Aim: The aim of this research is to examine the effects of adolescents’ sports habits on self-perception, self-esteem and quality of life.
Material and Methods: Cross-sectional research was carried out with high school students (n=1407) in the 14-18 age group (9th, 10th, 11th
and 12th grades) studying in four high schools (a Vocational and Technical Anatolian High School, a Sports High School, a Science High
School and a Private High School) determined according to their socio-demographic characteristics. “Introductory Information Form”,
“Rosenberg Scale of Self-Esteem’’, “Body Image Scale” and “KINDL Quality of Life Scale” were used as data collection tools. Analysis of the
data; number-percentage distributions, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis and Spearman’s Rho Correlation tests were made using.
Results: The mean age of the adolescents included in the study was 16.00±1.07 years; It was found that 44.8% were girls, 55.2% were
boys, and 67.4% had normal BMI. Adolescents; It was determined that 73.8% of them did sports and 26.9% of those who did sports
played football. It was determined that the adolescent’s gender (p<0.001), doing sports (p<0.001) and school success (p<0.001) affected
self-esteem, body image and quality of life. It was determined that as the body perceptions of the adolescents increased, their quality of
life (p<0.001) and self-esteem (p<0.001) increased.
Conclusion: It was determined that the state of doing sports of the adolescents affected their self-esteem, body image and quality of life.
In addition, it was determined that the positive body perception of adolescents had a positive effect on their quality of life and self-esteem.
Adolescent Doing Sports Habit Self Perception Self-Esteem Quality of Life
yok
Amaç: Bu araştırmanın amacı, ergenlerin spor yapma alışkanlığının benlik algısı, benlik saygısı ve yaşam kalitesine etkisinin
incelenmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipte olan araştırma, sosyo-demografik özelliklerine göre belirlenen dört lisede (bir Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi, bir Spor Lisesi, bir Fen Lisesi ve bir Özel Lise) öğrenim gören 14-18 yaş grubundaki (9., 10., 11. ve 12. sınıf) lise
öğrencileri (n=1407) ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında; “Tanıtıcı Bilgiler Formu”, “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği”, “Beden Algısı
Ölçeği” ve “KINDL Yaşam Kalitesi Ölçeği” kullanıldı. Verilerin analizi; sayı–yüzde dağılımları, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve
Spearman Rho Korelasyon testleri kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan ergenlerin yaş ortalaması 16.00±1.07 yıl olup, %44.8’nin kız, %55.2’sinin erkek, %67.4’ünün
BKI değerinin normal olduğu bulundu. Ergenlerin; %73,8’inin spor yaptığı, spor yapanların %26,9’unun ise futbol oynadığı saptandı.
Ergenin cinsiyeti (p<0.001), spor yapma durumu (p<0.001) ve okul başarı durumunun (p<0.001) benlik saygısı, beden algısı ve yaşam
kalitesini etkilediği saptandı. Ergenlerin beden algıları arttıkça yaşam kalitelerinin (p<0.001) ve benlik saygılarının (p<0.001) arttığı
belirlendi.
Sonuç: Ergenlerin spor yapma durumunun benlik saygısı, beden algısını ve yaşam kalitesini etkilediği belirlendi. Ayrıca ergenlerin
beden algılarının olumlu olmasının yaşam kalitesi ve benlik saygısı üzerinde de olumlu etkisi olduğu saptandı.
Ergen Spor Yapma Alışkanlığı Benlik Algısı Benlik Saygısı Yaşam Kalitesi
yok
yok
Çalışmaya katılan tüm ergenlere teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Obezite ve Diyabet Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin bilimsel yayım organıdır.
Web: https://obdm.beun.edu.tr/ Twitter: https://twitter.com/obezite_diyabet Instagram: https://www.instagram.com/zbeuobezitediyabet/