Bu araştırmanın amacı MEB tarafından ortaokul 5, 6 ve 7.sınıflar için hazırlanan Din Kültürü Ahlak Bilgisi dersi beceri temelli soruların Yenilenen Bloom Taksonomisinin “Bilgi” ve “Bilişsel Süreç” boyutuna göre durumunu incelemektir. Araştırma nitel bir araştırmadır ve durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmada MEB’in 5, 6 ve 7. sınıflar için yayımladığı beceri temelli soruların tamamı incelenmiştir. Araştırmanın verileri doküman incelemesi yolu ile toplanmış, verilerin analizi betimsel analiz yolu ile yapılmıştır. Araştırmada verilerin güvenilirliği Miles ve Huberman’ın güvenilirlik formülü kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda beceri temelli toplam 308 soru ile ilgili şu verilere ulaşılmıştır: “Bilgi” boyutunda soruların 71’i (%23,1) “Olgusal Bilgi”, 236’sı (%76,6) “Kavramsal Bilgi”, 1’i (%0,3) “İşlemsel Bilgi” türünde; “Bilişsel Süreç” boyutunda soruların 20’si (%6,5) “Hatırlama”, 83’ü (%26,9) “Anlama”, 12’si (%3,9) “Uygulama”, 191’i (%62) “Çözümleme”, 2’si (%0,6) “Değerlendirme” sürecinde yer almaktadır. Sorularda en fazla “Kavramsal Bilgi” türü ve “Çözümleme” süreci yer almakta, “Üstbilişsel Bilgi” türü ve “Yaratma” süreci yer almamaktadır. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlardan yola çıkılarak soruların Yenilenen Bloom Taksonomisinin “Bilgi” boyutunda tüm bilgi türlerine, “Bilişsel Süreç” boyutunda tüm süreçlere hitap edebilecek düzeyde ve dengeli bir şekilde dağılması gerektiği önerilmiştir.
Din Eğitimi : Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Beceri Temelli Sorular Yenilenen Bloom Taksonomisi Ölçme ve Değerlendirme
The purpose of this study is to examine the status of the skill-based questions in the Religious Culture and Ethics course prepared by the Ministry of National Education according to the "Knowledge" and "Cognitive Process" dimensions of the Bloom's Revised Taxonomy. The research is qualitative and a case study pattern was adopted. Instead of specifying sample, all of the skill-based questions published by the Ministry of National Education for grades 5, 6 and 7 were included in the study. The reliability of the data was determined using Miles and Huberman's reliability formula. Descriptive analysis was used in the research. As a result of the research, the following data were obtained regarding a total of 308 skill-based questions: In the "Knowledge" dimension, 71 (23.1%) of the questions are "Factual Knowledge", 236 (76.6%) are "Conceptual Knowledge" and 1 (0.3%) is "Procedural Knowledge". In the "Cognitive Process" dimension, 20 (6.5%) of the questions are in the process of "Remember", 83 (26.9%) are in the process of "Understand", 12 (3.9%) are in the process of "Apply", 191 (62%) are in the process of "Analyze", and 2 (0.6%) are in the process of "Evaluate". The most common types of questions are "Conceptual Knowledge” and “Analyze” process and there are no questions in the “Create" process and "Metacognitive Knowledge”. Based on the results of the study, it was suggested that the questions should be distributed in a balanced way and at a level that can address all types of knowledge in the "Knowledge" dimension and all processes in the "Cognitive Process" dimension of Bloom's Revised Taxonomy.
Religious Education Religious Culture and Ethics Skill-Based Questions Bloom
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 16 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.