Sosyal medya kullanımının artması ile birlikte gündelik yaşam pratikleri sosyal medya yansımaya ve bu pratikler de sosyal medya platformlarında yaşanmaya başlamıştır. Bu yansımanın yoğun olarak görüldüğü olgulardan bir tanesi de dindir. Sosyal medyada, Müslümanlar için kutsal olarak addedilen günlerden olan ‘Cuma’ gününe dair içerikler görülmektedir. Cuma tebrikleşmeleri artık sosyal medya paylaşımları ile de gerçekleşmektedir. Gerçekleştirilen paylaşımların Müslümanlığın özel günlerinden olan Cuma’ları nasıl içeriklerle temsil ettiği tartışma konusudur. Bu bağlamda çalışma, Cuma tebrikleşmelerini içeren paylaşımların niteliğini ve niceliğini hashtagler ile belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda hashtagler üzerinden farklı kullanıcı profillerine ait 2500 farklı içerik örneklem olarak alınıp içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İçerik kategorileri dini nitelikli olan/olmayan olmak üzere gruplandırılmıştır. Dini nitelikli olan ve dini nitelikli olmayan gruplar arasındaki genel içerik üretimi incelendiğinde; sayıların neredeyse yarı yarıya olduğu görülmüştür. Bununla birlikte ayet ve hadisler dikkate alınarak üretilen içeriklerin azlığı ile en fazla paylaşım yapılan içerik kategorisinin dini nitelik taşımayan gruba ait olduğu belirlenmiştir. Erkeklerin kadınlardan daha çok Cuma tebrikleşme paylaşımı yaptığı ve paylaşımlar dini nitelik taşımadığında ise kullanıcıların bu paylaşımlarda kendi fotoğraflarını, insan, hayvan, gıda, kıyafet gibi görselleri içerdiği belirlenmiştir.
With the increasing use of social media, daily life practices have started reflecting on social media, and these practices have begun to be experienced on social media platforms. One of the phenomena in which this reflection is intensely observed is religion. It is observed that content about 'Friday' day, one of the days considered sacred for Muslims, is produced on social media. To what extent the realized shares represent Fridays is a matter of debate. The study aims to determine the quality and quantity of the shares containing Friday greetings through hashtags. With this purpose, 2500 pieces of content belonging to different user profiles via hashtags were taken as a sample and examined by the content analysis method. Content categories are grouped into religious and non-religious categories. The number was almost half between the religious-qualified and non-religious-qualified groups examined. It has been determined that the content category, which is shared the most, belongs to the group of objects that do not have a religious nature with the scarcity of content produced by taking verses and hadiths into account. It was determined that men share more Friday greetings than women. Users include photos and images, such as people, animals, food, and clothes when the shares are not religious.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 14 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.