The use of spatial technologies is becoming increasingly widespread in educational settings. In the present study, previous studies conducted on the use of the “Story Map” application, which is shown as a spatial technology tool and developed by ESRI, in educational settings were examined systematically. Story Map, which is a web-based application, is a presentation tool that helps visualize data, perform spatial analysis, and tell stories about the topic investigated. Story map is considered an indispensable technology tool for teachers and students with its enriched contents and application templates. In line with the purpose of the study, firstly, a literature review was conducted by using the keywords “ESRI Story Map” AND “Education”, “ESRI Story Map” AND “Educational technology” were searched in Academia, Google Scholar, ERIC, Researchgate, Semantic Scholar, SCI-HUB, ProQuest, and YOK Thesis databases. As a result of the review, a total of 31 studies that were published between 2014 and 2023 were found. These studies were analyzed according to research methods, sample groups, data collection tools, and study fields. As a result of the study, it was found that the majority of the present studies were qualitative (22) and in the field of geography, there were also studies in the fields of history, topography and social studies, and there were some studies addressing the necessity of using Story Maps in educational settings at a theoretical level.
Education Technologies Spatial Technologies ESRI Story Map Systematic Review
Mekânsal teknolojilerin eğitim ortamlarında kullanımı gittikçe yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada mekânsal teknoloji aracı olarak gösterilen ve ESRI tarafından geliştirilen “story map” uygulamasının eğitim ortamlarında kullanımını konu edinen çalışmalar sistematik olarak incelenmiştir. Web tabanlı bir uygulama olan story map, verileri görselleştirmeye, mekânsal analiz yapmaya ve araştırılan konuyu hikâyeleştirerek anlatmaya yarayan bir sunu aracıdır. Story map sunduğu zenginleştirilmiş içerik ve uygulama şablonlarıyla öğretmen ve öğrenciler için vazgeçilmez bir teknoloji aracı olarak görülmektedir. Araştırmanın amacına uygun olarak öncelikle Academia, Google Scholar, ERIC, Researchgate, Semantic Scholar, SCI-HUB, ProQuest, Taylor&Francis, Wiley ve YÖK Tez veri tabanlarında “ESRI Story Map” AND “Education”, “ESRI Story Map” AND “Educational technology”, anahtar kelimeleri kullanılarak alanyazın taraması yapılmıştır. Yapılan tarama sonucunda 2014-2023 yılları arasında yayımlanmış 31 çalışmanın tümüne ulaşılmıştır. Ulaşılan çalışmalar araştırma yöntemine, örneklem grubuna, veri toplama araçlarına, çalışma alanına göre betimsel içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda mevcut çalışmaların çoğunluğunun nitel (22) ve coğrafya alanında olduğu, bununla birlikte tarih, topoğrafya, sosyal bilgiler alanlarında ve story map aracının eğitim ortamlarında kullanmanın gerekliliğini kuramsal düzeyde ele alan çalışmalara da rastlanmıştır.
Eğitim Teknolojisi Mekânsal Teknolojiler ESRI Story Map Sistematik İnceleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafi Bilgi Sistemleri |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2 |