Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 1, 229 - 248, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenliği lisans programlarına yerleşen öğrencilerin profillerini çeşitli açılardan incelemektir. Nitel araştırma modeliyle yürütülen çalışmada veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Devlet üniversiteleriyle sınırlandırılan araştırmanın veri setini 71 eğitim fakültesindeki Türkçe öğretmenliği lisans programları oluşturmaktadır. Araştırmada bu programlarla ilgili olarak “Yükseköğretim Program Atlası”nda yer alan bilgilerden yararlanılmıştır. 2021, 2022 ve 2023 yıllarını kapsayan verilerin analizi betimsel analiz tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre Türkçe öğretmenliği lisans programlarının ilk yerleştirme sonuçlarına göre %100 doluluk oranına ulaştığı, programı tercih eden adayların çoğunlukla kız öğrencilerden oluştuğu ve yerleşen öğrencilerin bölgelere göre dağılımında İç Anadolu, Güneydoğu Anadolu ve Marmara bölgelerinin öne çıktığı belirlenmiştir. Programa yerleşen öğrencilerin öğrenim durumuna göre dağılımında “liseden mezun, daha önce üniversiteye yerleşmemiş” adaylar ilk sırada gelirken lise alanlarında “imam hatip”, “Türkçe matematik”, “fen ve sosyal bilimler”, “sosyal bilimler” alanları, lise türlerinde genel liseler, lise gruplarında ise “Anadolu Lisesi (Yabancı Dille Öğretim Yapan Resmi Liseler)” ve “İmam Hatip Lisesi/Anadolu İmam Hatip Lisesi/İmam Hatip Lisesi (Açıköğretim)” okulları ilk sırayı almıştır. Programa yerleşen öğrencilerin YKS Türkçe netlerinin yıllara göre kademeli şekilde artması ve adayların tercih listelerinde daha çok “Türkçe öğretmenliği” programlarına yer vermesi araştırmanın diğer bulguları olarak tespit edilmiştir.

Etik Beyan

“Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş, toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma başka herhangi bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Araştırma doküman incelemesine dayalı olarak gerçekleştirildiğinden etik kurul kararı zorunluluğu bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Ateş, M. (2015). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 293-301. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3175
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Kemiksiz 0000-0001-8628-6203

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kemiksiz, Ö. (2025). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 229-248. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056
AMA Kemiksiz Ö. Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. TSA. Nisan 2025;29(1):229-248. doi:10.20296/tsadergisi.1492056
Chicago Kemiksiz, Ömer. “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 1 (Nisan 2025): 229-48. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056.
EndNote Kemiksiz Ö (01 Nisan 2025) Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 229–248.
IEEE Ö. Kemiksiz, “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”, TSA, c. 29, sy. 1, ss. 229–248, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1492056.
ISNAD Kemiksiz, Ömer. “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (Nisan 2025), 229-248. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056.
JAMA Kemiksiz Ö. Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. TSA. 2025;29:229–248.
MLA Kemiksiz, Ömer. “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 1, 2025, ss. 229-48, doi:10.20296/tsadergisi.1492056.
Vancouver Kemiksiz Ö. Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. TSA. 2025;29(1):229-48.