Self-efficacy belief is the belief of individuals in performing a particular job by relying on the knowledge, experience and skills needed for the job. In this study, it was aimed to examine the general self-efficacy of physical education and sports teacher candidates and coach candidates in terms of different variables. The sample of the study consists of 245 teacher and coach candidates, 124 female and 121 male, with an average age of 21.87±2.36 years, studying at Kahramanmaras Sutcu Imam University Faculty of Sport Sciences in the 2022-2023 academic year. The general self-efficacy scale developed by Magaletta and Oliver (13) and validated in Turkish by Yıldırım and İlhan (24) was used as a data collection tool.
Obtained data were analyzed with Independent sample-t test and One-way Anova test.
In terms of gender, candidates do not differ in their self-efficacy (p>0.05).
It is understood that those who see their professional future as negative get a lower score than those who see their professional future as positive in the persistence-insistence sub-dimension, although their total self-efficacy and starting sub-dimension are higher (p<0.05).
It is observed that physical education teacher and coach candidates differ in the starting sub-dimension of the self-efficacy scale according to their past athletic status (p<0.05). Accordingly, those who have 2 branches have higher scores in the starting dimension than those who have no branches. It was found that teacher and coach candidates differed in the sub-dimension of not giving up, trying to start and continuing-persistence of the self-efficacy scale in terms of departments (p<0.05). However, it was not found to be significant in terms of their total self-efficacy (p>0.05).
As a result, it was found that the self-efficacy of physical education teacher and coach candidates did not differ in terms of gender. In terms of the departments studied, the self-efficacy scale of teacher and coach candidates; It was found that they differed in the sub-dimension of not giving up, starting and continuing effort. From this point of view, it can be said that having an athlete background in a certain sports branch at the stage of admission to the departments they study can contribute positively to their future professional life.
Physical Education and Sportts Teacher Trainer Self-Efficacy
Öz-yeterlik inancı, bireylerin belirli bir işi o iş için gerekli olan bilgi, deneyim ve becerilere güvenerek yerine getirebileceğine olan inancıdır. Bu çalışmada beden eğitimi ve spor öğretmen adayları ile antrenör adaylarının genel öz yeterliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören, yaş ortalaması 21,87±2,36 yıl olan 124'ü kadın, 121'i erkek 245 öğretmen ve antrenör adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Magaletta ve Oliver (13) tarafından geliştirilen ve Yıldırım ve İlhan (24) tarafından Türkçe geçerlilik ve güvenilirliği yapılan genel öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler Independent sample-t testi ve One-way ANOVA testi ile analiz edildi. Cinsiyete göre adayların öz-yeterlik algıları farklılık göstermemektedir (p>0,05). Mesleki geleceğini olumsuz görenlerin, olumlu görenlere göre toplam öz yeterliliklerinin ve başlama alt boyutunun yüksek olmasına rağmen (p<0.05) sürdürme çabası-ısrar alt boyutunda mesleki geleceğini olumlu görenlere göre daha düşük puan aldıkları anlaşılmaktadır (p<0.05). Beden eğitimi öğretmeni ve antrenör adaylarının geçmişindeki sporculuk durumlarına göre, öz yeterlilik ölçeği başlama alt boyutunda farklılaştıkları görülmektedir (p<0.05). Buna göre 2 branşı olanlar, hiç branşı olmayanlara göre başlama boyutunda daha yüksek puana sahiptirler. Öğretmen ve antrenör adaylarının bölümlere göre öz yeterlilik ölçeğinin yılmama, başlama ve sürdürme çabası-ısrar alt boyutunda farklılaştıkları bulunmuştur (p<0.05). Ancak toplam öz yeterlilikleri açısından farklılaşma olmadığı bulunmuştur (p>0.05). Sonuç olarak beden eğitimi öğretmeni ve antrenör adaylarının öz yeterliklerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen ve antrenör adaylarının bölümler açısından öz yeterlilik ölçeğinin yılmama, başlama ve sürdürme çabası-ısrar alt boyutunda farklılaştıkları, beden eğitimi öğretmeni ve antrenör adaylarının geçmişindeki sporculuk durumlarına göre öz yeterlilik ölçeği başlama alt boyutunda farklılaştıkları bulunmuştur (p<0.05). Bu açıdan bakıldığında öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümlere kabul aşamasında belirli bir spor dalında sporcu geçmişine sahip olmalarının gelecekteki mesleki yaşamlarına olumlu katkı sağlayabileceği söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makeleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |