The aim of this study is to examine secondary school mathematics teachers’ orchestration types specific to their dynamic geometry software-based emergency remote teaching. The theoretical lens of the study is instrumental orchestration in which teachers’ teaching styles with the use of technological tools are defined as orchestration types. The study was designed as a case study whose participants were two secondary school mathematics teachers (Faruk and Ela) experienced in the use of dynamic geometry software in their face-to-face teaching processes. Semi-structured interviews and observations were performed in order to collect the data in the study. The collected data were analyzed through qualitative content analysis method. The results of the study reveal that the teachers developed two new orchestration types during the emergency remote teaching process While Faruk developed the Teacher-in-sherpa-role orchestration in which the teacher performed the operations asked by the students; both teachers performed the Screen-as-board in which they used virtual pen to draw auxiliary lines, place marks and take notes on the screen. In addition, Ela adapted the Monitor-and-guide orchestration into her teaching process, in which a student-monitoring system regarding dynamic geometry activities played an essential role. The results show that various orchestration types identified in the literature do not occur in the remote teaching processes due to their characteristics regarding the physical classroom environment. It is suggested that further studies focus to examine the orchestration types developed by mathematics teachers in the post-pandemic remote teaching processes.
Bu araştırmanın amacı iki ortaokul matematik öğretmeninin dinamik geometri yazılımı temelli acil uzaktan öğretime özgü orkestrasyon tiplerini incelemektir. Öğretmenlerin teknoloji aracılığıyla yürüttükleri öğretim stillerinin orkestrasyon tipleri olarak tanımlandığı enstrümantal orkestrasyon modeli bu çalışmanın teorik çerçevesini oluşturmaktadır. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılırken, çalışmanın katılımcıları yüz yüze öğretim süreçlerinde dinamik geometri yazılımını kullanma deneyimi kazanmış iki ortaokul matematik öğretmeninden (Ela ve Faruk) oluşmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin acil uzaktan öğretim sürecine özgü iki orkestrasyon tipi geliştirdiği görülmüştür. Faruk Öğretmen, öğrencilerin istediği işlemlerin ekranda öğretmen tarafından yapıldığı Öğretmen-şerpa-rolünde orkestrasyonunu geliştirirken; her iki öğretmen de, ekranda sanal kalem aracılığıyla yardımcı çizimler yaptıklarıı ve notlar yazdıkları Ekranı-tahtaya-çevir orkestrasyonunu yürütmüşlerdir. Ayrıca Ela Öğretmen, Faruk Öğretmen'den farklı olarak, bir öğrenci izleme sisteminin önemli rol oynadığı İzle-ve-yönlendir ve Seç-ve-göster orkestrasyonlarını uygulamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2023 |
Publication Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 |