2019 Kasım ayında Çin’de başlayan ve tüm dünyaya hızla yayılarak insanları etkisi altına alan COVID-19
pandemisi sebebi ile hem gündelik hayat hem de iş hayatı büyük bir değişim yaşamaktadır. Bu değişimlerin
hangilerinin geçici hangilerinin ise kalıcı olacağı henüz kestirilememektedir. Pandemi sebebi ile büyük
değişimler yaşamak zorunda kalanlar arasında şirketler ve markalar da yer almaktadır. Şirketler bu
dönemde iletişim ve medya stratejilerinden satış ve ürün geliştirmeye kadar pazarlamanın tüm alanlarında
hızlı bir dönüşüm geçirmek durumunda kalmıştır. Özellikle pandemi sebebi ile hijyen hassas bir konu
haline gelmiş ve Skala Medya verilerine göre temizlik sektöründe yüzde 50 oranında büyüme yaşanmıştır.
Bu çalışma, ani bir büyüme gösteren temizlik sektörünün reklamlarını, kurumsal sosyal sorumluluk
çalışmalarını ve sürdürülebilirlik projelerini inceleyerek, pandeminin yarattığı dönüşümü analiz
etmeyi amaçlamaktadır. Durum çalışması deseniyle nitel bir araştırma gerçekleştirilen bu çalışmada,
amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi ile üç firma ve dokuz marka belirlenmiştir.
Bu markaların pandemi öncesi reklamları, kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve sürdürülebilirlik
çalışmaları ile pandemi sonrası çalışmaları betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiş, ulaşılan
bulgular karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Elde edilen veriler ışığında COVID-19 pandemisinin temizlik
firmalarını kısa süreli ve ürün temelli bir değişime yönlendirirken; kurumsal sosyal sorumluluk ve
sürdürülebilirlik bağlamında köklü değişimlerin yaşanmadığı tespit edilmiştir.
Pandemi Reklam Kurumsal Sosyal Sorumluluk Sürdürülebilirlik iletişim
Due to the COVID-19 pandemic, which started in China in November 2019 and spread rapidly all over the
world, daily and business life are experiencing a great change. It is not yet predicted which of these changes
will be temporary and which will be permanent. Companies and brands are also among those who have
had to experience great changes due to the pandemic. Companies had to undergo a rapid transformation
in all marketing activities planned in this period, from communication and media strategies to sales and
product development. Especially due to the epidemic, hygiene has become a sensitive issue and there has
been a growth in the cleaning sector by 50% according to data provided by Skala Media. This study aims
to analyze the transformations caused by the pandemic through examining the advertisements, corporate
social responsibility campaigns, and sustainability projects of the cleaning sector, which experienced a
sudden growth. By a case study design as a part of qualitative research, this article is based on the analysis
of three companies and nine brands were determined by the criterion sampling method, which is one
of the purposeful sampling methods. The pre-pandemic advertisements of these brands, corporate social
responsibility projects, sustainability studies, and post-pandemic studies were compared and interpreted
with the descriptive analysis method. In light of the data obtained, it was determined that the COVID-19
pandemics led cleaning companies to a short-term and product-based change and that radical corporate
social responsibility and sustainability changes were not experienced.
Pandemic Advertisement Corporate Social Responsibility Sustainability Communication
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 38 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.