Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLİMLER VE FEN BİLİMLERİ ALANLARINDAKİ AKADEMİK MAKALELERDE KULLANILAN BİLİM DİLİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 233 - 241, 28.12.2020
https://doi.org/10.30568/tullis.832105

Öz

Akademik dil veya bilim dili, ölçünlü (standart) bir dili ifade etmektedir. Günlük konuşma dili veya lehçeden farklı olarak dilin standart kurallarına bağlıdır. Özellikle de akademik makalelerde ölçünlü dil kullanılmaktadır. Buna rağmen her alanın bilim dili kendi içinde farklılıklar göstermektedir. Bu farklılıkların belirlenmesi ise akademik yazı dilinin doğru kullanılmasında oldukça önemlidir. Bu nedenle bu çalışmada sosyal bilimler ve fen bilimleri alanındaki araştırma makalelerinde kullanılan bilim dili karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. 5 sosyal bilimler ve 5 fen bilimleri makalesinden oluşan toplam 10 makale; makalelerde kullanılan bağlaç, zaman, etken-edilgen çatı ve terimler açısından değerlendirilmiş ve bu öğelerin dağılımları belirlenmeye çalışılmıştır. Osmanlı Tarihi, İnkılâp Tarihi, Coğrafya, Eğitim Bilimleri, İlahiyat, Çevrebilim, Veterinerlik, Mühendislik, Ziraat ve Spor Bilimleri alanlarından seçilen makaleler Ankara Üniversitesinde yayımlanan çeşitli dergilerin son sayılarından random yöntemiyle (rastlantısal) seçilmiştir. Elde edilen sonuçlar, sosyal bilimler ve fen bilimleri alanında yazılmış akademik makalelerde kullanılan bilim dilleri arasında farklılıklar olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Bilgin, M. (2006). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ergenç, İ. (2001). Bilim Dili ve Anadili. Bilim ve Ütopya, 80, 12-13.
  • Halliday, M. A..K. ve Webster, J. J. (2004). The language of science. London: Continuum
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocaman, A. (2010). Bilim Terimlerinde Sıfatların Görünümü Üzerine Notlar. Çağdaş Türk Dili, 274, 443-444.
  • TÜBA. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: TÜBİTAK. Persson, T., Geijerstam, A., Liberg, G. (2016) Features and Functions of Scientific Language(s). NorDina, 12 (2):176-196.
  • Poudat, C., Loiseau, S. (2005), Authorial Presence in Academic Genres. Strategies in Academic Discourse, Amsterdam: John Benjamins Publishing Company 19, 51-68.
  • Strevens, P. (1973). Technical, technological, and scientific English. English Language Teaching, 27, 3. London
  • Strevens, M. (2013). No understanding without explanation. Studies in History and Philosophy of Science, 44:510–515.
  • Wellington, J. ve Osborne, J. (2001). Language and literacy in science education. Buckingham: Open University Press.

THE EXAMINATION OF SCIENTIFIC LANGUAGE IN ACADEMIC MANUSCRIPTS ON THE FIELDS OF SOCIAL AND PHYSICAL SCIENCES

Yıl 2020, , 233 - 241, 28.12.2020
https://doi.org/10.30568/tullis.832105

Öz

Academic or scientific language is widely recognized as being expressed in standard language rather than any non-standard language variant or dialect. Scientific language is commonly used a form of language which is closely related with writing rather than speaking. In particular, scientific language is used in academic articles. Despite this, scientific language is included some differences for each scientific field. Determining these differences highly important to right usage of academic writing language. For this reason, in this study, it was aimed to investigate the scientific language of academic manuscripts in the fields of social and physical sciences. For this purpose, a total of 10 manuscripts (5 social sciences + 5 physical sciences) were selected randomly belonging to the last volume of several journals of Ankara University. The journals were consisted of Political Sciences, Revolution history, Turkish Language, Educational Sciences, Theology, Veterinary, Engineering, Agriculture and sport sciences. Scientific language of social and physical sciences was examined as comparative in terms of conjunctions, tenses, active and passive voices and terms. As a consequence of the study, it was found to be differences between the scientific language of social and physical sciences.

Kaynakça

  • Bilgin, M. (2006). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ergenç, İ. (2001). Bilim Dili ve Anadili. Bilim ve Ütopya, 80, 12-13.
  • Halliday, M. A..K. ve Webster, J. J. (2004). The language of science. London: Continuum
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kocaman, A. (2010). Bilim Terimlerinde Sıfatların Görünümü Üzerine Notlar. Çağdaş Türk Dili, 274, 443-444.
  • TÜBA. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: TÜBİTAK. Persson, T., Geijerstam, A., Liberg, G. (2016) Features and Functions of Scientific Language(s). NorDina, 12 (2):176-196.
  • Poudat, C., Loiseau, S. (2005), Authorial Presence in Academic Genres. Strategies in Academic Discourse, Amsterdam: John Benjamins Publishing Company 19, 51-68.
  • Strevens, P. (1973). Technical, technological, and scientific English. English Language Teaching, 27, 3. London
  • Strevens, M. (2013). No understanding without explanation. Studies in History and Philosophy of Science, 44:510–515.
  • Wellington, J. ve Osborne, J. (2001). Language and literacy in science education. Buckingham: Open University Press.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Zeliha Sonkaya

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sonkaya, Z. Z. (2020). SOSYAL BİLİMLER VE FEN BİLİMLERİ ALANLARINDAKİ AKADEMİK MAKALELERDE KULLANILAN BİLİM DİLİNİN İNCELENMESİ. The Journal of Turkic Language and Literature Surveys (TULLIS), 5(2), 233-241. https://doi.org/10.30568/tullis.832105