Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Köprülü Kavşak Sistemlerinin Kazaları Azaltmadaki Etkisi: Devrekani Kavşağı Örneği

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 44 - 58, 30.04.2023
https://doi.org/10.38002/tuad.1210255

Öz

Trafik kazaları, insan hayatını etkileyen büyük bir halk sağlığı sorunudur. Meydana gelen trafik kazalarının büyük çoğunluğu genellikle insan hatalarından kaynaklanmaktadır. Ancak tüm kazalar insani hatalardan kaynaklanmaz, yol durumu ve zemin durumu gibi diğer faktörler de kazalara neden olabilir. Aynı noktada sürekli olarak benzer kazaların meydana geldiği yerler, kaza kara noktası olarak adlandırılır. Bu çalışmada, Kastamonu ilinden başlayarak Niğde ilinde son bulan D765 İnebolu devlet karayolunun 2. kesim noktası 0. kilometresinde bulunan Devrekani Kavşağı mevkiinde 2010-2022 yılları arasında meydana gelen trafik kazaları incelenmiştir. Bu kavşak noktası 2019 yılından itibaren köprü kavşak halini almıştır. Öncesinde ise kontrolsüz (hemzemin) kavşak olarak çalışan sistem sebebiyle çok fazla kaza meydana gelmiştir. Devrekani kavşağı mevkiinde 2010- 2018 yılları arasında onlarca ölümlü yaralamalı kaza meydana gelmiştir. Meydana gelen kazaları engellemek amacıyla 2018 yılı içerisinde Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından kavşak noktasının köprü kavşağa dönüştürülmesine karar verilmiştir. İnşa çalışması sırasında titizlikle alınan tedbirler sayesinde belirtilen alanda ölümlü bir kaza yaşanmaması da dikkat çekmektedir. Bu veriler sonucunda yapılan köprü kavşağın ne kadar gerekli ve önemli olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, hemzemin kavşaklarda yapılan iyileştirme çalışmalarının olumlu faydaları olduğu tespit edilmiş ve benzer noktalarda alınabilecek önlemlerin trafik kazalarını azaltacağı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ahıskalı, A. (2022). Karayolu ve altyapı tasarımı. Ankara, Nobel Akademik.
  • Ahıskalı, A., Arslan, A., ve Sağlık, Y. (2021). Karayolu güvenlik sistemleri ve kullanımı. H. Çağlar, İnşaat Mühendisliğinde Farklı Yaklaşımlar içinde (s. 55). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Atalay, A. (2010). Türkiye’deki illerin 1997-2006 yılları arası trafik kazalarına göre kümeleme analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 16(3), 335-343.
  • Aydın, M., ve Köfteci, S. (2020). Koridor hızı ihlal tespit sistemlerinin (KOHİTS) performans ölçümlerinde kullanılabilecek bir ölçüm metodunun önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 11(1), 373-392.
  • Doğan, O. (2022). Kastamonu İnebolu devlet karayolunda meydana gelen trafik kazalarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Drosu, A., Cofaru, C., ve Popescu, M. V. (2020). Influence of weather conditions on fatal road accidents on highways and urban and rural roads in Romania. International Journal of Automotive Technology, 21(2), 309-317. doi:10.1007/s12239-020-0029-4
  • Intini, P., Bercola, N., Colonna, P., Ranieri, V., ve Ryeng, E. (2018). Exploring the relationships between drivers’ familiarity and two-lane rural road accidents. A multi-level study. Accident Analysis ve Prevention, 111, 280-296, doi: 10.1016/j.aap.2017.11.013
  • John, G.H. ve Langley, P. (1995) Estimating continuous distributions in Bayesian Classifiers. Proceedings of the Eleventh conference on Uncertainty in Artificial Intelligence, Morgan Kaufmann Publishers Inc., 338-345.
  • Karayolları Genel Müdürlüğü. ''2021 yılı trafik ve ulaşım bilgileri''. Erişim tarihi: 03 Mayıs 2022. https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDocuments/KGMdocuments/Istatistikler/TrafikveUlasimBilgileri/21TrafikUlasimBilgileri.pdf
  • Namlı, R. (2015). Köprülü kavşaklar ve trafik güvenliği. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 31(2), 129-134.
  • Sitanggang, R., Tulus, ve Situmorang, Z. (2017). The analysis performance method Naive Bayes andssvm determine pattern groups of disease. Journal of Physics: Conference Series, 930(1) 012031. GIB. doi:10.1088/1742-6596/930/1/012031
  • Soylu, S. (2019) T.C. İçişleri Bakanlığı. ''Bir yol hikayesi''. Erişim tarihi: 11.11.2022. https://www.icisleri.gov.tr/bir-yol-hikayesi
  • Touahmia, M. (2018). Identification of risk factors influencing road traffic accidents. Engineering, Technology ve Applied Science Research, 8(1), 2417-2421.
  • Tuncuk, M. (2004). Coğrafi bilgi sistemi yardımıyla trafik kaza analizi: Isparta örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Türkiye İstatistik Kurunu [TÜİK] (2020) ''Karayolu trafik kaza istatistikleri, 2019''. Erişim tarihi: 01 Haziran 2020. https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33628.
  • Weka Analysis. (1999-2020). Wakiato for knowledge analysis version 3.9.5. New Zealand: The University of Waikato Hamilton.
  • World Health Organization [WHO] (2018). Global status report on road safety. France.
  • Witten, I. H., Frank, E., Hall, M. A., ve Pal, C. J. (2017). Data mining: Practical machine learning tools and techniques, fourth edition. Massachusetts, ABD.

The Effect of Bridge Junction Systems in Reducing Accidents: Devrekani Junction Example

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 44 - 58, 30.04.2023
https://doi.org/10.38002/tuad.1210255

Öz

Traffic accidents are a major public health problem affecting human life. The vast majority of traffic accidents that occur are usually caused by human errors. However, not all accidents are caused by human error, other factors such as road condition and ground condition can also cause accidents. Places where similar accidents occur continuously at the same point are called accident black spots. In this study, traffic accidents that took place between 2010-2022 in Devrekani Junction, located at the 0th kilometer of the 2nd intersection points if the D765 İnebolu state highway, starting from Kastamonu and ending in Niğde province, were investigated. This junction point has become a bridge junction since 2019. Previously, too many accidents occurred due to the system operating as an uncontrolled (at-grade) intersection. Between 2010 and 2018, dozens of fatal and injury accidents occurred at Devrekani junction area. In 2018, the General Directorate of Highways decided to transform the junction point into a bridge junction in order to prevent the accidents that occurred. It is also remarkable that no fatal accident occurred at the specified location thanks to the meticulous precautions taken during the construction work. As a result of these data, it is seen how necessary and important the bridge junction is. As a result, it has been determined that the improvement works carried out at at-grade intersections have positive benefits and it has been concluded that the measures that can be taken at similar points will reduce traffic accidents.

Kaynakça

  • Ahıskalı, A. (2022). Karayolu ve altyapı tasarımı. Ankara, Nobel Akademik.
  • Ahıskalı, A., Arslan, A., ve Sağlık, Y. (2021). Karayolu güvenlik sistemleri ve kullanımı. H. Çağlar, İnşaat Mühendisliğinde Farklı Yaklaşımlar içinde (s. 55). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Atalay, A. (2010). Türkiye’deki illerin 1997-2006 yılları arası trafik kazalarına göre kümeleme analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 16(3), 335-343.
  • Aydın, M., ve Köfteci, S. (2020). Koridor hızı ihlal tespit sistemlerinin (KOHİTS) performans ölçümlerinde kullanılabilecek bir ölçüm metodunun önerilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 11(1), 373-392.
  • Doğan, O. (2022). Kastamonu İnebolu devlet karayolunda meydana gelen trafik kazalarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Drosu, A., Cofaru, C., ve Popescu, M. V. (2020). Influence of weather conditions on fatal road accidents on highways and urban and rural roads in Romania. International Journal of Automotive Technology, 21(2), 309-317. doi:10.1007/s12239-020-0029-4
  • Intini, P., Bercola, N., Colonna, P., Ranieri, V., ve Ryeng, E. (2018). Exploring the relationships between drivers’ familiarity and two-lane rural road accidents. A multi-level study. Accident Analysis ve Prevention, 111, 280-296, doi: 10.1016/j.aap.2017.11.013
  • John, G.H. ve Langley, P. (1995) Estimating continuous distributions in Bayesian Classifiers. Proceedings of the Eleventh conference on Uncertainty in Artificial Intelligence, Morgan Kaufmann Publishers Inc., 338-345.
  • Karayolları Genel Müdürlüğü. ''2021 yılı trafik ve ulaşım bilgileri''. Erişim tarihi: 03 Mayıs 2022. https://www.kgm.gov.tr/SiteCollectionDocuments/KGMdocuments/Istatistikler/TrafikveUlasimBilgileri/21TrafikUlasimBilgileri.pdf
  • Namlı, R. (2015). Köprülü kavşaklar ve trafik güvenliği. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 31(2), 129-134.
  • Sitanggang, R., Tulus, ve Situmorang, Z. (2017). The analysis performance method Naive Bayes andssvm determine pattern groups of disease. Journal of Physics: Conference Series, 930(1) 012031. GIB. doi:10.1088/1742-6596/930/1/012031
  • Soylu, S. (2019) T.C. İçişleri Bakanlığı. ''Bir yol hikayesi''. Erişim tarihi: 11.11.2022. https://www.icisleri.gov.tr/bir-yol-hikayesi
  • Touahmia, M. (2018). Identification of risk factors influencing road traffic accidents. Engineering, Technology ve Applied Science Research, 8(1), 2417-2421.
  • Tuncuk, M. (2004). Coğrafi bilgi sistemi yardımıyla trafik kaza analizi: Isparta örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Türkiye İstatistik Kurunu [TÜİK] (2020) ''Karayolu trafik kaza istatistikleri, 2019''. Erişim tarihi: 01 Haziran 2020. https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33628.
  • Weka Analysis. (1999-2020). Wakiato for knowledge analysis version 3.9.5. New Zealand: The University of Waikato Hamilton.
  • World Health Organization [WHO] (2018). Global status report on road safety. France.
  • Witten, I. H., Frank, E., Hall, M. A., ve Pal, C. J. (2017). Data mining: Practical machine learning tools and techniques, fourth edition. Massachusetts, ABD.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuz Doğan 0000-0002-4793-7381

Adem Ahıskalı 0000-0002-1265-7312

Can Doğan Vurdu 0000-0002-5179-1266

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, O., Ahıskalı, A., & Vurdu, C. D. (2023). Köprülü Kavşak Sistemlerinin Kazaları Azaltmadaki Etkisi: Devrekani Kavşağı Örneği. Trafik Ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi, 6(1), 44-58. https://doi.org/10.38002/tuad.1210255