Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Hikmet tedrisatı

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 199 - 235, 29.05.2024
https://doi.org/10.17497/tuhed.1438181

Öz

Bu seri yazıda İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun Tedrisat-ı İbtidaiyye Mecmuasının 1331 tarihli 30-4, 30-5, 30-33 numaralı sayılarında yayımlanan “Hikmet Tedrisatı”, “Hikmet-i Tabiiye Tedrisatı” başlıklı makalelerinde ortaya koyduğu Hikmet (Physique/Fizik) eğitimine dair değerlendirmeleri yer almaktadır. Eğitim Reformu akımının Türkiye’deki en büyük temsilcisi sayılan Baltacıoğlu, bu makalelerde hikmet tedrisatıyla ilgili pek çok meseleyi irdelemiştir: “Hikmetin mevzuu nedir?”, “Hikmetin terbiye ile münasebeti var mıdır?”, “Hikmet tetkik melekesini nasıl tenmiye eder?”, “Hadiselerin tetkikinden alınan fikirler”, “Hikmet Muhakemeyi nasıl terbiye eder?”, “Muhakemelerin verdiği başlıca kanaatler”, “Hikmet hadisatın münasebatını tefekkür ettirir”, “Hikmetin ta’mimci kafalara tesiri”, “Hikmetin merak hissi üzerine tesiri”, “İrade üzerine tesiri”, “Hikmetten alınacak malumat-ı umumiye”, “Tedrisat-ı sınaiye üzerine tesiri”, “Hikmetin usul-i tedrisi nasıl tayin edilir?”, “İlmin tarifinden alınacak fikirler”, “İlmin tarihinden alınacak fikirler”, “Usul-i felsefisinden alınacak Fikirler”, İlmin gaye-i hususiyesinden alınacak fikirler”, “İlmin psikolojisinden alınacak fikirler” bunlardan bazılarıdır. Baltacıoğlu, hikemi şartları nazarı itibara almadan bir ilmin tedris usulü hakkında verilecek hükümlerin tabiatıyla mevzusuz ve mutabakatsız olacağı kanaatindedir. Yine yazara göre en iptidai bir müessesede hatta ana mektebinde bile tedrisin ilmî, tarihî, mantıkî, mahallî ve ruhî esaslarını tatbik etmeksizin tek bir fikrin bir yerden bir kafaya nakline imkân yoktur.

Kaynakça

  • Baltacıoğlu, İ. H. (1331/1913). Hikmet tedrisatı. Tedrisatı İbtidaiyye Mecmuası, Nazariyat ve Malumat Kısmı, 5(30-33), 90-96; 5(30-4), 124-128; 5(30-5), 144-151.
  • Sami, Ş. (1899). Kamus-i Türkî.

Physics education

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 199 - 235, 29.05.2024
https://doi.org/10.17497/tuhed.1438181

Öz

In this series of articles, İsmail Hakkı Baltacıoğlu's evaluations on Hikmet (Physique/Physics) education in his articles titled “Hikmet Tedrisatı” and “Hikmet-i Tabiiye Tedrisatı” published in the issues 30-4, 30-5, 30-33 of Tedrisat-ı İbtidaiyye Journal dated 1331. Baltacıoğlu, who is considered the greatest representative of the Educational Reform movement in Turkey, analyzed many issues related to wisdom education in these articles: “What is the subject matter of wisdom?”, “Does wisdom have anything to do with education?”, “How does wisdom train the faculty of investigation?”, “Ideas derived from the investigation of events”, “How does wisdom train reasoning? “, ‘The main opinions given by reasoning’, ‘Wisdom makes us contemplate the relations of events’, ‘The effect of wisdom on the minds of the mimesis’, ‘The effect of wisdom on the sense of curiosity’, ‘The effect of wisdom on the will’, ‘The general knowledge to be obtained from wisdom’, ‘The effect of wisdom on education’, ”How is the method of teaching wisdom determined? “, ‘Ideas to be taken from the definition of science’, ‘Ideas to be taken from the history of science’, ‘Ideas to be taken from the philosophy of science’, ‘Ideas to be taken from the purpose of science’, ‘Ideas to be taken from the psychology of science’ are some of them. Baltacıoğlu is of the opinion that the judgments to be made about the teaching method of a science without taking into account the wisdom conditions will naturally be irrelevant and unreconcilable. Again, according to the author, it is impossible to transfer a single idea from one place to another without applying the scientific, historical, logical, local and spiritual principles of teaching in the most primitive institution, even in a kindergarten.

Kaynakça

  • Baltacıoğlu, İ. H. (1331/1913). Hikmet tedrisatı. Tedrisatı İbtidaiyye Mecmuası, Nazariyat ve Malumat Kısmı, 5(30-33), 90-96; 5(30-4), 124-128; 5(30-5), 144-151.
  • Sami, Ş. (1899). Kamus-i Türkî.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri
Bölüm Çeviri Makale
Çevirmenler

İbrahim Caner Türk 0000-0002-7204-4067

Erken Görünüm Tarihi 29 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2024
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hikmet tedrisatı (İ. C. Türk, çev.). (2024). Turkish History Education Journal, 13(1), 199-235. https://doi.org/10.17497/tuhed.1438181



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT