Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL HİZMETİN SORUNLARINA TWİTTER ÜZERİNDEN BAKMAK: EĞİTİM VE İSTİHDAM SORUNU

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 3, 1021 - 1044, 30.07.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.915534

Öz

Bu araştırma, sosyal hizmetin sorunlarını, sosyal hizmet uzmanları, öğrencileri, akademisyenleri, kurum ve kuruluşları ve karar alma mekanizmalarında bulunan kişileri zaman ve mekan sınırı olmaksızın biraraya geldiği Twitter platformu üzerinden öğrenmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, 16.03.2021 tarihinde kutlanan sosyal hizmet gününün bulunduğu haftada kamuya açık olarak atılan 10.000 tweet MAXQDA programı kullanılarak incelenmiştir. Sosyal hizmet uzmanları, öğrencileri ve akademisyenleri sosyal hizmetin özneleri olarak adlandırılmış, öznelerin bu hafta içerisinde Twitter’ı; dünya sosyal hizmet gününü kutlamak, sorunlarını iletmek, seminer, panel gibi etkinlikleri duyurmak, savunuculuk ve lobicilik amaçlarıyla kullandıkları görülmüştür. Tweetler “sosyal hizmet öznelerinin sorunları nelerdir?” sorusu üzerinden okunduğunda birbirleriyle ilişkili dört tema açığa çıkmıştır. Bu temalar; açıköğretim sorunu, istihdam sorunu, atama talebi ve RTÜK kazanımı, istihdamda ünvan sorunu ve ek-dersli meslek elemanlarının özlük hakları sorunudur. Ulusal alanyazında böyle bir araştırmaya rastlanmamıştır ve uluslararası alanyazında ise sınırlı sayıda araştırma vardır. Araştırmanın sosyal hizmet ve sosyal medya kullanımı literatürüne katkı sunacağı, sosyal hizmet eğitimi ve istihdam alanındaki tartışmalar için önemli bir veri kaynağı oluşturacağı düşünülmektedir. Araştırma sonuçları, Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi ve istihdamı literatürüyle beraber tartışılmış, açıköğretim bölümlerinin kapatılması, sosyal çalışma görevlisi ünvanı altında başka meslek gruplarının istihdam edilmemesi, ek-dersli çalışan uzmanların kısa vadede özlük haklarının geliştirilmesi ve uzun vadede kadroya geçirilmeleri temel öneriler olmuştur.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Afyonoğlu, M. F. , Kibaroğlu, S. ve Demirel, B. (2019). Sosyal hizmet öğrenci, uzman ve akademisyenlerinin sosyal hizmet eğitimi hakkındaki düşünceleri. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/350357311_Sosyal_Hizmet_Sempozyumu_2019_Evrensel_Degerler_Isiginda_Sosyal_Hizmet_Uygulamalarinda_Cagi_Yakalamak
  • Akçay, S. ve Alpoğlu, İ. E. (2020). Sosyal hizmet uzmanlarinin işsizlik deneyimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(1), 47-69.
  • Alptekin, K. (2016). Başlangıçtan bugüne ve yarına Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi. Konya: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde neler oluyor?. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Apak, H. (2018). Geçmişten günümüze Türkiye’de ön lisans sosyal hizmetler eğitimi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 236-244.
  • Avşar, M.K. Türkiye’de sosyal hizmet uzmanlarının istihdam olanakları: sorun alanları ve firsatlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Türkiye Cumhuriyeti Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Hizmet Bölümü, Manisa.
  • Babahanoğlu, R., Kesen, N. F., Daşbaş, S. ve Mavili, A. (2017). Uluslararası Sosyal Hizmet Kongresi: Sosyal Sorunlar ve Sosyal Hizmetin Geleceği. Bildiri Özeti Kitabı, 170-171, Ankara.
  • Başer, D. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Kpss'ye Hazirlik Süreçlerinin Sosyal Hizmet Eğitimine Yansimalari: Nitel Bir Araştirma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(41), 359-383.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal hizmet uzmanlarinin çalişma hayatinda karşılaştıkları mesleki sorunlar: Bursa örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 99-109.
  • Boddy, J. ve Dominelli, L. (2017). Social media and social work: The challenges of a new ethical space. Australian Social Work, 70(2), 172-184.
  • Breyette, S. K. ve Hill, K. (2015). The impact of electronic communication and social media on child welfare practice. Journal of Technology in Human Services, 33(4), 283-303.
  • Caplan, M. A. ve Purser, G. (2019). Qualitative inquiry using social media: A field-tested example. Qualitative Social Work, 18(3), 417-435.
  • Chan, C. ve Holosko, M. (2016). The utilization of social media for youth outreach engagement. Qualitative Social Work, 16(5), 680–697.
  • Çoban, M. A. İ. ve Özbesler, C. (2016). Hastanelerde çalışan sosyal hizmet uzmanlarında tükenmişlik ve iş doyumu. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 1(2), 90-109.
  • Çüm, B. ve Köroğlu, C. Z. (2021). Sosyal hizmet uzmanlarının çalışma yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar: Burdur ili örneği. Optimum: Journal of Economics & Management Sciences/Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(1), 165-182.
  • Einspänner, J., Dang-Anh, M. ve Thimm, C. (2014). Computer-Assisted Content Analysis of Twitter Data. Twitter and Society, Weller, K., Bruns, A., Burgess, J., Mahrt, M. ve Puschmann, C. (Ed.), içinde (s.97-108), Newyork: Peterlung Publishing.
  • Erciyes Üniversitesi. (2018). Mezuniyete Göre İş Gücü Durumu. Erişim adresi: http://iibf.erciyes.edu.tr/belgeler/iibf_istihdam_issizlik_2018.pdf
  • Hitchcock, L. I. ve Young, J. A. (2016). Tweet, tweet!: Using live Twitter chats in social work education. Social Work Education, 35(4), 457-468.
  • Işıkhan, V., Erbay, E., Akçay, S. ve Ege, A. (2016). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin mezuniyet sonrası gelecek planları: Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversitesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 7-24.
  • Kamu Ajans. (2018). Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığında Ek Ders Karşılığı Çalışan Personellerin Mağduriyetleri ve Talepleri. Erişim adresi: https://www.kamuajans.com/kamu-memurlar/aile-calisma-ve-sosyal-hizmetler-bakanliginda-ek-ders-karsiligi-calisan-personellerin-magduriyetleri-ve-talepleri-h532045.html
  • Karakuş, B. (2015). Sosyal hizmet mezunlarının kadro ve ünvanı “sosyal hizmet uzmanı/sosyal çalışmacı”. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26(2), 169-190.
  • Lavié, A. H. ve Fernandez, A. I. L. (2018). New social intervention technologies as a challenge in social work: IFSW Europe perspective. European Journal of Social Work, 21(6), 824-835.
  • McLuhan, M. ve Powers, B. R. (1989). The global village: Transformations in world life and media in the 21st century. Oxford: Oxford University Press.
  • NASW, ASWB, CSWE ve CSWA. (2017). NASW, ASWB, CSWE ve CSWA Standards for Technology in Social Work Practice. Erişim adresi: https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fileticket=lcTcdsHUcng%3D&portalid=0
  • Patton, D. U., Eschmann, R. D., Elsaesser, C., ve Bocanegra, E. (2016). Sticks, stones and Facebook accounts: What violence outreach workers know about social media and urban-based gang violence in Chicago. Computers in Human Behavior, 65, 591-600.
  • Sehman, H. ve Yolcuoğlu, İ. (2020). Açıköğretim Sosyal Hizmet Bölümü Mezunlarının Gözünden Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitiminin İşlevselliği. Sosyal Politika Dergisi, 1(1), 12-26.
  • Sevim, K. ve Altun, F. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin geleceğe yönelik mesleki ve akademik beklentileri. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-65.
  • Teixeira, S. ve Hash, K. M. (2017). Teaching note—Tweeting macro practice: Social media in the social work classroom. Journal of Social Work Education, 53(4), 751-758.
  • Tunca, M.Z. (2021). Yeni Normallerle Dijital Çağ Resmen Başladı. Erişim adresi: https://w3.sdu.edu.tr/haber/9363/yeni-normallerle-dijital-cag-resmen-basladi
  • Young, J. A. (2020). #SocialWorkEducation: A computational analysis of social work programs on Twitter. Journal of Social Work Education, DOI: 10.1080/10437797.2020.1817821
  • YÖK. (2021). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Erişim adresi: https://istatistik.yok.gov.tr/ Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.

Looking to the Problems of Social Work through Twitter: Problems of Education and Employment

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 3, 1021 - 1044, 30.07.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.915534

Öz

This research aims to learn the problems of social work through the Twitter platform, which allows social workers, academics, institutions, organizations and people in decision-making mechanisms to come together without time and place boundaries. For this purpose, 10,000 tweets posted publicly in the week of social work day celebrated on 16.03.2021 were analyzed with MAXQDA. Social workers, students, and academicians were named as subjects of social work, and it is observed that the subjects' used Twitter in this week for celebrating world social work day, communicating about their problems, announcing events such as seminars, panels, advocacy and lobbying. When the tweets read through the question "what are the problems of social work subjects?", four interrelated themes is found. These themes are; open education problem, employment problem, appointment request and acquisition of RTUK, title problem in employment and employee personal rights of social workers paid with additional course charge. No such research has been encountered in the national literature and there is a limited number of studies in the international literature. Therefore, it is thought that the research will contribute to the literature on social work and social media use and will constitute an important data source for discussions in social work education and employment. Research results were discussed together with social work’s literature on education and employment, and closure of open education departments, stopping the employment of other professional groups under the name of social worker, development of employee personal rights of social workers paid with additional course in the short run and their nomination the long run are the main suggestions.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Afyonoğlu, M. F. , Kibaroğlu, S. ve Demirel, B. (2019). Sosyal hizmet öğrenci, uzman ve akademisyenlerinin sosyal hizmet eğitimi hakkındaki düşünceleri. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/350357311_Sosyal_Hizmet_Sempozyumu_2019_Evrensel_Degerler_Isiginda_Sosyal_Hizmet_Uygulamalarinda_Cagi_Yakalamak
  • Akçay, S. ve Alpoğlu, İ. E. (2020). Sosyal hizmet uzmanlarinin işsizlik deneyimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(1), 47-69.
  • Alptekin, K. (2016). Başlangıçtan bugüne ve yarına Türkiye’de sosyal hizmet eğitimi. Konya: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Alptekin, K., Topuz, S. ve Zengin, O. (2017). Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde neler oluyor?. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 50-69.
  • Apak, H. (2018). Geçmişten günümüze Türkiye’de ön lisans sosyal hizmetler eğitimi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 236-244.
  • Avşar, M.K. Türkiye’de sosyal hizmet uzmanlarının istihdam olanakları: sorun alanları ve firsatlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Türkiye Cumhuriyeti Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Hizmet Bölümü, Manisa.
  • Babahanoğlu, R., Kesen, N. F., Daşbaş, S. ve Mavili, A. (2017). Uluslararası Sosyal Hizmet Kongresi: Sosyal Sorunlar ve Sosyal Hizmetin Geleceği. Bildiri Özeti Kitabı, 170-171, Ankara.
  • Başer, D. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Kpss'ye Hazirlik Süreçlerinin Sosyal Hizmet Eğitimine Yansimalari: Nitel Bir Araştirma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(41), 359-383.
  • Berkün, S. (2010). Sosyal hizmet uzmanlarinin çalişma hayatinda karşılaştıkları mesleki sorunlar: Bursa örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 99-109.
  • Boddy, J. ve Dominelli, L. (2017). Social media and social work: The challenges of a new ethical space. Australian Social Work, 70(2), 172-184.
  • Breyette, S. K. ve Hill, K. (2015). The impact of electronic communication and social media on child welfare practice. Journal of Technology in Human Services, 33(4), 283-303.
  • Caplan, M. A. ve Purser, G. (2019). Qualitative inquiry using social media: A field-tested example. Qualitative Social Work, 18(3), 417-435.
  • Chan, C. ve Holosko, M. (2016). The utilization of social media for youth outreach engagement. Qualitative Social Work, 16(5), 680–697.
  • Çoban, M. A. İ. ve Özbesler, C. (2016). Hastanelerde çalışan sosyal hizmet uzmanlarında tükenmişlik ve iş doyumu. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi-BÜSBİD, 1(2), 90-109.
  • Çüm, B. ve Köroğlu, C. Z. (2021). Sosyal hizmet uzmanlarının çalışma yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar: Burdur ili örneği. Optimum: Journal of Economics & Management Sciences/Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(1), 165-182.
  • Einspänner, J., Dang-Anh, M. ve Thimm, C. (2014). Computer-Assisted Content Analysis of Twitter Data. Twitter and Society, Weller, K., Bruns, A., Burgess, J., Mahrt, M. ve Puschmann, C. (Ed.), içinde (s.97-108), Newyork: Peterlung Publishing.
  • Erciyes Üniversitesi. (2018). Mezuniyete Göre İş Gücü Durumu. Erişim adresi: http://iibf.erciyes.edu.tr/belgeler/iibf_istihdam_issizlik_2018.pdf
  • Hitchcock, L. I. ve Young, J. A. (2016). Tweet, tweet!: Using live Twitter chats in social work education. Social Work Education, 35(4), 457-468.
  • Işıkhan, V., Erbay, E., Akçay, S. ve Ege, A. (2016). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin mezuniyet sonrası gelecek planları: Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversitesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 7-24.
  • Kamu Ajans. (2018). Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığında Ek Ders Karşılığı Çalışan Personellerin Mağduriyetleri ve Talepleri. Erişim adresi: https://www.kamuajans.com/kamu-memurlar/aile-calisma-ve-sosyal-hizmetler-bakanliginda-ek-ders-karsiligi-calisan-personellerin-magduriyetleri-ve-talepleri-h532045.html
  • Karakuş, B. (2015). Sosyal hizmet mezunlarının kadro ve ünvanı “sosyal hizmet uzmanı/sosyal çalışmacı”. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26(2), 169-190.
  • Lavié, A. H. ve Fernandez, A. I. L. (2018). New social intervention technologies as a challenge in social work: IFSW Europe perspective. European Journal of Social Work, 21(6), 824-835.
  • McLuhan, M. ve Powers, B. R. (1989). The global village: Transformations in world life and media in the 21st century. Oxford: Oxford University Press.
  • NASW, ASWB, CSWE ve CSWA. (2017). NASW, ASWB, CSWE ve CSWA Standards for Technology in Social Work Practice. Erişim adresi: https://www.socialworkers.org/LinkClick.aspx?fileticket=lcTcdsHUcng%3D&portalid=0
  • Patton, D. U., Eschmann, R. D., Elsaesser, C., ve Bocanegra, E. (2016). Sticks, stones and Facebook accounts: What violence outreach workers know about social media and urban-based gang violence in Chicago. Computers in Human Behavior, 65, 591-600.
  • Sehman, H. ve Yolcuoğlu, İ. (2020). Açıköğretim Sosyal Hizmet Bölümü Mezunlarının Gözünden Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitiminin İşlevselliği. Sosyal Politika Dergisi, 1(1), 12-26.
  • Sevim, K. ve Altun, F. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin geleceğe yönelik mesleki ve akademik beklentileri. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-65.
  • Teixeira, S. ve Hash, K. M. (2017). Teaching note—Tweeting macro practice: Social media in the social work classroom. Journal of Social Work Education, 53(4), 751-758.
  • Tunca, M.Z. (2021). Yeni Normallerle Dijital Çağ Resmen Başladı. Erişim adresi: https://w3.sdu.edu.tr/haber/9363/yeni-normallerle-dijital-cag-resmen-basladi
  • Young, J. A. (2020). #SocialWorkEducation: A computational analysis of social work programs on Twitter. Journal of Social Work Education, DOI: 10.1080/10437797.2020.1817821
  • YÖK. (2021). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Erişim adresi: https://istatistik.yok.gov.tr/ Zengin, O. ve Çalış, N. (2017). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(1), 47-68.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meliha Funda Afyonoğlu 0000-0002-7690-5602

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 32 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Afyonoğlu, M. F. (2021). SOSYAL HİZMETİN SORUNLARINA TWİTTER ÜZERİNDEN BAKMAK: EĞİTİM VE İSTİHDAM SORUNU. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(3), 1021-1044. https://doi.org/10.33417/tsh.915534