BibTex RIS Kaynak Göster

BERTRAND RUSSELL, TARİH EĞİTİMİ VE DÜNYA BARIŞI

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 193 - 225, 23.05.2016

Öz

Bertrand Russell, 20. yüzyılda Avrupa’nın yetiştirdiği en önemli düşünürlerden biridir.  Doküman inceleme yönteminin kullanıldığı bu makalede Russell’in, eğitimin amaçları ve tarih anlayışına ilişkin değerlendirmelerine ve tarih eğitiminin dünya barışına yol açacak şekilde nasıl düzenlenebileceğine ilişkin görüşlerine yer verilmektedir.

Bu çalışmada üç alt probleme cevap verilecektir;

  1. Russell'ın eğitime ilişkin kuramsal görüşleri ile uygulaması arasında nasıl bir ilişki vardır?
  2. Russell'ın bir okuyucu ve üretici olarak tarihçilik anlayışı nedir?
  3. Russell'a göre ne tür bir tarih eğitimi dünyada barışa katkı sağlayabilir?

II. Dünya Savaşı sonrasında kurulan uluslararası örgütler, bu konuya ciddiyetle eğilmiş ve taraf ülkelerin tarih ders kitaplarını kendi aralarında değiştirmeleri ve birbirlerine karşı ön yargılı ifadeleri çıkarmaları konusunda önemli adımlar atılmıştır.  

Anahtar Kelimeler: Tarih Eğitimi, Bertrand Russell, Dünya Barışı


BERTRAND RUSSELL, HISTORY EDUCATION and WORLD PEACE 

Abstract: Russell is one of the most important intellectuals of 20th century in Europe. In this essay in which document review method was used, after taking into account of Russell’s evaluations about the purposes of education, his understanding of history, his views on history education shall be dealt with.

In this study, three sub-problems will be answered;

  1. What is the relationship between Russell’s theoretical views and his applications concerning to education?
  2. What is Russell’s understanding of historiography as a reader and producer?
  3. According to Russell, what kind of history education can contribute to the peace in the World?

The international organizations founded after World War II addressed the issue seriously to change the history textbooks on the European market and has taken important steps towards the removal of the prejudiced statements in the history textbooks. 

Keywords: History Education, Bertrand Russell, World Peace

Kaynakça

  • Acar, A. K. (2007), Bertrand Russell’ın eğitim görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, A ve B. Ata (2013). UNESCO’nun tarih eğitimi yayınlarına yönelik bir değerlendirme (1947-2009). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 14, s.107-139.
  • Arık, A. (2014). Russell’da çocuğun eğitiminde devletin rolü, Turkish Studies, V. 9/11, p. 49-62.
  • Ata, B. (2001). Çanakkale savaşlarını nasıl öğreteceğiz? Türk Yurdu, S.164, s.23-29.
  • Ata, B. (2009). Johann Friedrich herbart’ın tarih eğitimi üzerine görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı Prof. Dr. Reşat Genç Armağanı Cilt-II, vol. 29, 97-115.
  • Aybar, M. A. (2012). Vietnam günlüğü ABD’nin Vietnam’da işlediği savaş suçlarına karşı Russell Mahkemesi. Yay. haz. Kıvanç Koçak, İstanbul: İletişim.
  • Bruneau, W. (2003-2004). New evidence on life, learning and medical care at Beacon Hill School. Russell: the Journal of Bertrand Russell Studies, N.2., p.131-152.
  • Çelik, F. (2002). Bertrand Russell'ın eğitim üzerine görüşleri. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 4, s.86-95.
  • Dalkılıç, B. (2004). Bertrand Russell’ın İslâm kültürü, medeniyeti ve felsefesine yaklaşımı. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.18, s.56-90.
  • Durkheim, E. (2004). Ahlak eğitimi (1902-1903), çev. O. Adanır, İzmir: Dokuz Eylül.
  • Eflatun, (1943). Protagoras. çev. Nurettin Şazi Kösemihal, İstanbul: Maarif.
  • Egner, R. E. and L. E. Denonn (Ed.) (2009). The basic writings of Bertrand Russell. London: Routledge.
  • Fichte, J. G. (1938). Fihte’nin hitabeleri. Çev. M. Rahmi Balaban, İzmir: Dereli.
  • Hale, W. (1994). Content and critisism: The aim of schooling. Published in the Papers of the Annual Conference, Friday 8-Sunday 10 April, New College, Oxford.
  • Hook, S. (1967). Education for modern man. New York: Alfred A. Knopf.
  • Hook, S. (1973). Akademik hürriyet ve akademik anarşi. Çev. Sencer Tonguç, Ankara: Millî Eğitim.
  • Hustak, C. (2013). Love, sex, and happiness in education: the Russells, Beacon Hill school, and teaching "sex-love" in England, 1927-1943. Journal of the History of Sexuality, Vol. 22, No. 3, p.446-473.
  • Hürriyet Gazetesi (2006, 6 Mayıs). Fransızlarla Almanlardan ortak tarih kitabı.
  • İçen, H. (1998). Russell düşünüyor. Ankara: Ürün.
  • Gorham, D. (2011). Liberty and love? Dora Black Russell and marriage. Canadian Journal of History, Autumn, p. 247-272.
  • Gorham, D. (2005). Dora and Bertrand Russell and Beacon Hill School. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, vol. 25, no:1, n.21, p. 39-75.
  • Gottschalk, H.(1984). Bertrand Russell yaşamı. Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Alaz.
  • Gruber, F. C. (1961). Foundations for a philosophy of education. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • Kitchener, R. F. (2004). Bertrand Russell's flirtation with behaviorism. Behavior and Philosophy, 32, p. 273-291.
  • McCarthy, J.M. (1993). The Russell case: Academic Freedom vs. Public Hysteria.
  • Monk, R. (2009). Bertrand Russell. Fifty major thinkers on education from Confucius to Dewey, (Ed.) J.A. Palmer, London: Routledge.
  • Muhammad Iqbal Shah (2014). Plato and Russell: On education (An Appraisal). Al-Hikmat, Vol. 34, p.17-24.
  • Langlois, Ch. V ve Seignobos, Ch. (1937). Tarih tetkiklerine giriş. Çev. Galip Ataç, İstanbul: Devlet Matbaası, s. 320.
  • Rockler, M. J. (2012). Russell vs. Dewey on education. Education and Culture,10(1), p. 3.
  • Russell, B. (2015). Toplumsal yeniden inşanın ilkeleri. Çev. Taylan Doğan-Şebnem Duran, İstanbul: BGST.
  • Russell, B. (2004). Russell'dan seçmeler. Çev. Rabia Nilgün Aydoğan, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Russell, D. ve B. (1979). Endüstri toplumunun geleceği. Çev. Melih Ölçer, İstanbul: Bilgi.
  • Russell, B. (1995). Sorgulayan denemeler. Çev. Nermin Arik, Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Russell, B. (1993). Aylaklığa övgü. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1990). İktidar. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1974). Yaşantım. Çev. Muammer Sencer, İstanbul: Erk.
  • Russell, B. (1971a). The autobiography of Bertrand Russell, 1872-1914 (volume I). London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1971b), The autobiography of Bertrand Russell, 1914-1944 (volume II), London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1953). Terbiyenin ğayesi. Çev. Hâmit Dereli, Tercüme, cilt: 10, S. 56, s. 24-30.
  • Russell, B. (1952). The ımpact of science on society. London: George Allen & Unwin.
  • Russell, B. (1933). Education and the social order. London: George Allen &Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1910). On history in philosophical essays, London: Routledge.
  • Stunkel, K. R. (2001-2002). Bertrand Russell’s writings and reflections on history. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, N.21, pp. 129-153.
  • Tan, M. (1983). İ. İllich ve okulsuz toplum. AÜEBF Dergisi, 16(2), s.45-59.
  • Thyer, B. A. (2007). On the possible ınfluence of Bertrand Russell on B. F. Skinner’s approach to education. Journal of Applied Behavior Analysis, V. 40, p. 587.
  • Turan, Ş. (1982). Atatürk'ün düşünce yapısını etkileyen olaylar, düşünürler, kitaplar, Ankara: TTK
  • .
  • Yıldırım, T. (2011). Ateizm mi agnostisizm mi? Bertrand Russell’ın tercihi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, S. 11, s. 41-52.
  • Yılmaz, A. (2001). Bertrand Russell ve eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.10, 2008, s. 66-71.
  • Wei-ping, Z. (2008). Bertrand Russell on Chinese education. US-China Education Review, Volume 5, No.9, s. 60-63.
Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 193 - 225, 23.05.2016

Öz

Kaynakça

  • Acar, A. K. (2007), Bertrand Russell’ın eğitim görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, A ve B. Ata (2013). UNESCO’nun tarih eğitimi yayınlarına yönelik bir değerlendirme (1947-2009). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 14, s.107-139.
  • Arık, A. (2014). Russell’da çocuğun eğitiminde devletin rolü, Turkish Studies, V. 9/11, p. 49-62.
  • Ata, B. (2001). Çanakkale savaşlarını nasıl öğreteceğiz? Türk Yurdu, S.164, s.23-29.
  • Ata, B. (2009). Johann Friedrich herbart’ın tarih eğitimi üzerine görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı Prof. Dr. Reşat Genç Armağanı Cilt-II, vol. 29, 97-115.
  • Aybar, M. A. (2012). Vietnam günlüğü ABD’nin Vietnam’da işlediği savaş suçlarına karşı Russell Mahkemesi. Yay. haz. Kıvanç Koçak, İstanbul: İletişim.
  • Bruneau, W. (2003-2004). New evidence on life, learning and medical care at Beacon Hill School. Russell: the Journal of Bertrand Russell Studies, N.2., p.131-152.
  • Çelik, F. (2002). Bertrand Russell'ın eğitim üzerine görüşleri. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 4, s.86-95.
  • Dalkılıç, B. (2004). Bertrand Russell’ın İslâm kültürü, medeniyeti ve felsefesine yaklaşımı. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.18, s.56-90.
  • Durkheim, E. (2004). Ahlak eğitimi (1902-1903), çev. O. Adanır, İzmir: Dokuz Eylül.
  • Eflatun, (1943). Protagoras. çev. Nurettin Şazi Kösemihal, İstanbul: Maarif.
  • Egner, R. E. and L. E. Denonn (Ed.) (2009). The basic writings of Bertrand Russell. London: Routledge.
  • Fichte, J. G. (1938). Fihte’nin hitabeleri. Çev. M. Rahmi Balaban, İzmir: Dereli.
  • Hale, W. (1994). Content and critisism: The aim of schooling. Published in the Papers of the Annual Conference, Friday 8-Sunday 10 April, New College, Oxford.
  • Hook, S. (1967). Education for modern man. New York: Alfred A. Knopf.
  • Hook, S. (1973). Akademik hürriyet ve akademik anarşi. Çev. Sencer Tonguç, Ankara: Millî Eğitim.
  • Hustak, C. (2013). Love, sex, and happiness in education: the Russells, Beacon Hill school, and teaching "sex-love" in England, 1927-1943. Journal of the History of Sexuality, Vol. 22, No. 3, p.446-473.
  • Hürriyet Gazetesi (2006, 6 Mayıs). Fransızlarla Almanlardan ortak tarih kitabı.
  • İçen, H. (1998). Russell düşünüyor. Ankara: Ürün.
  • Gorham, D. (2011). Liberty and love? Dora Black Russell and marriage. Canadian Journal of History, Autumn, p. 247-272.
  • Gorham, D. (2005). Dora and Bertrand Russell and Beacon Hill School. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, vol. 25, no:1, n.21, p. 39-75.
  • Gottschalk, H.(1984). Bertrand Russell yaşamı. Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Alaz.
  • Gruber, F. C. (1961). Foundations for a philosophy of education. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • Kitchener, R. F. (2004). Bertrand Russell's flirtation with behaviorism. Behavior and Philosophy, 32, p. 273-291.
  • McCarthy, J.M. (1993). The Russell case: Academic Freedom vs. Public Hysteria.
  • Monk, R. (2009). Bertrand Russell. Fifty major thinkers on education from Confucius to Dewey, (Ed.) J.A. Palmer, London: Routledge.
  • Muhammad Iqbal Shah (2014). Plato and Russell: On education (An Appraisal). Al-Hikmat, Vol. 34, p.17-24.
  • Langlois, Ch. V ve Seignobos, Ch. (1937). Tarih tetkiklerine giriş. Çev. Galip Ataç, İstanbul: Devlet Matbaası, s. 320.
  • Rockler, M. J. (2012). Russell vs. Dewey on education. Education and Culture,10(1), p. 3.
  • Russell, B. (2015). Toplumsal yeniden inşanın ilkeleri. Çev. Taylan Doğan-Şebnem Duran, İstanbul: BGST.
  • Russell, B. (2004). Russell'dan seçmeler. Çev. Rabia Nilgün Aydoğan, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Russell, D. ve B. (1979). Endüstri toplumunun geleceği. Çev. Melih Ölçer, İstanbul: Bilgi.
  • Russell, B. (1995). Sorgulayan denemeler. Çev. Nermin Arik, Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Russell, B. (1993). Aylaklığa övgü. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1990). İktidar. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1974). Yaşantım. Çev. Muammer Sencer, İstanbul: Erk.
  • Russell, B. (1971a). The autobiography of Bertrand Russell, 1872-1914 (volume I). London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1971b), The autobiography of Bertrand Russell, 1914-1944 (volume II), London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1953). Terbiyenin ğayesi. Çev. Hâmit Dereli, Tercüme, cilt: 10, S. 56, s. 24-30.
  • Russell, B. (1952). The ımpact of science on society. London: George Allen & Unwin.
  • Russell, B. (1933). Education and the social order. London: George Allen &Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1910). On history in philosophical essays, London: Routledge.
  • Stunkel, K. R. (2001-2002). Bertrand Russell’s writings and reflections on history. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, N.21, pp. 129-153.
  • Tan, M. (1983). İ. İllich ve okulsuz toplum. AÜEBF Dergisi, 16(2), s.45-59.
  • Thyer, B. A. (2007). On the possible ınfluence of Bertrand Russell on B. F. Skinner’s approach to education. Journal of Applied Behavior Analysis, V. 40, p. 587.
  • Turan, Ş. (1982). Atatürk'ün düşünce yapısını etkileyen olaylar, düşünürler, kitaplar, Ankara: TTK
  • .
  • Yıldırım, T. (2011). Ateizm mi agnostisizm mi? Bertrand Russell’ın tercihi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, S. 11, s. 41-52.
  • Yılmaz, A. (2001). Bertrand Russell ve eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.10, 2008, s. 66-71.
  • Wei-ping, Z. (2008). Bertrand Russell on Chinese education. US-China Education Review, Volume 5, No.9, s. 60-63.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Bahri Ata

Yayımlanma Tarihi 23 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ata, B. (2016). BERTRAND RUSSELL, TARİH EĞİTİMİ VE DÜNYA BARIŞI. Turkish History Education Journal, 5(1), 193-225. https://doi.org/10.17497/tuhed.279918



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT