Bu çalışmanın amacı, spor yükseköğretim kurumu öğrencilerinde algılanan fiziksel ve bilişsel yorgunluk ile bilişsel esneklik arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma, tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenen 91 kadın ve 133 erkek toplam 224 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Sporcu Bilişsel Esneklik Envanteri” ve “Algılanan Fiziksel ve Bilişsel Yorgunluk Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Skewness– Kurtosis testi, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Tüm istatistiki analizler SPSS 22.0 programı ile yapılmıştır. Anlamlılık değeri p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Çalışma sonuçları incelendiğinde katılımcıların bölüm, spor türü ve spor düzeyi değişkenlerine göre ölçek puanlarında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Cinsiyet değişkenine göre sporcu bilişsel esneklik envanteri toplam puan, algılanan fiziksel yorgunluk ölçeği toplam puan ve algılanan fiziksel yorgunluk alt boyut puanlarında anlamlı farklılık saptanmıştır. Yaş ve spor yaşı değişkenine göre algılanan fiziksel ve bilişsel yorgunluk ölçeği toplam puan ve alt boyut puanları ile sporcu bilişsel esneklik envanteri kontrol alt boyutu puanlarında anlamlı farklılık saptanmıştır. Korelasyon analizi sonucunda iki ölçek arasında negatif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre algılanan fiziksel ve bilişsel yorgunluk düzeyinin artmasıyla bilişsel esneklik düzeyinin azalması beklenmektedir. Fiziksel ve bilişsel olarak yorgun olan sporcular, alternatif çözümler üretmekte zorlanabilir ve kontrol becerilerinde de azalma yaşayabilir. Sporcu öğrencilere ders kapsamında stres yönetimi tekniklerine yönelik eğitim verilerek, stresle başa çıkma, problem çözme ve bilişsel esnekliği artırma becerileri geliştirilebilir. Hafif egzersizler, yoga, meditasyon ve masaj gibi aktif iyileşme teknikleri, sporcu öğrencilerde yorgunluğun etkilerini hafifletebilir.
Bilişsel Esneklik Algılanan Fiziksel Yorgunluk Algılanan Bilişsel Esneklik
The aim of this study is to examine the relationship between perceived physical and cognitive fatigue and cognitive flexibility among students of higher education institutions in sports. The study consists of a total of 224 participants, including 91 females and 133 males, determined through a random sampling method. In the study, the data collection instruments used were “Athlete Cognitive Flexibility Inventory” and “Perceived Physical and Cognitive Fatigue Scale.” Skewness-Kurtosis test, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Pearson correlation analysis were used in the data analysis. All statistical analyses were conducted using SPSS 22.0 software. A significance level of p<0.05 was considered. When the study results were examined, no significant difference was found in the scale scores according to the variables of department, sport type, and sport level of the participants. Significant differences were found in the total scores of the Athlete Cognitive Flexibility Inventory, total scores of the Perceived Physical Fatigue Scale, and sub-dimension scores of the Perceived Physical Fatigue Scale according to the gender variable. Significant differences were found in the total scores and sub-dimension scores of the Perceived Physical and Cognitive Fatigue Scale and the control sub-dimension scores of the Athlete Cognitive Flexibility Inventory according to the age and sport age variables. As a result of the correlation analysis, a significant negative and moderate relationship was found between the two scales. According to these results, it is expected that as the perceived physical and cognitive fatigue levels increase, the level of cognitive flexibility decreases. Athletes who are physically and cognitively fatigued may have difficulty generating alternative solutions and may also experience a decrease in control skills. By providing training on stress management techniques to athlete students as part of the course, their skills in coping with stress, problem-solving, and increasing cognitive flexibility can be developed. Active recovery techniques such as light exercises, yoga, meditation, and massage can alleviate the effects of fatigue in athlete students.
Cognitive Flexibility Perceived Physical Fatigue Perceived Cognitive Flexibility
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Makeleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |