Bu çalışmanın amacı yapılandırıcı yaklaşım dikkate alınarak hazırlanmış ve 2006 yılında
uygulanmaya başlanan “İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim
Programı” ile 2018 yılında yayımlanan “Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul
ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)”nı çeşitli açılardan
karşılaştırmaktır. Çalışmada söz konusu öğretim programları yapıları,
amaçları ve perspektifleri, ilk okuma yazma yaklaşımları, ölçme ve
değerlendirme yaklaşımları, temalar ve metin sayıları, metin türleri ve
metinlerin nitelikleri, öğrenme alanları ve kazanımların yapısı, kazanımların
sayısı ve alanlara dağılımı, yöntem ve teknikler, metinlerde bulunması gereken
özellikler, ders kitabı, çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabı ve diğer
hususlar yönünden karşılaştırılmış ve değerlendirilmiştir. Çalışma tarama
modelinde olup durum çalışmasına (case study) göre yürütülmüştür. Çalışmada veriler, nitel araştırma
yöntemlerinden doküman incelemesine göre toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel
analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda 2006 Programı’nın ilk
defa köklü değişiklikler içermesi ve kendisinden önceki programlarla
karşılaştırıldığında hatırı sayılır derecede üstün özelliklerinden dolayı
Türkçe öğretimine yeni bir soluk kazandırdığı tespit edilmiştir. Ancak ne kadar
iyi olursa olsun çağın bir gereği olarak şartların hızla değiştiği bir dönemde
zamanın gerisinde kalmamak için programların kısa aralıklarla revize edilmesi
bir gerektiği, bu açıdan bakıldığında 2018 Programı’nın 2006 Programı temelinde
yenilenmesinin olumlu bir adım olduğu, iki programın da bazı üstün yönleri
olmakla birlikte 2018 Programı’na bakıldığında, program açısından olumlu yönde
bir gidişatın olduğu vurgulanmıştır. Çalışmanın sonunda bundan sonra yapılacak
öğretim programlarının daha nitelikli olması için özellikle program
yapımcılarına, ikinci olarak da uygulayıcılara çeşitli önerilerde
bulunulmuştur.
Yapılandırıcı yaklaşım 2006 Türkçe Öğretim Programı 2018 Türkçe Öğretim Programı karşıaştırma değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 23 Sayı: 3 |