Bu çalışmada, Van genelinde orta öğretim
dokuzuncu sınıflarda Matematik dersi başarısını etkileyen çevresel faktörler
(değişkenler) ve bunlar arasındaki ilişkilerin Çoklu Uyum Analizi ile
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma öncesi, anket sorularının ve kapsamının
belirlenmesi için bir ön çalışma yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda öğrenciler
için hazırlanan anketlerde yer alabilecek sorular belirlenmiş ve 35 soru içeren
bir anket oluşturulmuştur. Oluşturulan anket, Van merkezinde 42 farklı liseden
rasgele alınan 7 lisede bulunan toplam 471 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen
verilerin değerlendirilmesinde Çoklu Uyum Analizi yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmada, öğretmenin kullandığı dili anlaşılır bulan öğrencilerin başarıya
daha eğilimli oldukları, çalışma masası ve çalışma odası olmayan öğrencilerin
matematiği daha az sevdiği, okulun fiziksel olanaklarının başarı kategorisi ile
pozitif ilişkili olduğu ve ebeveynlerinin eğitim düzeyi düşük olan öğrencilerin
daha başarılı olduğu bulunmuştur. Dersin zorunlu olarak öğretildiğini düşünen
öğrencilerin, fiziki durumdan ve arkadaştan dolayı derse odaklanamadıkları
tespit edilmiştir. Anne ve babanın okur-yazar olmasının öğrencinin başarısına
pozitif bir etki sağlamadığı görülmüştür. Yerleşim faktörünün başarı ile yüksek
ilişkisi görülmemiştir. Başarı kategorisi ile ders çalışırken internet
kullanımı arasında negatif ilişki görülmüştür. Çevresel faktörler arasında,
arkadaş ve öğretmenin daha etkili olduğu görülmüş ve bunlardan daha çok kız
öğrencilerin olumsuz etkilendiği saptanmıştır. Çalışma sonucunda, anket
verilerinde çoklu kategorik değişkenler arası ilişkileri incelemede, çoklu uyum
analizinin tatminkâr sonuçlar verdiği vurgulanmıştır.
İnertia (hareketsizlik) çoklu uyum analizi kategorik değişken boyut indirgeme
Konular | Çevre Bilimleri |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |