Abstract: The developments and
changes experienced in technology affect the teaching-learning process.
Especially it is viewed that the technological developments which make
contributions to students to engage actively in the process related to the
course and to develop positive attitudes towards the course have been used in
accordance with the teaching-learning process. It can be stated that social media
environment which emerged in parallel with the Internet technologies is one of
those developments. In addition, it is regarded that social media environments
which offer individuals some opportunities such as sharing their feelings and
experiences, establishing communication, and getting information have been
extensively used by young individuals. The rapid increase of popularity and
importance of social media has brought into the question of using these
environments within the course content. Many studies have been carried out in
the literature with the intention of having students learn, have fun and gain
some skills by using social media platforms. This study aimed at teaching
history courses which are perceived as a difficult lesson to be memorized and
usually include abstract topics related to the past via social media platforms
and evaluating the present state through the eyes of the history teachers. Within this context, the research was carried
out with qualitative research approach and phenomenology design, which is in
compliance with the nature of qualitative research approach. Semi-structured interviews were carried out
with 32 history teachers. The data obtained were analysed via content analysis.
As a result, history teachers stated that social media environments offered
many advantages but also they had some limitations. In addition, they stated
that social media environments had an important potential to be used during the
activities of teaching of history. The
participant statements’ revealed that training was required both for the social
media literacy and for the use of social media platforms in accordance with the
education pedagogy.
Keywords: Social Media, History Education, History
Teaching.
Öz: Teknolojide
yaşanan dönüşüm ve gelişmeler, eğitim-öğretim süreçlerini de etkilemektedir.
Özellikle öğrencilerin dersle ilgili süreçlere etkin bir biçimde katılmasına ve
derse yönelik olumlu duygular geliştirmesine katkısı olan teknolojik
gelişmelerin öğrenme süreçlerine uygun hale getirilerek kullanıldığı
görülmektedir. İnternet teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak ortaya
çıkan sosyal medya ortamlarının bu türden gelişmelerden biri olduğu
söylenebilir. Bireylere duygu ve deneyimlerini paylaşma, iletişim kurma, bilgi
edinme gibi olanaklar sunan sosyal medya ortamlarının genç bireyler tarafından
yoğun bir biçimde kullanıldığı görülmektedir. Sosyal medyanın öneminin ve
popülerliğinin giderek artması bu ortamların ders kapsamında kullanımı konusunu
gündeme getirmiştir. Öğrencilerin sosyal medya ortamlarını kullanarak hem
eğlenmesi hem öğrenmesi hem de bir takım becerileri kazanması için alanyazında
pek çok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada da genelde ezberlenmesi gereken zor
bir ders olarak algılanan ve genelde geçmişle ilgili soyut konulardan oluşan
tarih derslerinin sosyal medya ortamları aracılığıyla öğretimi konusunda mevcut
durumu tarih öğretmenlerinin gözünden değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda
araştırma, nitel araştırma yaklaşımı ve nitel araştırma yaklaşımının doğasına
uyumlu biçimde olgubilim (fenomenoloji) desenine uygun olarak yürütülmüştür. Yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla 32 tarih öğretmeni ile görüşme
yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Sonuç
olarak; tarih öğretmenleri tarafından sosyal medya ortamlarının sunduğu pek çok
avantajla birlikte bazı sınırlılıkları da olduğu bununla birlikte, sosyal medya
ortamlarının tarih öğretim faaliyetlerinde kullanımı için önemli bir potansiyel
taşıdığı ifade edilmiştir. Katılımcıların ifadelerinden hem sosyal medya
okur-yazarlığı hem de sosyal medya ortamlarının eğitim pedagojisine uygun
kullanımı için eğitim alınması gerekliliği ön plana çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Tarih
Eğitimi, Tarih Öğretimi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.