2009). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi. 11(15), 83-93. Şahin, Ali ve Emini, Filiz Tufan (2006). Kamu Yönetiminde Değişim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yöntemleri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 11(2), 43-62.
  • Şahin, Mehmet ve Nayir, Funda (2017). Developing organizational change scale for teachers, 3rd Central & Eastern European LUMEN International Conference New Approaches in Social and Humanistic Sciences, 8-10 June, Chisinau, Moldova.
  • Şentürk, S. (2007). İstanbul İli İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Değişime Dirençleri ve Direnç Nedenleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşdan, Murat. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenleri İçin Kişisel Ve Mesleki Değişime Açıklık Ölçeklerinin Geliştirilmesi: Bir Uygulama. Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-20.
  • Töremen, Fatih (2002). Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel ve Nedenleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12(1), 185-202.
  • Tural, Şuayip (2011). Küreselleşme Sürecinde Örgütsel Değişimi Etkileyen Bir Unsur Olarak Örgütsel Sinizm ve Karaman İli Kamu Kurumlarında Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Karamanoğlu MehmetBey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, Abdullah, Bozkurt, Yavuz ve İzci, Ferit (2008). Kamu Örgütlerinde Çalışan Kadın İşgörenlerin Çalışma Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 89-114.
  • Yılmaz, Kürşad ve Altınkurt, Yahya (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 942-973
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Şahin 0000-0002-5222-1222

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şahin, M. (2018). ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 875-896.
AMA Şahin M. ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. TSA. Aralık 2018;22(4):875-896.
Chicago Şahin, Mehmet. “ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22, sy. 4 (Aralık 2018): 875-96.
EndNote Şahin M (01 Aralık 2018) ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22 4 875–896.
IEEE M. Şahin, “ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, TSA, c. 22, sy. 4, ss. 875–896, 2018.
ISNAD Şahin, Mehmet. “ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22/4 (Aralık 2018), 875-896.
JAMA Şahin M. ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. TSA. 2018;22:875–896.
MLA Şahin, Mehmet. “ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 4, 2018, ss. 875-96.
Vancouver Şahin M. ÖĞRETMENLERİN EĞİTİM ÖRGÜTLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. TSA. 2018;22(4):875-96.