Cinsiyetin
bir inşa süreci olduğu kabul edildiğinde, gündelik hayatın akışkanlığı
içerisinde birçok toplumsal alanın onun yeniden üretildiği önermesi için
destekleyici bir önerme olarak kullanılabileceğini görülmektedir. Bu bağlamdan
hareket edildiğinde toplumsal ilişkiler, sosyal çevre ve aidiyetlikler gibi
birçok alt başlığı toplumsal cinsiyet tartışmalarına, toplumsal yeniden üretim
ve kimlik inşası olarak dâhil etmek mümkündür. Bu çalışmada cinsiyet (sex) ve
toplumsal cinsiyet (gender) olguları üzerinden hareketle bebek/çocuk
kıyafetlerindeki renkler, figürler, şekiller, semboller gibi göstergeler,
güncel bebek kıyafetleri mağazalarından seçilmiş 40 adet fotoğraf seçilmiş,
fotoğraf desteğiyle 4 çift ve 6 anne-baba ile ayrı ayrı mülakatlar
gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar seçilirken 0-5 yaş arası bebeği olanlar
tercih edilmiştir. 4 çiftin aynı anda ve 6 çiftin ise ayrı ayrı 40 görsel
hakkında 5 soru üzerinden değerlendirme yapması istenmiştir. Sorular “toplumsal cinsiyetin gündelik hayat
içerisinde nasıl inşa edildiği” üst başlığında “sosyal ilişkiler”, “ailenin sosyal sermayesi” ve “çevresel faktörler” alt başlığında
kodlanmıştır. Bu çerçevede ebeveynlerin kıyafetlere atfettikleri anlamlandırmalar,
bir terzi ve çocuk gelişimci uzman gözüyle gündelik hayattaki karşılıkları
ilişkilendirilmiştir. Çalışmanın nihai hedefi, görüşmeler neticesinde çocuk
kıyafetleri üzerinde görülen kalıplaşmış cinsiyet algısının aileleri nasıl
etkilediği konusuna değinilmiştir.
When
it is assumed that gender is a construction process, it can be seen that many
social areas can be used in the flow of daily life as a supportive proposition
for the postulate of its reproduction.In this context, it is possible to include
many subheadings such as social relations, social environment and belongingness
in social gender debates as social reproduction and identity construction.In
this study with reference to phenomena sex and gender, indicators such as
colors, figures, shapes, symbols in baby / children's clothes and 40
photographs from current baby clothing stores have been selected and interviews
have been conducted respectively with 4 couples and 6 parents with the support
of photographs.Participants having babies between the ages of 0-5 have been
preferred. 4 pairs at the same time and 6 pairs seperately have been asked to
evaluate 40 visuals through 5 questions.The questions have been coded as
“social relations” under the main heading “how gender is built in everyday
life” and under the subheadings “social capital of the family” and
“environmental factors”.In this context, the meanings attributed by the parents
to the clothes have been associated with
their equivalents in daily life by a tailor and a child development
expert. The ultimate goal of the study is to address the issue of how
stereotyped gender perceptions on children's clothing affect families.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 |