Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ALAN GEZİLERİ ve MÜZE ZİYARETLERİNE ve MÜZEDE YAPILAN ETKİNLİKLERE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 555 - 577, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.431328

Öz

Bu
çalışmanın amacı tarih bölümü öğrencilerinin alan gezileri ve müze ziyaretleri
ile müzede yapılan etkinliklere
yönelik
görüşlerini incelemektir. Müzeler doğal, tarihi, sanatsal, bilimsel değerlerle
ilgili nesnelerin saklanıp korunduğu, incelendiği ve sergilendiği kurumlardır.
Müzeler, tarihi yerler ve tarihi yapılar tarih öğrenmede ve öğretmede
vazgeçilmez kaynaklardır. Bu yerler her türlü eğitim kademesinde öğrenme ve
öğretme amacıyla kullanılabilirler. Nitel araştırma yöntemi temelinde
fenomenoloji modeline göre desenlenen araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında Ankara’da bir devlet üniversitesinin Edebiyat Fakültesi
Tarih Bölümünde okuyan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların görüşlerini
ortaya koymak için Ankara Kalesi ve çevresinde alan gezisi ve Çengelhan Müzesi
ziyareti gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüş formu ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde fenomenolojik analiz kullanılmıştır.
Çalışmanın sonuçlarına göre, katılımcılar müzede yapılan etkinliklerin kalıcı
öğrenme sağladığını, iş birliğini geliştirdiğini, bakış açılarını
geliştirdiğini ve etkinlikleri faydalı bulduklarını ifade etmişlerdir.
Katılımcılar, müzede yapılan etkinliklere yönelik duygularını ise, eğlenceli,
heyecanlı, güzel, sıra dışı, ilginç ve şaşkınlık verici şeklinde
belirtmişlerdir. Katılımcılar müzelerin; görsellik, zenginlik, bilinç oluşturma
ve toplumsal katkı bakımından önemli olduğunu vurgulayarak müze eğitiminin,
eğitim-öğretim ve kişisel gelişim açısından önemli olduğunu belirtmişlerdir. 

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve müze. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 103-111.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Barton, K., & Levstik, L. (2004). Teaching history for the common good. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş. vd., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Coughlin, P. K. (2010). Making field trips count: collaborating for meaningful experiences. The Social Studies, 101(5), 200-210.
  • Erim, G. (2005). Bursa Anadolu arabaları müzesinde bir araştırma: Müzede sanat eğitimi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 299-307.
  • Falk, J., and Dierking, L. (2000). Learning from museums. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Griffin, J. (2004). Research on students and museums: looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88(Suppl. 1), 59-70.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-78.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
  • Hooper-Greenhill, E. (1991). Museum and gallery education. Leicester, UK: Leicester University Press.
  • ICOM (2007). Museum definition. http://icom.museum/the-vision/museum-definition/ adresinden 04/05/2018 tarihinde alınmıştır.
  • Kaschak, J. C. (2014). Museum visits in social studies: The role of a methods course. Social Studies Research and Practice, 9(1), 107-118.
  • Kısa, Y. ve Gazel, A. A. (2016). Social Studies Teacher and Student Evaluation of Teaching Museum of Use of Opinions (Museums Afyonkarahisar). International Journal of Field Educatıon, 2(1), 51-83.
  • Kuruoğlu Maccario, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Marcus, A. S. (2008). Rethinking Museums’ adult education for K-12 teachers. Journal of Museum Education, 33(1), 55-78.
  • Memişoğlu, H. ve Kamçı, S. (2013). Museum of socıal studıes in educatıon student’s attitudes and views. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(3), 121-138.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi, Eğitim ve Bilim, 37(166), 170-179.
  • Oruç, S. ve Altın, B. N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(35), 125-141.
  • Seidel, S. (1997), The Museum as a Resource in History Teaching. European Teachers Seminar Stockholm Sweden 9- 13 March, Strasbourg: Council of Europe, 5–6.
  • Selanik Ay, T. ve Kurtdede Fidan, N. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 69-89.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487 – 501.
  • Taş, A. M. (2012). Primary-grade teacher candidates’ views on museum education. US-China Education Review, A(6), 606-612.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2008). Müzelerin tarih öğretiminde nesne merkezli eğitim etkinlikleriyle kullanılması ve ilköğretim sosyal bilgiler öğretimi, Milli Eğitim Dergisi, 37(180), 50-67.
  • Tezcan Akmehmet, K. ve Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler, 3 (1), 47-58.
  • Tural, A. ve Kala, F. N. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Özyeterlik İnançları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 108 – 121.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. ve Egüz, Ş. (2015). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretiminde müzenin önemi hakkındaki tecrübe ve düşünceleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1637-1649.
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39.

HISTORY DEPARTMENT STUDENTS’ VIEWS on FIELD TRIPS, MUSEUM VISITS and MUSEUM ACTIVITIES

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 555 - 577, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.431328

Öz

The purpose of this study is to explore the views
of the history department students on field trips and museums visits with
activities that applied in the museum. The museums are institutions where
natural, historical, artistic, scientific values related objects are kept,
preserved, examined and exhibited. Museums, historic places and historical
buildings are indispensable sources for learning and teaching history. These
places can be used for learning and teaching purposes at all stages of
education. In the study, the phenomenology method was used. The convenience
sampling method was used for the study group. Twenty students studying in the
history department of the faculty of arts took place in the study group. A trip
to a historic site and a visit to a museum were held to reveal the views of the
participants. Opinion form was used to collect data. There are four open-ended
questions in the opinion form. Phenomenological analysis was used in the
analysis of the data. The results show that participants expressed that the
activities held in the museum provided permanent learning, developed
cooperation, and that they found the perspective to be beneficial and useful.
Participants expressed their feelings about the events held in the museum as
fun, exciting, beautiful, unusual, interesting and surprising. Participant’s
views about museums; museums provide visual richness, awareness, and social
contribution. They pointed out that museum education is important as teaching
and learning and personal development.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve müze. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 103-111.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Barton, K., & Levstik, L. (2004). Teaching history for the common good. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş. vd., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Coughlin, P. K. (2010). Making field trips count: collaborating for meaningful experiences. The Social Studies, 101(5), 200-210.
  • Erim, G. (2005). Bursa Anadolu arabaları müzesinde bir araştırma: Müzede sanat eğitimi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 299-307.
  • Falk, J., and Dierking, L. (2000). Learning from museums. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Griffin, J. (2004). Research on students and museums: looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88(Suppl. 1), 59-70.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 63-78.
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
  • Hooper-Greenhill, E. (1991). Museum and gallery education. Leicester, UK: Leicester University Press.
  • ICOM (2007). Museum definition. http://icom.museum/the-vision/museum-definition/ adresinden 04/05/2018 tarihinde alınmıştır.
  • Kaschak, J. C. (2014). Museum visits in social studies: The role of a methods course. Social Studies Research and Practice, 9(1), 107-118.
  • Kısa, Y. ve Gazel, A. A. (2016). Social Studies Teacher and Student Evaluation of Teaching Museum of Use of Opinions (Museums Afyonkarahisar). International Journal of Field Educatıon, 2(1), 51-83.
  • Kuruoğlu Maccario, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285.
  • Marcus, A. S. (2008). Rethinking Museums’ adult education for K-12 teachers. Journal of Museum Education, 33(1), 55-78.
  • Memişoğlu, H. ve Kamçı, S. (2013). Museum of socıal studıes in educatıon student’s attitudes and views. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(3), 121-138.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi, Eğitim ve Bilim, 37(166), 170-179.
  • Oruç, S. ve Altın, B. N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(35), 125-141.
  • Seidel, S. (1997), The Museum as a Resource in History Teaching. European Teachers Seminar Stockholm Sweden 9- 13 March, Strasbourg: Council of Europe, 5–6.
  • Selanik Ay, T. ve Kurtdede Fidan, N. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 69-89.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487 – 501.
  • Taş, A. M. (2012). Primary-grade teacher candidates’ views on museum education. US-China Education Review, A(6), 606-612.
  • Tezcan Akmehmet, K. (2008). Müzelerin tarih öğretiminde nesne merkezli eğitim etkinlikleriyle kullanılması ve ilköğretim sosyal bilgiler öğretimi, Milli Eğitim Dergisi, 37(180), 50-67.
  • Tezcan Akmehmet, K. ve Ödekan, A. (2006). Müze eğitiminin tarihsel gelişimi. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler, 3 (1), 47-58.
  • Tural, A. ve Kala, F. N. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Müze Eğitimine Yönelik Özyeterlik İnançları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 108 – 121.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. ve Egüz, Ş. (2015). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretiminde müzenin önemi hakkındaki tecrübe ve düşünceleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1637-1649.
  • Yılmaz, K. ve Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(3), 21-39.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma ve İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Nihan Erol Şahin 0000-0001-6320-982X

Cemil Cahit Yeşilbursa

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2018
Kabul Tarihi 17 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erol Şahin, A. N., & Yeşilbursa, C. C. (2018). TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ALAN GEZİLERİ ve MÜZE ZİYARETLERİNE ve MÜZEDE YAPILAN ETKİNLİKLERE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Turkish History Education Journal, 7(2), 555-577. https://doi.org/10.17497/tuhed.431328



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT