Araştırmada ergenlerin tarihsel empati düzeylerinin ortaya
çıkarılabilmesi için “Tarihsel Empati Ölçeği”nin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada öncelikle, tarihsel empati becerisini ölçmeye yönelik maddeler
hazırlamak için alan yazını taranarak gerekli incelemeler yapılmıştır. Bu incelemeler sonucunda 37 maddeden oluşan
bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerliğine ilişkin işlemler için
Türkiye’nin çeşitli illerinde bulunan ortaokullarda öğrenim gören 1188
öğrenciden toplanan verilerden yararlanılmıştır. Bu 1188 (%51 kadın, % 49erkek)
öğrenciden elde edilen verilerle AFA yapılmıştır. DFA çalışmaları için ise
Sakarya ili Pamukova ilçesi sınırları içinde yer alan ortaokullarda öğrenim
gören 429 (%51.5 kadın, %48.5 erkek) öğrenciden elde edilen veriler
kullanılmıştır. Test-tekrar test güvenirlik çalışmalarına ilişkin işlemler ise 119
(%44.5 erkek, %55.5 kadın) öğrenciden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir.
Ölçüt-bağıntılı geçerlik çalışmaları da 171 (%52 erkek, %48 kadın) öğrenciden
elde edilen verilerle yapılmıştır. AFA yapılırken temel bileşenlerin analizi ve
varimax döndürme yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, ölçeğin
toplam varyansının %43.04’nü açıklayan 12 madde ve iki faktörlü bir yapı elde
edilmiştir. DFA neticesinde elde edilen model uyum değerlerinin ve tüm
sonuçların temel kriterleri oldukça iyi düzeyde karşıladığından yapının teorik
ve istatistiksel açıdan da uygunluğu doğrulanmıştır. Yapılan güvenlik analizi
neticesinde ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .81, bilişsel empati
boyutu için .76, duyuşsal empati boyutu için .69; ölçeğin test-tekrar
testgüvenirliği .89, bilişsel empati boyutu için .82, duyuşsal empati boyutu
için ise .93 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, gerçekleştirilen analizlerden
elde edilen sonuçlar göstermektedir ki, ergenlerin tarihsel empati
becerilerinin belirlenmesine yönelik 12 madde ve 2 faktörden oluşan ölçeğin
geçerli ve güvenilir bir araç olduğu söylenebilir.
The aim of this
study was to develop “Historical Empathy Scale” to determine the level of
historical empathy for adolescents. In the first instance, a draft scale of
historical empathy composed of 37 items was formed. For transactions concerning
the validity of the scale, the data collected from 1188 students in secondary
schools located in various provinces of Turkey was utilized. Totally, 1188
secondary school students participated in the research; 429 students
participated in CFA analysis (51.5% female and 48.5% male); 119 students
participated in test-retest analysis (44.5% male and 55.5% female) and 171
students participated in criterion-related validity (52%male and 48% female).
The analysis of the principal components and the varimax rotation method were
used to construct EFA. As a result of
the analysis, a structure consisting of 12 items and two factors explaining
43.04% of total variance of the scale were obtained. By examining the
standardized loading and regression values of the items, it was decided that
all the items were meaningful in both factors. As a result of reliability
analysis, the Cronbach’s alpha reliability coefficient for whole test was found
to be .81; for cognitive empathy was .76, for affective empathy was .69; for
test-retest reliability was .89, for cognitive empathy was .82, for affective
empathy was .93. Based on the results of analyze, the scale consisting of 12
items and 2 factors to determine the historical empathy of secondary school
students is a valid and reliable instrument.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.