This study aims to classify the Mathematics and Geometry questions which had been asked university entrance examinations carried out between 2006 and 2012 in OSS/MAT1, OSS/MAT2, YGS/MAT, LYS/MAT and LYS/GEO according to the revised Bloom taxonomy in the dimensions of cognitive process. In the study, document analysis method was used. The data gathered for the purpose of the research was analyzed according to the frequency and percentage of the SPSS 20.0 software package. The study findings revealed that, the Mathematics and Geometry questions asked in the university exams are mostly at the level of apply and analyze of the cognitive process dimension in the revised Bloom Taxonomy. It has been determined that there is no remember of the cognitive process. The comparative statistical analyses showed that there wasn’t a significant difference between the years according to the dimensions of cognitive process of Mathematics and Geometry questions asked in the university entrance exams. To reveal the reflection of the curriculum changes made in 2013 on the exam questions, similar studies can be conducted in the future and the results can compared.
Bu çalışmanın amacı, 2006-2012 yılları arasında yapılan ÖSS/MAT1, ÖSS/MAT2, YGS/MAT, LYS/MAT ve LYS/GEO üniversiteye giriş sınavlarındaki sayısal bölümde yer alan matematik ve geometri sorularını Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine göre bilişsel süreç boyutlarında sınıflandırmaktır. Araştırmanın amacı doğrultusunda çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 20.0 paket programı kullanılarak frekans ve yüzde değerlerine göre analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilere göre; Bloom Taksonomisinin bilişsel süreç boyutunda matematik ve geometri üniversite sınav soruların yarısından fazlasının uygulama basamağında ardından ikinci ağırlıklı olarak analiz basamağında yer alırken hatırlama basamağında sorulara hiç yer verilmediği görülmüştür. Yapılan karşılaştırmalı istatistiksel analizler ise üniversite sınavının matematik ve geometri sorularının bilişsel süreç boyutu bakımından yıllara göre anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. İleride yapılacak çalışmalar için, 2013 yılında yapılan program değişikliklerinin sınav sorularına yansımalarının ortaya çıkarılabilmesi amacıyla bu çalışmaya benzer çalışmalar yapılarak karşılaştırılması sağlanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 |