Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 24 Sayı: 3, 631 - 640, 15.12.2020

Öz



Öğrenme nesneleri, belli bir konu çerçevesinde,  birbirinden bağımsız bir dosya veya küçük
dosyaların, farklı amaçlar doğrultusunda tekrar ve güncellenerek yeniden
kullanılabilmesi, bir bütünü oluşturmak için birleştirilebilmesi için eğitsel
amaçlı kullanılabilen koleksiyonlardır. Öğrenme nesneleri ile ilgili Türkiye’de
çeşitli araştırmalar yapılmış olmasına rağmen konu hakkında bütünsel bakış
getirebilecek bir araştırmanın yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu araştırma ile
2005-2019 yılları arasında Türkiye’de öğrenme nesneleri ve özellikleri hakkında
bilgi veren Türkçe tezler harflerde kodlanarak (A, B, C, D, E, F, G, H, I, J,
K, L, M) içerik analizi yapılmış ve öğrenme nesnelerinin özelliklerine yönelik
bütüncül bir bakış açısı sunmak amaçlanmıştır. Araştırma sonucu olarak öğrenme
nesnelerinin incelenen 7 özelliği ve tezlerde değinilme durumları; Erişilebilirlik
ve arama özelliğine 11 tezde, tekrar kullanılabilirlik 10 tezde, çeşitlilik,
esneklik 9 tezde, taneli yapıda olması 5 tezde ve düşük maliyet, ekonomiklik
özelliği 4 tezde çalışılmıştır. “Erişilebilirlik ve arama” en fazla çalışılmış
özellik iken, en az çalışılmış özellik “düşük maliyette olması ve ekonomiklik”
’tir. Yine 2011yılında öğrenme nesneleri ile ilgili ( 3 tez) diğer yıllara göre
daha fazla çalışma yapılmıştır.



Kaynakça

  • Akgün, S. (2010) Göz izleme ve geçmişe dönük sesli düşünme teknikleri ile internet tabanlı multimedya eğitim paketinin kullanışlılığının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, S. (2011) İlköğretim 6. Sınıf düzeyindeki fen ve teknoloji dersinin öğrenme nesneleri ile desteklenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Bağdat, T. (2014). Öğrenme nesnelerinin matematik öğretiminde akademik başarı, öz-yeterlilik algısı, motivasyon ve öğrenme kalıcılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bohl, O., Scheuhase, J., Sengler, R., & Winand, U. (2002, December). The sharable content object reference model (SCORM)-a critical review. In International Conference on Computers in Education, 2002. Proceedings. (pp. 950-951). IEEE.
  • Çagiltay, N.E. (2010), İş Zekası ve Veri Ambarı Sistemleri, METU Press, ISBN-978-605-4362-18-9
  • Çiçek, A. (2012). Yabancı dil öğretiminde öğrenme nesnelerinin akademik başarı ve transfer becerilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çakıroğlu, Ü. (2007). Web tabanlı eğitim içeriği geliştirmede nesneye dayalı programlama kullanımı. XII. Elektrik, Elektronik, Bilgisayar ve Biyomedikal Mühendisliği Ulusal Kongresi ve Fuarı. Eskişehir.
  • Çakıroğlu, Ü., Baki, A. ve Akkan, Y. (2009). Öğrenme Nesnelerine Dayalı Bir Öğrenme Ortamının Farklı Açılardan Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computerand Mathematics Education, 1(1), 51-65.
  • Downes, S. (2000, 23 Mayıs). Learning objects. 12 Mayıs 2003 tarihindehttp://www.atl.ualberta.ca/downes/naweb/Learning_Objects.doc adresinden erişilmiştir.
  • Erdemli, A. (2016). SCORM (Sharable Content Object Reference Model). https://www.akademi.net/blog/scorm-sharable-content-object-reference-model--702 adresinden erişilmiştir.
  • Farrokhi, N. (2015). Eğitim amaçlı e-kitaplarda tasarım sorunları/ Türkçe eğitimi için e-kitap hazırlama. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Ferhatgolge (2019). Nesne Yönetim Sistemi Ve Nesne Ambarı, (http://ferhatgolge.blogspot.com/2009/03/nesne-yonetim-sistemi-ve-nesne-ambari.html adresinden erişilmiştir.
  • Francis, David E. & Murphy, E. (2008). Instructionaldesigners’ conceptualisations of learningobjects. Australasian Journal of Educational Technology, 24(5), 475- 486.
  • Green, S., Jones, R., Pearson, E., & Gkatzidou, S. (2006). Accessibility and adaptability of learning objects: responding to metadata, learning patterns and profiles of needs and preferences. ALT-J, 14(1), 117-129.
  • Hodgins, W. (2002). The Future of Learning Objects. Ed: D. A. Wiley, The Instructional Use of Learning Objects: Online Version. http://dc.engconfintl.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=etechnologies adresinden erişilmiştir.
  • IEEE LTSC. (2006). IEEE P1484.12.3/D2: Draft Standard for Extensible Markup Language (XML)Schema Definition Language Binding for Learning Object Metadata. Retrieved August 8, 2004 from http://ltsc.ieee.org/wg12/files/IEEE_1484_12_03_d2.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kaleci, D., & Kapıdere, M. (2014). MOODLE İçin Web Tabanlı SCORM Paketi Tasarımı: Soru ve Sınav Hazırlama Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2).
  • Kay, R.,& Knaack, L. (2007). Evaluating theuse of learning objects for secondary schoolscience, Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 26(4), 261–289.
  • Karademir, T. (2012). Öğretmenlerin öğrenme nesnesi öz-yeterlilik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaman, S., Özen, Ü., & Yıldırım, S. (2006). AtaNesA Nesne Ambarının Yapısı ve İşleyişi. Eğitim Ve Bilim, 31(140).
  • Karaşahinoğlu, Ş. (2013). E-öğrenme uygulamalarında animasyon kullanımı ve temel hentbol kurallarını anlatan bir animasyon uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Polsani, P. R. (2003). Use and Abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital Information, 3(4).
  • SCORM Overwiev, SCORM 2004 3rd Rdition Overview Version 1.0, http://www.adlnet.gov/, 12 kasım 2007
  • Şimşek, A. , Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439.
  • Tekdal, M. (2004). E-öğrenimde Yeni Bir Boyut; Öğrenme Nesneleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 7- 12.
  • Wagner, E. (2002). The New Frontier of Learning Object Design. E-Learning Developers Journal. 6(18).
  • Ozan, Ö. (2008). Öğrenme Yönetim Sistemlerinin (Learning Management Systems-LMS) Değerlendirilmesi. Inet-tr’08-XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, 22-23.
  • Öz, H. (2015). Fatih projesinin uygulama sürecindeki sorunların okul yöneticileri perspektifinden değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Yarar, S. (2010). Flash programında kavram karikatürleri ile desteklenerek hazırlanmış öğrenme nesnelerinin sosyal bilgiler dersinde kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Rize Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Yıldırım, İ. (2011). Teknoloji destekli matematik öğretimi çerçevesinde alternatif ölçme araçlarının kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücesan, C. (2011) Bilgisayar destekli öğretimin 6.sınıf kümeler konusunda öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Rize Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Weller, M. (2004). Learning objects and the e-learning cost dilemma. Open Learning, 19(3), 293-302.

OBJECTS LEARNING CONTENT ANALYSIS OF RESEARCH IN TURKEY

Yıl 2020, Cilt: 24 Sayı: 3, 631 - 640, 15.12.2020

Öz



Learning objects are collections that can be used for
educational purposes in order to reuse and update a file or small files in a
specific subject within the scope of different purposes. Although there are
various studies in Turkey have been found to be associated with learning
objects research can bring a holistic perspective on the subject. Between the
years 2005-2019 with this research gives information about learning objects and
their properties in Turkey, Turkish theses letters in the coded (A, B, C, D, E,
F, G, H, I, J, K, L, M) content The aim of the course is to provide a holistic
perspective on the properties of learning objects. As a result of the research,
7 characteristics of learning objects and their status in the theses;
Accessibility and search feature were studied in 11 theses, reusability in 10
theses, diversity, flexibility in 9 theses, granular structure in 5 theses, and
low cost, cost effectiveness in 4 theses. While lik accessibility and search
”is the most studied feature, the least studied feature is olm low cost and
economy”. Again in 2011, more studies were conducted on learning objects (3
theses) compared to other years.




Kaynakça

  • Akgün, S. (2010) Göz izleme ve geçmişe dönük sesli düşünme teknikleri ile internet tabanlı multimedya eğitim paketinin kullanışlılığının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, S. (2011) İlköğretim 6. Sınıf düzeyindeki fen ve teknoloji dersinin öğrenme nesneleri ile desteklenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Bağdat, T. (2014). Öğrenme nesnelerinin matematik öğretiminde akademik başarı, öz-yeterlilik algısı, motivasyon ve öğrenme kalıcılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bohl, O., Scheuhase, J., Sengler, R., & Winand, U. (2002, December). The sharable content object reference model (SCORM)-a critical review. In International Conference on Computers in Education, 2002. Proceedings. (pp. 950-951). IEEE.
  • Çagiltay, N.E. (2010), İş Zekası ve Veri Ambarı Sistemleri, METU Press, ISBN-978-605-4362-18-9
  • Çiçek, A. (2012). Yabancı dil öğretiminde öğrenme nesnelerinin akademik başarı ve transfer becerilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çakıroğlu, Ü. (2007). Web tabanlı eğitim içeriği geliştirmede nesneye dayalı programlama kullanımı. XII. Elektrik, Elektronik, Bilgisayar ve Biyomedikal Mühendisliği Ulusal Kongresi ve Fuarı. Eskişehir.
  • Çakıroğlu, Ü., Baki, A. ve Akkan, Y. (2009). Öğrenme Nesnelerine Dayalı Bir Öğrenme Ortamının Farklı Açılardan Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computerand Mathematics Education, 1(1), 51-65.
  • Downes, S. (2000, 23 Mayıs). Learning objects. 12 Mayıs 2003 tarihindehttp://www.atl.ualberta.ca/downes/naweb/Learning_Objects.doc adresinden erişilmiştir.
  • Erdemli, A. (2016). SCORM (Sharable Content Object Reference Model). https://www.akademi.net/blog/scorm-sharable-content-object-reference-model--702 adresinden erişilmiştir.
  • Farrokhi, N. (2015). Eğitim amaçlı e-kitaplarda tasarım sorunları/ Türkçe eğitimi için e-kitap hazırlama. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Ferhatgolge (2019). Nesne Yönetim Sistemi Ve Nesne Ambarı, (http://ferhatgolge.blogspot.com/2009/03/nesne-yonetim-sistemi-ve-nesne-ambari.html adresinden erişilmiştir.
  • Francis, David E. & Murphy, E. (2008). Instructionaldesigners’ conceptualisations of learningobjects. Australasian Journal of Educational Technology, 24(5), 475- 486.
  • Green, S., Jones, R., Pearson, E., & Gkatzidou, S. (2006). Accessibility and adaptability of learning objects: responding to metadata, learning patterns and profiles of needs and preferences. ALT-J, 14(1), 117-129.
  • Hodgins, W. (2002). The Future of Learning Objects. Ed: D. A. Wiley, The Instructional Use of Learning Objects: Online Version. http://dc.engconfintl.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=etechnologies adresinden erişilmiştir.
  • IEEE LTSC. (2006). IEEE P1484.12.3/D2: Draft Standard for Extensible Markup Language (XML)Schema Definition Language Binding for Learning Object Metadata. Retrieved August 8, 2004 from http://ltsc.ieee.org/wg12/files/IEEE_1484_12_03_d2.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kaleci, D., & Kapıdere, M. (2014). MOODLE İçin Web Tabanlı SCORM Paketi Tasarımı: Soru ve Sınav Hazırlama Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2).
  • Kay, R.,& Knaack, L. (2007). Evaluating theuse of learning objects for secondary schoolscience, Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 26(4), 261–289.
  • Karademir, T. (2012). Öğretmenlerin öğrenme nesnesi öz-yeterlilik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaman, S., Özen, Ü., & Yıldırım, S. (2006). AtaNesA Nesne Ambarının Yapısı ve İşleyişi. Eğitim Ve Bilim, 31(140).
  • Karaşahinoğlu, Ş. (2013). E-öğrenme uygulamalarında animasyon kullanımı ve temel hentbol kurallarını anlatan bir animasyon uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Polsani, P. R. (2003). Use and Abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital Information, 3(4).
  • SCORM Overwiev, SCORM 2004 3rd Rdition Overview Version 1.0, http://www.adlnet.gov/, 12 kasım 2007
  • Şimşek, A. , Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y., & Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439.
  • Tekdal, M. (2004). E-öğrenimde Yeni Bir Boyut; Öğrenme Nesneleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 7- 12.
  • Wagner, E. (2002). The New Frontier of Learning Object Design. E-Learning Developers Journal. 6(18).
  • Ozan, Ö. (2008). Öğrenme Yönetim Sistemlerinin (Learning Management Systems-LMS) Değerlendirilmesi. Inet-tr’08-XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, 22-23.
  • Öz, H. (2015). Fatih projesinin uygulama sürecindeki sorunların okul yöneticileri perspektifinden değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Yarar, S. (2010). Flash programında kavram karikatürleri ile desteklenerek hazırlanmış öğrenme nesnelerinin sosyal bilgiler dersinde kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Rize Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Yıldırım, İ. (2011). Teknoloji destekli matematik öğretimi çerçevesinde alternatif ölçme araçlarının kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücesan, C. (2011) Bilgisayar destekli öğretimin 6.sınıf kümeler konusunda öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Rize Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Weller, M. (2004). Learning objects and the e-learning cost dilemma. Open Learning, 19(3), 293-302.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Çakır 0000-0001-9424-2323

Hakan Özcan Bu kişi benim

Yeliz Çelen

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çakır, H., Özcan, H., & Çelen, Y. (2020). TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(3), 631-640.
AMA Çakır H, Özcan H, Çelen Y. TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ. TSA. Aralık 2020;24(3):631-640.
Chicago Çakır, Hüseyin, Hakan Özcan, ve Yeliz Çelen. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 24, sy. 3 (Aralık 2020): 631-40.
EndNote Çakır H, Özcan H, Çelen Y (01 Aralık 2020) TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 24 3 631–640.
IEEE H. Çakır, H. Özcan, ve Y. Çelen, “TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ”, TSA, c. 24, sy. 3, ss. 631–640, 2020.
ISNAD Çakır, Hüseyin vd. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 24/3 (Aralık 2020), 631-640.
JAMA Çakır H, Özcan H, Çelen Y. TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ. TSA. 2020;24:631–640.
MLA Çakır, Hüseyin vd. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 24, sy. 3, 2020, ss. 631-40.
Vancouver Çakır H, Özcan H, Çelen Y. TÜRKİYE’DE ÖĞRENME NESNESİ ARAŞTIRMALARININ İÇERİK ANALİZİ. TSA. 2020;24(3):631-40.