This study aimed to explore the properties of the articles published in the journals of communication
schools in Turkey to understand the communication field’s general framework as represented in these
journals. These properties include their subdisciplines, research methods and techniques, project support,
levels of collaboration, and authors’ language preferences. For this purpose, all of the articles published
between 2016 and 2020 in the journals of the communication schools listed in the Turkish Index (TR
Index) were examined via quantitative content analysis. The Turkish Academic Network and Information
Center, an institute of the Scientific and Technological Research Council of Turkey (TUBITAK), developed
the TR Index. Eleven journals and 1641 articles in total were analyzed within this context. The analysis
showed that the majority of the articles published in the journals of communication schools displayed
an interdisciplinary approach. The articles that analyzed new media predominantly adopted qualitative
methods. In addition, collaborative studies were less than single-authored studies, a very limited number
of the studies was supported by a project, and the number of articles written in foreign languages was
remarkably few.
communication communication research journal of communication schools interdisciplinarity content analysis
Bu çalışma, Türkiye’deki üniversitelerin iletişim fakülteleri bünyesinde yayımlanan dergilerinin ve bu
dergilerde yayımlanan makalelerin; konusu, bilimsel yöntemi ve tekniği, iş birliğine dayalı çalışma
prensipleri, yazım dili tercihleri gibi bazı temel unsurlara göre genel profilini ortaya koymayı ve bu
kapsamda yapılacak olan değerlendirmeler için temel bazı veriler sunmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda,
Türkiye’deki iletişim fakülteleri bünyesinde yayımlanan ve TÜBİTAK ULAKBİM tarafından geliştirilen TR
Dizin kapsamında dizinlenen dergilerin tamamının 2016-2020 yılları arasındaki tüm sayılarında bulunan
makaleler nicel içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. İncelenen 11 dergi ve 1641 makale aracılığı ile elde
edilen veriler, Türkiye’deki iletişim fakültesi dergilerinde yayımlanan makalelerin çoğunlukla disiplinlerarası
yaklaşımla ele alındığını, ağırlıklı olarak yeni medya konularının nitel bir yaklaşımla incelendiğini ortaya
koymuştur. Ayrıca, iş birliğine dayalı çalışmaların tek yazarlı çalışmalara kıyasla daha az olduğu, çok az
sayıda çalışmanın bir proje kapsamında desteklendiği ve yabancı bir dilde yazıldığı tespit edilmiştir.
iletişim iletişim araştırmaları iletişim fakültesi dergileri disiplinlerarasılık içerik analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 40 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.