Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kadın Turist Rehberlerinin Yaşadıkları Mesleki Sorunlar: Aydın Turist Rehberleri Örneği

Yıl 2018, Kış, 23 - 49, 31.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı kadın turist rehberlerinin yaşadıkları mesleki sorunların tespitini yapmak ve öneriler sunmaktır. Bu kapsamda nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme tekniğiyle on görüşme gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerden elde edilen sonuçlarla kadınların karşılaştıkları sorunlar altı farklı kategoride sınıflandırılmıştır. Bunlar 1) toplumsal ve ailevi, 2) iş arkadaşları ve meslektaşlarıyla yaşanan sorunlar, 3) seyahat acentalarıyla yaşanan sorunlar, 4) sektörün ve rehberlik mesleğin özelliğinden kaynaklanan sorunlar, 5) müşterilerle yaşanan sorunlar, 6) denetim ve eğitimdir. Kadın turist rehberleri en büyük sorun olarak toplumsal algıyı işaret etmiş ve erkek egemen toplumun bir parçası olarak kadın turist rehberi olmanın getirdiği bir takım zorlukları dile getirmişlerdir. Dile getirilen sorunlara birtakım öneriler sunulmuş ve çalışma sonucunda kadın turist rehberlerinin bir birliğe ihtiyaç duydukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Atilla Gök, G. Büyüker İşler, D. ve Güzel, O. F. (2013). Relationship of emotional display rules and job oriented attitudes: A research on tourist guides, The International Journal of Multidisciplinary Thought (IJMT), 3(3), 291–296.
  • Batman, O. (2003). Türkiye’deki Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 117-134.
  • Boyce, C.and Neale, P. (2006). Conducting In-depth Intervıews: A Guide for Designing and Conducting In-Depth Interviews for Evaluation, Pathfınder Internatıonal Tool Series Monitoring and Evaluation – (2): 1-16.
  • Brownell, J. & Walsh, K. (2008).Women in hospitality [Electronic version]. Retrieved [insert date], from Cornell University, SHASchool site: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/835.
  • Bullon, F. M.(2009). The gap between male and female pay in the Spanish tourism industry. Tourism Management 30 (2009) 638–649.
  • Cave. P. & Kılıç, S. (2010) The Role of Women in Tourism Employment With Special Reference to Antalya, Turkey, Journal of Hospitality Marketing & Management, 19:3,280.
  • Demirkol, Ş. Fidan, F Pelit, E. (2004), “Turizm Sektöründeki Bayan İşgörenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Y.1, S. 8, 71-88.
  • Duffy, L.N. Carol S. Kline, Mowatt, R.A., Chancellor, C.H (2015). Women in tourism: Shifting gender ideology in the DR. Annals of Tourism Research, 72–86.
  • Global Report on Women in Tourism 2010, ISBN: 978-92-844-1373-7 (UNWTO).
  • Güzel, F. Ö. (2007). Türkiye imajının geliştirilmesinde profesyonel turist rehberlerinin rolü (Alman turistler üzerine bir araştırma), Balıkesir Üniversitesi, Turizm ve Otel İşletmeciliği ABD, Balıkesir.
  • Güzel, F. Ö. Atilla Gök, G. ve Büyüker İşler, D. (2013). Duygusal emek ve işten ayrılma niyeti ilişkisi: Turist rehberleri üzerinde bir araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Eylül-Aralık, 10 (3),107-122.
  • Güzel, F. Ö. Türker, A. Şahin, İ. (2014). Profesyonel Turist Rehberlerinin Algıladıkları Mesleki Engelleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 2, 173-190.
  • Jordan, F. (1997). An occupational hazard? Sex segregation in tourism employment, Tourism Management, Vol. 18, No. 8, 525-534.
  • Kinnaird, V. and Hall, D. (1996) Understanding tourism processes: a gendcr-aware framework. Tourism Management, 17, (2), 95 102.
  • Köroğlu, A. ve Köroğlu, Ö. (2011). Measuring the effects of job satisfaction to occupational health and safety attitudes of tour guides on business performance in Turkey”, 2nd Rower Conference on Occupational Health and Safety Economics, Sinaia-Romania, 73-91.
  • MWTGA (2009), “No Room Share” Campaign, press release by Malaysian Women Tourist Guides Association (MWTGA), Kuala Lumpur.
  • Örücü, E. Kılıç, R. ve Kılıç, T. (2007). Cam Tavan Sendromu ve Kadınların Üst Düzey Yönetici Pozisyonuna Yükselmelerindeki Engeller: Balıkesir İli Örneği, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İİBF, Cilt:14 Sayı:2,117-135.
  • Pritchard, A. & Morgan, N. J. (2000). Privileging the male gaze: Gendered tourism landscapes. Annals of Tourism Research, 24, 884–905.
  • Sencer, M. ve Sencer, Y. (1978). Toplumsal araştırmalarda Yöntembilim, Ankara, TODAİE.
  • Sony KC, (2012). Roles and Challenges of Women in Tourism Sector of Western Nepal: A Micro- Ethnographic Study, Nepal Tourism and Development Review 2, ISSN: 2091-2234.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, Cilt:3, Sayı:13, 101-116.
  • Tetik, N. (2006). Türkiye’de profesyonel turist rehberliği ve müşterilerin turist rehberlerinden beklentilerinin analizi (Kuşadası örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • The Global Competitiveness Report 2006, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • The Global Gender Gap Report 2006, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • The Global Gender Gap Report 2013, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • The Global Gender Gap Report 2016, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • Thrane, C. (2008). Earnings differentiation in the tourism industry: Gender, human capital and socio-demographic effects / Tourism Management, 514–524.
  • Uğuz, S. Ç. Topbaş, F. (2014).Toplumsal Cinsiyet Ve Kadın Emeği: Turizm Sektörüne Betimsel Bir Yaklaşım, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 7, 487-50.
  • Wirth, L. (2001), Breaking Through The Glass Ceiling: Women in Management, International Labour Office, Geneva.
  • Yarcan, Ş. (2007). Profesyonel Turist Rehberliğinde Mesleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18 (1), 33-44.
  • Yazıcıoğlu, İ. Tokmak, C. ve Uzun, S. (2008).Turist Rehberlerinin Rehberlik Mesleğine Bakışı. Üniversite ve Toplum Dergisi, 8 (2), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosval Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zafarghandi, M.M (2016). Iranian Female Tour Guides’ Perceptions of Working in the Tourism Industry, http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:958214/FULLTEXT01.pdf 06.06.2017 21:28.

Occupational Problems of Women Tourist Guides: Case of Aydın Tourıst Guides Example

Yıl 2018, Kış, 23 - 49, 31.12.2018

Öz

The aim of the study is to identify the professional problems experienced by female tour guides and to offer suggestions. In this context, ten interviews were conducted using in-depth interviews with qualitative research methods. The results of these interviews, the problems women face are classified in six different categories. These are social and family problems, problems with colleagues and work mates, problems with travel agencies, problems arising from the characteristics of the sector and guidance profession, problems with customers, supervision and education. Women tourist guides have pointed out the social perception as the biggest problem and have expressed some of the challenges of becoming a female tourist guide as part of the male dominant society. Some suggestions were presented to the problems and it was seen that female tour guides needed a union in the result of the study.

Kaynakça

  • Atilla Gök, G. Büyüker İşler, D. ve Güzel, O. F. (2013). Relationship of emotional display rules and job oriented attitudes: A research on tourist guides, The International Journal of Multidisciplinary Thought (IJMT), 3(3), 291–296.
  • Batman, O. (2003). Türkiye’deki Profesyonel Turist Rehberlerinin Mesleki Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 117-134.
  • Boyce, C.and Neale, P. (2006). Conducting In-depth Intervıews: A Guide for Designing and Conducting In-Depth Interviews for Evaluation, Pathfınder Internatıonal Tool Series Monitoring and Evaluation – (2): 1-16.
  • Brownell, J. & Walsh, K. (2008).Women in hospitality [Electronic version]. Retrieved [insert date], from Cornell University, SHASchool site: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/835.
  • Bullon, F. M.(2009). The gap between male and female pay in the Spanish tourism industry. Tourism Management 30 (2009) 638–649.
  • Cave. P. & Kılıç, S. (2010) The Role of Women in Tourism Employment With Special Reference to Antalya, Turkey, Journal of Hospitality Marketing & Management, 19:3,280.
  • Demirkol, Ş. Fidan, F Pelit, E. (2004), “Turizm Sektöründeki Bayan İşgörenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Y.1, S. 8, 71-88.
  • Duffy, L.N. Carol S. Kline, Mowatt, R.A., Chancellor, C.H (2015). Women in tourism: Shifting gender ideology in the DR. Annals of Tourism Research, 72–86.
  • Global Report on Women in Tourism 2010, ISBN: 978-92-844-1373-7 (UNWTO).
  • Güzel, F. Ö. (2007). Türkiye imajının geliştirilmesinde profesyonel turist rehberlerinin rolü (Alman turistler üzerine bir araştırma), Balıkesir Üniversitesi, Turizm ve Otel İşletmeciliği ABD, Balıkesir.
  • Güzel, F. Ö. Atilla Gök, G. ve Büyüker İşler, D. (2013). Duygusal emek ve işten ayrılma niyeti ilişkisi: Turist rehberleri üzerinde bir araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Eylül-Aralık, 10 (3),107-122.
  • Güzel, F. Ö. Türker, A. Şahin, İ. (2014). Profesyonel Turist Rehberlerinin Algıladıkları Mesleki Engelleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 2, 173-190.
  • Jordan, F. (1997). An occupational hazard? Sex segregation in tourism employment, Tourism Management, Vol. 18, No. 8, 525-534.
  • Kinnaird, V. and Hall, D. (1996) Understanding tourism processes: a gendcr-aware framework. Tourism Management, 17, (2), 95 102.
  • Köroğlu, A. ve Köroğlu, Ö. (2011). Measuring the effects of job satisfaction to occupational health and safety attitudes of tour guides on business performance in Turkey”, 2nd Rower Conference on Occupational Health and Safety Economics, Sinaia-Romania, 73-91.
  • MWTGA (2009), “No Room Share” Campaign, press release by Malaysian Women Tourist Guides Association (MWTGA), Kuala Lumpur.
  • Örücü, E. Kılıç, R. ve Kılıç, T. (2007). Cam Tavan Sendromu ve Kadınların Üst Düzey Yönetici Pozisyonuna Yükselmelerindeki Engeller: Balıkesir İli Örneği, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İİBF, Cilt:14 Sayı:2,117-135.
  • Pritchard, A. & Morgan, N. J. (2000). Privileging the male gaze: Gendered tourism landscapes. Annals of Tourism Research, 24, 884–905.
  • Sencer, M. ve Sencer, Y. (1978). Toplumsal araştırmalarda Yöntembilim, Ankara, TODAİE.
  • Sony KC, (2012). Roles and Challenges of Women in Tourism Sector of Western Nepal: A Micro- Ethnographic Study, Nepal Tourism and Development Review 2, ISSN: 2091-2234.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, Cilt:3, Sayı:13, 101-116.
  • Tetik, N. (2006). Türkiye’de profesyonel turist rehberliği ve müşterilerin turist rehberlerinden beklentilerinin analizi (Kuşadası örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • The Global Competitiveness Report 2006, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • The Global Gender Gap Report 2006, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • The Global Gender Gap Report 2013, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • The Global Gender Gap Report 2016, World Economic Forum (WEF) Geneva, Switzerland.
  • Thrane, C. (2008). Earnings differentiation in the tourism industry: Gender, human capital and socio-demographic effects / Tourism Management, 514–524.
  • Uğuz, S. Ç. Topbaş, F. (2014).Toplumsal Cinsiyet Ve Kadın Emeği: Turizm Sektörüne Betimsel Bir Yaklaşım, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 7, 487-50.
  • Wirth, L. (2001), Breaking Through The Glass Ceiling: Women in Management, International Labour Office, Geneva.
  • Yarcan, Ş. (2007). Profesyonel Turist Rehberliğinde Mesleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18 (1), 33-44.
  • Yazıcıoğlu, İ. Tokmak, C. ve Uzun, S. (2008).Turist Rehberlerinin Rehberlik Mesleğine Bakışı. Üniversite ve Toplum Dergisi, 8 (2), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosval Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zafarghandi, M.M (2016). Iranian Female Tour Guides’ Perceptions of Working in the Tourism Industry, http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:958214/FULLTEXT01.pdf 06.06.2017 21:28.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Arslan Bu kişi benim

Güntekin Şimşek

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Kış

Kaynak Göster

APA Arslan, A., & Şimşek, G. (2018). Kadın Turist Rehberlerinin Yaşadıkları Mesleki Sorunlar: Aydın Turist Rehberleri Örneği. Journal of Travel and Tourism Research(13), 23-49.

21622 20964   download   20965    20966  2162320967  download        download 20969download