Imam-Hatip
Schools and Theology Faculties are religious education institutions with more
than 100 years of historical experience from the Ottoman period to the present.
Problems in long history processes and solutions to overcome these problems
that reveals the experience of religious education in Turkey. In
this context, the success of these institutions is important for the future of
religious education in Turkey. The increase in the number of students and
schools in both institutions in the last decade has brought the quality of
education and religious education given in these schools to the agenda. In this
study, academic works written about Imam Hatip Schools and Theology Faculties,
newspapers and social media etc. were examined. In this literature search,
there are findings that there is not any qualitative increase in parallel with
the quantitative increase in Imam-Hatip Schools and Theology Faculties.
Especially in the field of research made visible in religious life and
religious issues in Turkey are low and it is what will be the role of these
institutions in this process were discussed. In this study, the quality problem
in these institutions was examined in the context of the related literature and
analyzes were made for the future vision of these schools.
Religious education Imam-hatip schools Theology faculties Quality
İmam-Hatip Okulları ve İlahiyat Fakülteleri Osmanlı
döneminden günümüze yüz yıldan fazla tarihi tecrübeye sahip din eğitimi
kurumlarıdır. Uzun tarihi süreçlerinde yaşadıkları problemler ve bu problemleri
aşmada gösterdikleri çözüm yolları aynı zamanda Türkiye’deki din eğitimi
alanının tecrübesini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda bu kurumların başarısı
Türkiye’de din eğitiminin geleceği açısından önemlidir. Son on yıllık dönemde
her iki kurumun öğrenci ve okul sayısının artması bu okullarda verilen eğitim
ve din eğitiminin kalitesini gündeme getirmiştir. Bu çalışmada, İmam Hatip Okulları
ve İlahiyat Fakülteleri hakkında yazılmış akademik eserler, gazete ve sosyal
medya vb haberler incelenmiştir. Yapılan bu literatür taramasında İmam-Hatip
Okulları ve İlahiyat Fakültelerinde nicel artışa paralel olarak nitel bir
artışın olmadığına yönelik bulgular tespit edilmiştir. Özellikle yapılan alan
araştırmalarında Türkiye’de din ve dini hayat konularında gözle görülür düşüşün
olduğu ve bu kurumların bu süreçteki rollerinin ne olacağı tartışılmıştır. Bu
çalışmada ilgili literatür bağlamında bu kurumlardaki kalite problemi üzerinde
durularak bu okulların gelecek vizyonuna yönelik analizler yapılmıştır.
Din eğitimi İmam-hatip okulları İlahiyat fakülteleri Nitelik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 7 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.